شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#چین
معاون سیاسی دفتر رییس جمهور

ایران دیوار دفاعی چین در برابر ناتو است

کدخبر: 403480
معاون سیاسی دفتر رییس جمهور اعتقاد دارد:چین امروز ایران را جزئی از دیواره دفاعی غربی خود علیه توسعه ناتو به شرق می داند

 

به گزارش اقتصاد نیوز،فریدون وردی نژاد، معاون سیاسی دفتر رییس جمهور، از پروژه جاده ابریشم چین به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های اقتصادی دنیا یاد کرد که می­تواند آبادانی و شکوفایی را برای کشورهای در مسیر آن فراهم سازد.

وی گفت: کشور چین برای دستیابی به قدرت اول اقتصادی دنیا، مقابله با فساد برای یکدست سازی داخلی و تثبیت قدرت، به چالش کشیدن نظم نوین جهانی و رقابت استراتژیک با آمریکا را در دستورکار خودقرار داده است.

او اضافه کرد:ترجمان این حرکت، حضور فعال تر اقتصادی و تجاری چین درآسیا برای خلق یک هویت نوین آسیایی و تقویت زیرساخت های دسترسی به غرب آسیا و اروپا است که طرح اقتصادی یک پهنه، یک راه مسیر دستیابی به این موضوع را هموار می سازد.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور افزود: اهداف پایه ای ایده جاده نوین ابریشم موضوعاتی چون تضمین دسترسی به بازارهای آسیایی و اروپایی، برداشتن تکیه چین از دریا به خشکی، متنوع سازی مسیرهای تأمین انرژی، دور زدن رقیب سنتی خود (هند)، ایجاد توازن استراتژیک با روسیه و پیشگیری از گسترش نفوذ ناتو به شرق است.

به گفته وردی نژاد این موضوع واکنش کشور آمریکا برای رویارویی با چین در موضوعاتی چون افزودن کره جنوبی و استرالیا به G7 و کاهش نفوذ چین و روسیه را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه این دو کشور در آینده نزدیک در موضوعاتی چون رقابت استراتژیک دریایی، اقتصاد و امنیت پاسفیک، تایوان و انرژی و نظم نوین جهانی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت افزود: از آنجایی که دیگر قدرت های سنتی عرب نظیر (مصر، لیبی، سوریه و عراق)، از بعد امنیتی درمدار منافع چین قرار ندارند، پکن ناچار است که به سمت متحدان سنتی آمریکا نظیر عربستان، امارات و بحرین و به طور قطع رژیم غاصب اسرائیل گرایش نشان دهد.

او در خصوص جایگاه روسیه در معادلات جدید قدرت اظهارکرد: روسیه در برابر مشارکت در پروژه های"یک پهنه، یک راه "چین بر سر دوراهی قرار دارد؛ یعنی با نمایش نزدیکی به چین در برابر آمریکا و اروپا موازنه ایجاد می کند و ازسوی دیگر، در صورت مشارکت تمام قد، درعمل اجازه داده است تا چین برنده رقابت تاریخی روابط دوکشور باشد، اما این تردید در بخش هایی از پروژه های چین نظیر «جاده ابریشم» کمتر به چشم می خورد.

وردی نژاد خاطرنشان کرد: پروژه های یک پهنه- یک راه چین هم پوشانی هایی با پروژه های اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد و چین بیشتر اولویت را به همکار ی های دوجانبه با کشورهای آسیای مرکزی داده و روسیه نیز نگران از یکه تازی چین در آسیای مرکزی است، لذا روسیه به دنبال جذب مشارکت هند درمنطقه و اتحادیه است.

وی تأکید کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا و یک پهنه - یک راه زمینه ساز افزایش منافع اقتصادی ایران است و اگرتا به امروز همواره ارتقاء سطح همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا متضمن منافع کلان برای ایران محسوب می شد، اکنون به دلیل چشم انداز پیوند خوردن اورآسیا با پروژه های یک پهنه، یک راه، این اتحادیه اهمیت دوچندان برای جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده است.

او ادامه داد: در این زمینه کشور آمریکا از بعد استراتژیکی به دنبال تمرکز و ذخیره توان راهبردی خود در غرب آسیا و به دنبال کاهش هزینه ها و تنش هاست و چین علاقه مند به سرگرم سازی آمریکا در غرب آسیا و افزایش هزینه هاست؛ پس، نقش ایران از بعد امنیتی برای هر دو طرف از اهمیت و درجه بالایی برخوردار است.

وی در پایان گفت: چین امروز همچنان ایران را جزئی از دیواره دفاعی غربی خود علیه توسعه ناتو به شرق می داند، بنابراین ایران باید در سازمان همکاری های شانگهای، جاده نوین ابریشم، گفتگوهای آسیایی و اقتصاد آسیایی نهایت استفاده را از این موقعیت برای توسعه زیرساخت های اقتصادی و امنیتی خود ببرد.

به گفه وردی نژاد لازمه که چنین اتفاقی اصلاح نظام بانکداری، اعتبارات و بورس، مقابله جدی و سراسری علیه پولشوئی، همکاری های آموزشی و سفرهای تخصصی میان دو طرف، انتخاب یک مدل توسعه و وفاداری به آن و اصلاح قوانین و مقررات برای تسهیل در تجارت و اقتصاد دو جانبه و چند جانبه است.

در ادامه شریعتی نیا با اشاره به اینکه فهم زنجیره ارزش راه ابریشم که به کمربند راه مشهور است، بدون فهم دیپلماسی اقتصادی چین 2025 امکان پذیر نیست؛ گفت: چین نمی خواهد که در سال های پیش روی، کارخانه تولید محصولات برای کشورهای دنیا باشد، بلکه قصد دارد در صنایع با تکنولوژی بالا سهیم و منافع بیشتری را کسب کند.

وی افزود: زنجیره ارزش مطرح شده توسط چین به عنوان یک زنجیره ارزش نوپدید مطرح است که ایالات متحده آمریکا آن را بر نمی تابد، چرا که هماوردی چین را به عنوان یک رقیب برتر جهانی نمی پذیرد.