شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عربستان سعودی

مهر بررسی کرد؛

زوایای پنهان کودتای اردن؛ از دخالت سعودی تا نقش‌آفرینی صهیونیسم

زوایای پنهان کودتای اردن؛ از دخالت سعودی تا نقش‌آفرینی صهیونیسم

با نگاهی هرچند گذرا به پشت پرده کودتا در اردن، می توان رد پای عربستان سعودی در آن را به خوبی مشاهده کرد؛ کما اینکه صهیونیست‌ها خود اذعان می کنند که «نتانیاهو» در این کودتا نقش داشته است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: از شب گذشته تاکنون گزارش های متعددی در خصوص نقش آفرینی طرف های خارجی در کودتای اردن منتشر شده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که شاهزاده «حمزه بن حسین» بزرگترین پسر «ملک حسین» به اتهام دسیسه چینی برای سرنگونی برادر ناتنی خود «عبدالله دوم» بازداشت شد. دستگاه اطلاعاتی اردن همچنین به صورت شبانه حدود ۲۰ تَن دیگر را به اتهام «تهدید علیه ثبات کشور» دستگیر کرد.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در رقم خوردن کودتای اردن دست داشته اند. نگاهی به لیست افراد بازداشت شده در اردن طی شب گذشته ارتباط برخی از آنها با دربار پادشاه سعودی را اثبات می سازد. ازجمله افراد بازداشت شده می توان به «باسم عوض الله» اشاره کرد.

«باسم عوض الله» که توسط اردن بازداشت شد، متحد اصلی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و نیز رابط میان شاهزاده سعودی و برخی از شاهزادگان اردنی محسوب می شود در واقع، «باسم عوض الله» وزیر سابق دارایی و وزیر سابق دربار در اردن، متحد اصلی محمد بن سلمان و رابط بین شاهزاده سعودی و بعضی از شاهزاده های اردنی محسوب می شود. وی رابط اصلی بین عربستان و امارات از یک طرف و مقامات رژیم صهیونیستی از طرف دیگر برای عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و رژیم اشغال گر قدس بوده است.

روابط میان اردن و عربستان سعودی از مدتها پیش با نوعی تنش مواجه شده است. پیش از آغاز فرایند عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی مأموریت پیدا کرد تا رضایت سران عرب برای ورود به فرایند مذکور را جلب کند. در این میان، بن سلمان مأموریت یافت تا موافقت مقامات ارشد عربی برای اجرای معامله قرن را نیز به دست آورد. با این حال، او در این مسیر با مخالفت عبدالله دوم مواجه شد.

البته مخالفت عبدالله دوم با معامله قرن نه به خاطر حمایت از فلسطین و آرمان فلسطینیان که به دلیل به مخاطره افتادن منافع ملی اردن بود. آمریکایی ها و صهیونیستها در معامله قرن پیش بینی کرده بودند که اردن به عنوان وطن جایگزین فلسطینیان رسمیت پیدا کند؛ این درست همان چیزی بود که عبدالله دوم به مخالفت با آن برخاست و بدین ترتیب، خشم سعودیها نیز از او برانگیخته شد. از آن زمان تاکنون ولیعهد سعودی مترصد فرصتی برای ضربه زدن به عبدالله دوم بوده است.

از سوی دیگر، ولیعهد سعودی مدتهاست که تلاش می کند تا اداره مسجدالاقصی را از دست عبدالله دوم خارج ساخته و این مسجد را تحت قیمومیت خود قرار دهد؛ مسأله ای که پادشان اردن باز هم با آن مخالفت کرده است. بنابراین، اختلافاتی که طی ماه‌های اخیر میان عبدالله دوم و ولیعهد سعودی پیرامون مسائل مذکور ایجاد شده است، در نقش آفرینی ریاض در کودتای شب گذشته اردن بی‌تأثیر نبوده اند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان می‌کنند که «نتانیاهو» پیشتر از اتفاقات پشت پرده کودتای اردن مطلع بوده است از سوی دیگر، رسانه های رژیم صهیونیستی نیز از نقش این رژیم در کودتای اردن سخن گفته اند. در همین ارتباط، روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم نیز فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رخدادهای اخیر اردن که در پس پرده و مخفیانه در حال انجام بود، مطلع بوده است.

در همین راستا، سمدار بیری، تحلیلگر مسائل عرب یدیعوت آحارونوت گفت: بدون شک نتانیاهو کاملاً از آنچه عبدالله دوم را در هفته‌های اخیر به خود مشغول کرده، اطلاع داشته است. به عنوان مثال چرا برای پادشاه اردن مهم بود که مانع از سفر نتانیاهو به امارات شود؟

وی افزود: امان به نتانیاهو مظنون است؛ چراکه وی خوشحال می‌شود از شر عبدالله دوم خلاص شود و به جای او یک حاکم اردنی دیگری را ببیند. همچنین قطعی نیست که نتانیاهو برنامه‌های خود را از طریق شخصی از خانواده سلطنتی اردن منتقل می‌کند؛ این شخص می‌تواند یک نظامی ارشد نیز باشد.