شهر خبر

آیا گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن به نقطه صفر باز می‌گردد؟


آیا گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن به نقطه صفر باز می‌گردد؟

رئیس هیئت اقلیم کردستان در تیم مذاکره کنندگان عراق با آمریکا گفت که ممکن است گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن به نقطه صفر برگردد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «فوزی حریری» رئیس هیئت اقلیم کردستان در تیم مذاکره کنندگان عراق با ایالات متحده گفت که ممکن است گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن به نقطه صفر برگردد.

وی تأکید کرد که تیم عراقی و نمایندگان اقلیم در جلسات برگزار شده در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از کشور نبودند، بلکه بر اساس داده‌های نظامی و امنیتی باقی ماندن و حمایت این نیروها را خواستار شدند.

 

این مسئول کُردستانی تاکید کرد که به نظر می‌رسد گفت وگوهای استراتژیک بغداد و واشنگتن به نقطه صفر بازگردد به ویژه که دولت آمریکا تغییر کرده و رئیس جمهوری دموکرات روی کار آمده است.

حریری افزود که ما در تلاشیم تا از موضع‌گیری دولت جدید آمریکا در قبال عراق کاملا مطلع شویم.

دور جدید گفت‌وگوی راهبردی بین عراق و آمریکا چهارشنبه هفتم ماه جاری (آوریل) آغاز خواهد شد و پرونده سیاسی، امنیتی و اقتصادی را در بر خواهد گرفت.

«سعد محمد الکعبی» تحلیلگر سیاسی عراقی اعلام کرد: آمریکا به منظور تضمین بقای نیروهایش در عراق با بغداد مذاکره خواهد کرد.

وی افزود: آمریکا در راستای تغییر سیاست‌های خود در منطقه از طریق ایجاد متحدان جدید بدون خروج نیروهایش از عراق و سوریه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حرکت می‌کند.

الکعبی گفت: گفتگویی که دولت‌های عراق و آمریکا انجام خواهند داد یک هدف را دنبال می‌کند و آن تلاش واشنگتن برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در عراق و امضای توافقنامه جدید به بهانه مبارزه با تروریسم است.

وی بیان کرد: آمریکا به دنبال مصون نگه داشتن نیروهایش در عراق است و به موافقت دولت کنونی با حضور این نیروها بسنده نمی‌کند و به دنبال متعهد کردن دولت‌های آتی عراق برای پذیرش توافقی است که با دولت کنونی می‌شود.

انتهای پیام/