شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#استانبول#رئیس جمهور#افغانستان#منابع

جزئیات تازه از طرح اشرف غنی در آستانه نشست صلح استانبول


جزئیات تازه از طرح اشرف غنی در آستانه نشست صلح استانبول

منابع اعلام کردند که رئیس جمهور افغانستان در آستانه نشست استانبول طرح سه بخشی خود را با سفرای و نمایندگان کشورهای خارجی در کابل مطرح کرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اخیراً در تقابل با طرح واشنگتن برای ایجاد دولت انتقالی در این کشور طرحی را برای برگزاری انتخابات زودهنگام و حفظ قانون اساسی و نظام کنونی افغانستان ارائه کرد.

تاکنون به طور رسمی جزئیات این طرح فاش نشده است اما منابع در ارگ ریاست جمهوری می‌گویند که اشرف غنی در دیدار با سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی با تشریح جزئیات آن گفته که تا برگزاری انتخابات، کرسی‌های ریاست جمهوری، معاونان ریاست جمهوری و نیز ساختار نیروهای دولتی محفوظ باید باشد.

منابعی به «طلوع نیوز» گفته‌اند که رئیس جمهور افغانستان قرار است هفته آینده جزئیات طرح خود را همگانی کند، این طرح در سه بخش تهیه شده است: 1- ایجاد صلح یعنی مذاکره با طالبان 2- ایجاد صلح که اشاره‌اش به حکومت گذار است و 3- حفظ صلح که به اوضاع پس از حکومت گذار پرداخته می‌شود.

روز گذشته نیز «سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری درباره جزئیات این طرح اظهار داشت: حفظ قانون اساسی برای جلوگیری از انقطاع نظام، حفظ انتخابی بودن نظام و انتخابی بودن کارگزاران درجه‌یک و مشارکت عادلانه همه جوانب، از محورهای اصلی طرح دولت افغانستان در روند صلح است.

این طرح قرار است در نشست صلح افغانستان در استانبول ترکیه مطرح شود و شورای عالی مصالحه افغانستان در حال بررسی آن است.

طرح صلح اشرف غنی تاکنون مخالفت برخی سیاسیون، نهادها انتخاباتی و گروه طالبان قرار گرفته است. «عبداللطیف پدرام» رهبر حزب کنگره ملی افغانستان تاکید می‌کند که این طرح را نه طالبان می‌پذیرد و نه دیگر جریان‌های سیاسی.

از سوی دیگر طالبان نیز طرح رئیس جمهور افغانستان جهت برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید دارد که که این گروه با توجه به تجربه‌های گذشته، در این روند شریک نخواهد شد و بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان موسوم به «فیفا» نیز برگزاری انتخابات زودهنگام را در شرایط کنونی غیرممکن می‌داند.

انتهای پیام/.