شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس‌جمهور#طالبان

تلاش آقای رئیس‌جمهور برای توافق با طالبان و صلح دائمی+جزییات

به گزارش منیبان، خبرگزاری صدای افغان (آوا) با بیان این مطلب افزود: این طرح سه مرحله‌ای برای نشست ترکیه که قرار است طی آن برای آینده افغانستان مذاکره شود، ارائه خواهد شد.

آوا به نقل از منابع خارجی گزارش داد: اشرف غنی در تلاش است تا پیش از برگزاری انتخابات در افغانستان، با گروه طالبان به توافق برسد و آتش‌بس دائمی حاصل شود.

این سند نشان می ‌دهد که رئیس جمهور افغانستان نخست خواستار دستیابی به اجماع در مورد توافق سیاسی و استقرار آتش‌بس با نظارت سازمان‌های بین‌المللی است.

براساس گزارش این منبع، طرح رئیس جمهوری افغانستان در واقع در مقابل طرح آمریکا برای ایجاد دولت موقت تهیه می شود که یک سیستم حقوقی جدید با مشارکت نمایندگان طالبان است که شامل سه مرحله است.

براساس این گزارش، مرحله نخست شامل رسیدن به اجماع ‌نظر بر سر یک توافق سیاسی و برقراری آتش‌بس تحت نظارت جامعه جهانی است.

بخش دوم، انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و با برقراری یک «دولت صلح»، زمینه برای حرکت به سوی یک نظام سیاسی جدید فراهم می ‌شود.

در بخش سوم ایجاد «چارچوبی مبتنی بر قانون اساسی، ادغام مجدد پناهندگان و توسعه» اجرایی می شود.

این منبع خبری نوشته است: رئیس جمهوری افغانستان این طرح خود را با طرف های خارجی از جمله سفیران خارجی مقیم کابل مطرح کرده است.

نشست ترکیه قرار است از ۱۶ آوریل در ترکیه آغاز و تا ۲۶ این ماه ادامه یابد که در آن برسر تقسیم قدرت، صلح با حضور طالبان و نوع نظام سیاسی آینده افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. به عقیده سیاست مداران افغان در این نشست بخش های مهم نهایی خواهد شد.