شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#دادستانی#آنکارا

دستور بازداشت ۱۰ دریادار بازنشسته ترکیه از سوی دادستانی آنکارا


دستور بازداشت 10 دریادار بازنشسته ترکیه از سوی دادستانی آنکارا

در پی موج ایجاد شده نسبت به نامه اعتراضی ۱۰۳ دریادار بازنشسته ترکیه نسب به اقدامات دولت، دادستانی آنکارا قرار بازداشت ۱۰ نفر از آنها را صادر کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نامه اعتراضی 103 دریادار ترکیه‌ای درباره شیوه اداره کشور و انتقاداتی که به دولت داشتند طی دو روز گذشته بازتابها و واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

همین واکنش‌ها باعث شد که دادستانی آنکارا پرونده قضایی برای این افراد ترتیب داده و این پرونده را به جریان اندازد.

بر این اساس برای 10 نفر از دریاداران بازنشسته قرار بازداشت صادر شده که از سوی نیروهای امنیتی اقدام به تفتیش خانه‌های برخی از این افراد نیز صورت گرفته است.

یکی از این افراد دریادار جم گوردنیز است که همسرش از طریف صفحات مجازی اعلام کرده وی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به 4 نفر از این دریاداران بازنشسته نیز اطلاع رسانی شده که ظرف 3 روز خود را به دادستانی معرفی کنند.

3 روز پیش، 103 دریادار بازنشسته نیروی دریایی ترکیه، بیانیه ای کوتاه خطاب به «ملت عالی ترک» نوشته و همه آنان با ذکر کامل اسم و مشخصات، آن را امضا کردند.

این بیانیه، دربرگیرنده 4 نکته بسیار مهم بود که 2 نکته، نشان دهنده مسائل مورد اعتراض آنان است و دو نکته نیز، مبانی فکری و اعتقادی دریادارهای معترض را نشان می دهد:

1.برخی اظهارات مصطفی شن توپ رئیس پارلمان ترکیه که در عین حال یک پروفسور حقوقدان و از چهره های مهم حزب حاکم است، دال بر این است که اردوغان به دنبال گریز از پیمان مونترو است و می خواهد پس از تاسیس کانال و گذرگاه جدیدی در استانبول، مسیر تازه ای برای اتصال دریای سیاه به دریای اژه و مدیترانه ایجاد کند و خط عبور کشتی هایی که از دریای سیاه به دریای سپید یا مدیترانه می روند، تغییر داده شود. حالا دریادارهای معترض، معتقدند که شانه خالی کردن از این پیمان تاریخی مهم، عواقب تلخی برای ترکیه دارد و این پیمان یکی از دستاوردهای مهم تاریخ معاصر ترکیه است و دولت حق ندارد قدم در چنین مسیری بگذارد.

2.در روزهای گذشته، انتشار تصاویری از سماع عارفانه چند دریادار در یک خانقاه، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کرد. دریادارهای معترض، اعلام کرده اند که این اقدامات، در تضاد با روح نظامی گری است و باید از چنین اقداماتی پرهیز شود.

3.دریادارهای معترض، خود را فرزندان آتاتورک نامیده و اعلام کرده اند که آماده اند جان خود را در راه مکتب فکری و میهن پرستی کمالیستی، فدا کنند.

4.دریادارهای مزبور، از اندیشه و مکتب فکری و سیاسی فتح الله گولن برائت جسته و او را یک خائن و دشمن ملت نامیده اند.

از سوی دیگر افرادی چون ابراهیم کالین مشاور رئیس جمهور ترکیه در توییتی اعلام کرده بود که حد خود را بدانید و سرجایتان بنشینید.

 

انتهای پیام/