شهر خبر

تحرکات نظامی روسیه پیرامون اوکراین؛ موضوع نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا


تحرکات نظامی روسیه پیرامون اوکراین؛ موضوع نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا بعد از گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه اوکراین، گفت: نگرانی‌ها در خصوص "فعال شدن اقدامات نظامی روسیه پیرامون اوکراین" در نشست آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا بررسی خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا بعد از مذاکرات تلفنی روز یکشنبه خود با "دمیتری کولبا" وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست آتی خویش "فعال شدن اقدامات نظامی روسیه پیرامون اوکراین" را بررسی خواهند کرد.

بورل در پیامی توئیتری نوشت: «من اوضاع کنونی پیرامون اوکراین را با "دمیتری کولبا" وزیر امور خارجه این کشور مورد بررسی قرار دادم. فعال شدن نیروهای نظامی روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین بطور جدی موجب نگرانی شده است. این مسئله در مذاکرات با آقای کولبا بررسی شد و وزرای امور خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در نخستین نشست خود به این موضوع خواهند پرداخت.»

مقامات کشورهای غربی طی روزهای اخیر بارها از نگرانی خود در رابطه با افزایش نیروهای نظامی روسیه در مناطق همجوار مرزهای اوکراین صحبت کرده‌اند.

در اواخر ماه مارس ستاد فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که روسیه گویا تعداد نیروهای نظامی در مرزهای خود با اوکراین را افزایش داده است و این اقدام مسکو، تهدیدی برای امنیت این کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که در همان روزها، نیروهای دولتی اوکراین تیراندازی‌های تحریک آمیزی را علیه نیروهای جمهوری خودخوانده دونتسک در منطقه دونباس انجام دادند. در همین راستا، وزارت دفاع آمریکا نیز روز پنج‌شنبه گذشته از افزایش تعداد نیروهای نظامی روسی در مرز اوکراین ابراز نگرانی کرده و مدعی شد که این اقدام نقض رژیم آتش‌بس در منطقه دونباس است.   

در واکنش به ابراز نگرانی پنتاگون، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز یادآور شد که این کشور حق دارد به صلاحدید خود نیروهای نظامی را در هر منطقه از خاک خود که مایل است، مستقر کند و این مسئله تهدیدی برای سایر کشورها نبوده و نباید موجب نگرانی کشورهای غربی قرار بگیرد.

سخنگوی کرملین افزود، مقامات روسیه به منظور تأمین امنیت مرزهای این کشور تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند و این مسئله تنها برای "آماده باش" نیروهای نظامی است.  وی در عین حال تأکید کرد که روسیه هرگز در مناقشه نظامی در داخل خاک اوکراین شرکت نداشته و نخواهد داشت.

انتهای پیام/