شهر خبر
سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

مذاکرات فشرده برجامی در آستانه نشست وین/ گل به خودی آمازون

کدخبر: 403355
در شرایطی که در آستانه نشست وین مذاکرات فشرده میان طرفین برقرار است، در اسرائیل هم‌زمان با رایزنی‌ها بر سر تشکیل کابینه جدید، بنیامین نتانیاهو بار دیگر به پای میز محاکمه فراخوانده شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، مذاکرات فشرده در آستانه نشست وین، حمله مرگبار مائویست‌ها در هندوستان، اعلام بخش‌های پردرآمد و نرخ دستمزد کارگران در اتحادیه اروپا، فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ در آمریکا، گل به خودی شرکت آمازون و محاکمه بنیامین نتانیاهو در اسرائیل سرخط رسانه‌های دنیا را تشکیل داده‌اند.

مذاکرات فشرده در آستانه نشست وین

به گزارش بی‌بی‌سی، محمدجواد ظریف، در گفتگویی تلفنی با دامینیک راب، همتای بریتانیایی خود گفته ایران تنها در صورت برداشته شدن کامل تحریم‌ها به تعهدات خود بازخواهد گشت. ظریف در این گفت‌وگو از کشورهای اروپایی عضو برجام خواسته تا ضمن احترام به تعهدات برجامی‌شان، در نشست وین سازنده ظاهر شوند. وزیر خارجه بریتانیا هم تاکید داشته کشورش برای به ثمر نشستن مذاکرات تلاش خواهد کرد.

2

با نزدیک شدن به موعد نشست وین تایمز آو اسرائیل گزارش کرده، مقام‌های اسرائیل سخنان مقام‌های دولت آمریکا از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، را در آستانه نشست وین، درباره بازگشت به برجام، بدون اشاره به لزوم قوی‌تر و طولانی‌تر کردن آن، بسیار نگران کننده خواندند. اما جلینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در یک جلسه توجیهی درباره برجام به خبرنگاران گفته، واشنگتن لغو هیچ تحریم خاصی را پیش‌بینی نمی‌کند و در طول جلسه روز سه شنبه در وین فقط گامهای تسهیل تحریمها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حمله مرگبار مائویست‌ها در هندوستان

به گزارش رویترز، چریک‌های چپ افراطی مائوئیست در حمله‌ای مرگبار در مناطق مرکزی هند، دست‌کم ۲۲ نیروی امنیتی این کشور را کشتند. با اعلام دولت هند، نیروهای امنیتی ویژه و تکاوران این کشور در جریان عملیات ضد شورش در ایالت چتیسگر که قبایل محلی در آن نفوذ زیادی دارند، مورد هجوم یک گروه شورشی مائوئیستی قرار گرفتند.

3

وزیر کشور هند اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند چنین حمله خونینی را بی‌پاسخ بگذارد و تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد. گروه‌های شورشی مائوئیستی موسوم به «ناگزال» سال‌هاست که علیه دولت هند در حال نبرد مسلحانه هستند. این گروه‌ها می‌گویند مدافع حقوق فقرای کشور هستند که از توسعه اقتصادی هند بهره‌مند نمی‌شوند. این گروه‌ها از سال ۱۹۶۷ با الهام از آموزه‌های مائوتسه دونگ، دیکتاتور و رهبر سابق دولت کمونیستی چین، به تهدیدی عمده علیه امنیت داخلی هند تبدیل شده‌اند.

بخش‌های پردرآمد اتحادیه اروپا

یورونیوز در گزارشی به معرفی بخش‌های اقتصادی پردرآمد در اتحادیه اروپا پرداخته است. بر این اساس، میزان درآمد افراد نه تنها بر اساس صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی که در آن شاغل هستند متفاوت است بلکه کشور به کشور نیز بالا و پایین می‌شود. بر این اساس، صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوازده کشور اتحادیه اروپا بالاترین میزان درآمد را داشته و در چهار کشور دیگر اتحادیه نیز از نظر کسب درآمد در جایگاه دوم قرار داشته است.در مقابل ارائه خدمات اقامتی و رستوران‌داری در ۲۳ کشور عضو به جز یونان، مالت، اسلوونی و کرواسی کم درآمدترین بخش بوده است.

4

اداره آمار اتحادیه اروپا (یورواستات)، مجموعه فعالیت‌های اقتصادی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر پایه 21 بخش کلی  دسته‌بندی کرده و هر چهار سال یکبار گزارش بررسی ساختار درآمدی آنها را منتشر می‌کند. در این گزارش، منظور از درآمد، متوسط درآمد ناخالص ماهانه است که مفهوم آن مجموع دستمزد و حقوق دریافتی کارمندان یک بخش اقتصادی یا صنعت پیش از کسر مالیات و هزینه‌های تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

بر پایه گزارش یورواستات، متوسط ​​درآمد ناخالص ماهانه در بخش مالی و بیمه نیز با کسب رتبه نخست در چهار کشور فرانسه، مجارستان، مالت و سوئد و جایگاه دوم در شانزده کشور و رده سوم در شش عضو اتحادیه اروپا به عنوان دومین بخش پردرآمد اتحادیه شناخته شده است. اما ارائه خدمات برق، گاز و تهویه هوا نیز نه تنها در شش کشور از جمله بلژیک، آلمان، اسپانیا، اتریش، پرتغال و فنلاند به عنوان پردرآمدترین بخش شناخته شده بلکه در دو کشور دیگر نیز در جایگاه دوم قرار گرفته است. کارمندی دولت نیز در ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا دومین حرفه کم‌درآمد و در سه کشور یونان، کرواسی و اسلوونی نیز کم‌درآمدترین بخش به شمار می‌رود.

نرخ دستمزد کارگزان در اتحادیه اروپا

یورونیوز در گزارشی دیگر به نقل از یورواستارت نوشته متوسط هزینه هر ساعت بکارگیری یک کارگر(به جز بخش کشاورزی و خدمات دولتی) در کشورهای عضو اتحادیه از ۲۷.۷ یورو در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۸.۵ یورو در سال ۲۰۲۰ رسیده است. بر این اساس در میان ۲۷ عضو این اتحادیه، پایین‌ترین هزینه ساعتی بکارگیری هر کارگر در بلغارستان با ۶.۵ یورو و بالاترین آن با ۴۵.۸ یورو در دانمارک ثبت شده است؛ ارقامی که نشان دهنده وجود شکاف قابل توجه در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

5

هزینه کار ساعتی افزون بر پرداخت دستمزد و پاداش و سایر هزینه‌ها از جمله لباس، غذا، آموزش، بیمه و مالیات می‌شود که مطابق گزارش یورواستات به طور متوسط سهم ۲۴.۵ درصدی در کل هزینه ساعتی هر کارگر شاغل در اتحادیه اروپا دارد. گزارش یورواستات نشان می‌دهد که متوسط هزینه ساعتی بکارگیری هر کارگر در ۱۹ کشور حوزه پولی یورو از اتحادیه اروپا بالاتر است؛ به طوری که این رقم در سال ۲۰۱۹ در این منطقه ۳۱.۴ یورو بوده که در سال ۲۰۲۰ به ۳۲.۳ یورو رسیده است.

هزینه ساعتی کار در همه کشورهای عضو منطقه یورو به جز مالت(منفی ۴.۷ درصد)، قبرس و ایرلند (هر کدام منفی ۲.۷ درصد) افزایش یافته و بیشترین افزایش در پرتغال با ۸.۶ درصد گزارش شده است. در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در منطقه یورو حاضر نیستند نیز هزینه کار ساعتی تنها در کرواسی(منفی ۱ درصد) کاهش یافته و بالاترین افزایش نیز با ۷.۹ درصد در مجارستان ثبت شده است. بخشی از افزایش هزینه کار ساعتی در اتحادیه و منطقه یورو ناشی از اعطای یارانه‌های دولتی برای کمک به بیکاری موقت کارگران و کاهش ساعت کار آنها در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است.

فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ در آمریکا

به گزارش راشاتودی،  بیش از 50 شرکت بزرگ آمریکایی از جمله سِیلزفورس و نایکی در حالی در سال مالی گذشته هیچ مالیات بردرآمدی ندادند که در بحبوحه کرونا افراد زیادی شغل خود را از دست دادند. بیش از نیمی از مردم آمریکا بویژه از زمان شیوع کرونا هر ماه به زحمت مخارج خود را تا دریافت حقوق بعدی تامین می‌‌‎ کنند و با این حال مالیات هم می دهند.

6

بر اساس این گزارش 55 شرکت بزرگ آمریکا از جمله فِدِکس و نایکی بعد از تخفیف و معافیت مالیاتی هیچ مالیاتی ندادند، در حالی که باید 8 میلیارد و 500 میلیون دلار مالیات می دادند. این به ویژه برای شرکتهای کوچک آمریکایی که با شیوع کرونا نابود شدند و هنوز هم با وجود نداشتن درآمد باید اجاره دهند، خبری بسیار ناگوار است. این شرکتها باز هم ممکن است آسیب ببینند چرا که بایدن قصد دارد مالیات بردرآمد افراد را افزایش دهد. این اقدام 95 درصد کسب و کارهای کوچک را مثل طوفان ویران می کند.

گل به خودی آمازون

به گزارش دویچه‌وله، شرکت آمازون در ارتباط با اطلاعات نادرستی که در مورد شرایط کاری پیک‌های محموله‌رسان خود ارائه داده بود، واکنش نشان داده و موضع‌گیری کرد. آمازون پیامی در شبکه توئیتر منتشر کرده بود که طبق آن، پیک‌های این شرکت در حین محموله‌رسانی ناچار نیستند برای ادرار و تخلیه خود از بطری استفاده کنند. این پیام اما در نهایت به گل به خود بدل شد و آمازون با انتشار بیانیه‌ای به خاطر این مسئله عذرخواهی کرد.

7

شرکت آمازون که یکی از برندگان بزرگ پاندمی کرونا محسوب می‌شود، در ماه فوریه سال جاری میلادی نیز خبرساز شده بود. یک سخنگوی این شرکت اعلام کرده بود که آمازون اخیرا با نصب دوربین‌های مخصوص در خودروهای خود رانندگان و کارکنان همراه آنها را در حین انجام کار کنترل می‌کند. آمازون هدف از این رصد را تامین ایمنی بیشتر برای رانندگان و کارکنان خود و کاهش تصادفات رانندگی آنها اعلام کرد.

این موضوع با واکنش و انتقاد تند نهادهای مدافع حقوق کارگران و شاغلان روبرو شد که این اقدام آمازون آن را گام دیگری در کنترل وسیع کارکنان خود ارزیابی کرده و خواهان توقف آن هستند. آمازون، شرکتی که شاخه اصلی فعالیتش پخش و توزیع اینترنتی کالاست، دومین شرکت بزرگ آمریکا به لحاظ تعداد کارکنان است و در این شرکت بیش از ۸۰۰ هزار نفر کار می‌کنند.

نتانیاهو در محکمه ضدفساد

به گزارش آسوشیتدپرس، دادگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل امروز در حالی از سر گرفته شد که همزمان رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه جدید این کشور آغاز شده است. قضات رسیدگی کننده به پرونده فساد و تخلفات مالی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ۷۱ ساله اسرائیل را به دادگاه بیت‌المقدس احضار کرده‌اند.

8

در این جلسه که در ادامه نشست قبلی در ابتدای ماه فوریه برگزار می‌شود علاوه بر استماع شهود، اظهارات مقدماتی دادستان‌ها در خصوص این پرونده مطرح خواهد شد؛ این جلسه در واقع مرحله‌ای تازه از روند رسیدگی به اتهامات بنیامین نتانیاهو است که به عنوان اولین نخست وزیر تاریخ اسرائیل پیش از ترک قدرت محاکمه می‌شود. نتانیاهو قرار است بر اساس سه اتهام مشخص در پرونده یعنی فساد، کلاهبرداری و سوءاستفاده از اعتماد عمومی تحت محاکمه قرار گیرد. این در حالیست که نخست وزیر اسرائیل تا کنون کلیه اتهامات را رد و آن‌را «دسیسه رقبای سیاسی» خود توصیف کرده است.