شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رهبر انقلاب#بیمه

خدماتی که مرحوم آهی برای مداحان به یادگار گذاشت/ وضعیت نابسامان "بیمه مداحان"


خدماتی که مرحوم آهی برای مداحان به یادگار گذاشت/ وضعیت نابسامان "بیمه مداحان"

مرحوم آهی در دوران حیاتشان بیشترین توجهات را در ابعاد فردی و اجتماعی به مداحان به‌ویژه پیرغلامان داشت تا جایی که پیگیری‌های او با رهبر انقلاب درباره صدور بیمه مداحان محقق شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرحوم حاج علی آهی در 16 فروردین 1394 در 87 سالگی درگذشت. او زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه کرد و با کوله‌باری از آموزه‌های دینی از محضر عالمانی چون آیت‌الله میلانی و امام خمینی (ره) و مراجع عظام تقلید، بخش زیادی از مداحان و ذاکران را آموزش داد.

مرحوم استاد علی آهی در نامه‌های متعددی به رهبر معظم انقلاب، خواستار تشکیل نهادی برای حمایت صنفی از مداحان و ازکارافتادگان این حوزه شد که بنیاد دعبل خزاعی با پیگیری‌های او شکل گرفت. همچنین با تلاش او و تنی دیگر از ذاکران و مداحان، خانه‌ای برای مداحان اهل‌البیت (ع) در عمارت تاریخی فخرالدوله تأسیس شد.

مرحوم آهی در دوران حیاتشان بیشترین توجهات را در ابعاد فردی و اجتماعی به مداحان به‌ویژه پیرغلامان و پیشکسوتان عرصه ستایشگری داشت تا جایی که به دلیل ارادت او به رهبر انقلاب در مکاتباتی، پیگیر بیمه مداحان شد و نهایتاً پیگیری‌هایش نتیجه‌بخش بود و توانست این مسئله را در بنیاد دعبل خزایی به اجرا برساند.

مهدی آصفی از مداحان پیشکسوت و از افرادی که سالیان زیادی در کنار حاج علی آهی بوده در گفت‌وگو با تسنیم درباره ویژگی‌های رفتاری این شاعر و مداح اهل‌بیت (ع) گفت: مرحوم آهی خدمات زیادی در حوزه‌های مختلف داشتند. پیش از انقلاب در مبارزات با رژیم ستم‌شاهی حضوری فعال داشت و پس از انقلاب نیز با حضور در کمیته انقلاب، خدماتی را در ایجاد امنیت کشور بر عهده گرفت. او به دستور رهبر انقلاب در برهه‌ای به سیستان و بلوچستان رفت و اوضاع منطقه را تحت کنترل قرار داد.

وی با اشاره به اقدامات مرحوم آهی در حوزه مداحی گفت: ایجاد مؤسسه دعبل خزایی برای ارائه خدمات به مداحان و پیگیری‌های او برای صدور بیمه مداحان از یادگاران مرحوم آهی است. خدماتی که بر اساس بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد به دلایل نامعلوم، تاحدودی بر زمین مانده است و در حال حاضر، بخش زیادی از مداحان در حال حاضر، فاقد بیمه بازنشستگی‌اند و در کهولت سن از خدمات بیمه‌ای محروم‌اند. در برآورد‌ها نشان می‌دهد که جمعیت مداحان پیشکسوت در دو دهه اخیر رو به افزایش است و این مسئله، وجود بیمه‌ها را برای پشتیبانی مالی و درمانی الزامی می‌کند که باید عزیزان مجموعه دعبل خزاعی حرکتی که مرحوم آهی بنیان‌گذارش بود را با قوت ادامه دهند.

انتهای پیام/