با وام ازدواج 200 میلیون تومانی جوانان چه کالاهایی می توان خرید؟ + جدول قیمت

به گزارش رکنا، حدود چند روز پیش بود که رئیس مجلس شورای اسلامی از افزایش وام ازدواج صحبت کرد. صحبت‌هایی با این عنوان "بخش مهمی از اعتبارات خرج وام دادن به نور چشمی‌ها و ابر بدهکاران بانکی می‌شد و نوبت مردم که می‌رسید می‌گفتند بودجه نداریم. مجلس با هدف سوق دادن منابع به سمت رفع نیاز‌های مردم و برای حمایت از خانواده وام ازدواج را به ۲۰۰ میلیون تومان برای زوج‌های جوان و ۱۴۰ میلیون تومان برای همه زوج‌ها افزایش داد."

نظام بانکی همیشه با موضوع افزایش وام ازدواج مخالف بوده؛ زیرا همیشه از کمبود منابع سخن می گوید. اما در نهایت این مصوبه توسط ث۳مجلس مطرح و تائید می شود.

در روزهایی که گرانی دست بر گردن سراسر جامعه انداخته است. جوانان رغبتی برای شروع یک زندگی را ندارند.ازدواج در هر سنی در ابتدا نیازمند مسکن¡ لوازم منزل و برخی کالاهای اساسی برای ادامه زندگی است.

نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی باعث شده تاجوانان به آینده خوشبین نبوده و به فکر تشکیل زندگی نیفتند.

نرخ تورم هم که بیداد و روز به روز کشور را با گرانی های بیشتری مواجه می کند. نرخ تورم سال ۹۸ طبق آمار مرکز آمار ایران ۴۱/۲درصد اعلام شد.وام ازدواج در سال ۹۸ ابتدا ۶۰ میلیون و سپس در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شد و نتوانست ذره ای درد از زوجین دوا کند.

گویا دولت با افزایش وام ازدواج به فکر حل کردن مشکل زوجین بوده است؛ ناغافل از اینکه نرخ تورم هم‌زمان با نرخ وام ازدواج در حال صعود است.

تورم در فروردین سال ۹۹ بر روی ۳۲ درصد و طبق آمار مرکز آمار ایران ۳ ماهه ابتدای سال ۹۹ گران ترین نیمه سه دهه اخیر شد.

نرخ تورم 12 ماهه

 

خرید لوازم خانگی برقی همیشه یکی از دغدغه‌های بزرگ بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان به هنگام خرید جهیزیه بوده است. کافیست دستتان در خرید باشد و گشتی در بازار بزنید تا متوجه شوید که قیمت لوازم خانگی ایرانی ۵۰ درصد و لوازم خانگی خارجی ۱۰۰ درصدرشد کرده است.

این تنها قیمت بخشی از لوازم خانگی ضروری برای شروع یک زندگی است که با یک حساب سر انگشتی اگر بخواهید برای شروع زندگی به کم‌ترین و ارزان‌ترین وسایل اکتفا کنید، باید ۱۰۰ میلیون تومانی سرمایه در دست داشته باشید.

در بحث مسکن هم بهتر است حرفی از خرید یا اجاره مسکن از طریق وام ۲۰۰ میلیونی ازدواج نکنیم. زیرا با این اعداد و ارقام هر زوج می تواند تنها به تهیه وسایل ضروری منزل خود کند.

پرویز فاتح کارشناس بانکی می‌گوید: افزایش وام ازدواج به صورت نقدی امری اشتباه است. دولت می تواند این ۲۰۰ میلیون تومان وام ازدواج را به صورت تسهیلات در اختیار زوج های جوان قرار دهد.

این کارشناس بیان کرد: به طور مثال دولت می تواند با برخی از شرکت های معتبر که کالاهای با کیفیت تولید می کنند¡ قرارداد ببندد و به زوجین پیشنهاد دهد که از این شرکت معتبر ایرانی خرید کنند¡ در این صورت نه تنها از مزایای این شرکت برخوردار می شوند¡ بلکه با تخفیف می توانند لوازم مورد نیاز زندگی خود را تامین کنند.

فاتح صریح کرد: دولت می تواندبا در اختیار گذاشتن مسکن ملی برای جوانان¡از طرفی به زوج های جوان کمک کند و از طرف دیگر مسکن ملی را گسترش دهد. همچنین می تواند این مبلغ را به عنوان پیش پرداخت یک مسکن از افراد بپذیرد. درصورتی که مسکن خالی نداشته باشد¡ می تواند اقدام به ساخت مسکن کند. از این رو بسیاری از افراد در جهت ساخت مسکن می توانند کار کنند و حقوق بگیرند.

وی اظهار کرد: در صورتی که دولت از زوج های جوان حمایت کند¡ اشتیاقی برای ازدواج به وجود می آید و شرایط زندگی برای زوجین اندکی راحت تر می شود. البته در صورتی که دولت چنین طرحی را تائید کند¡رانت های بسیاری به وجود می آید که با زیرکی می تواند از به وجود آمدن چنین رانت هایی جلوگیری کند.

این کارشناس ادامه داد: اگر زوج ها برای خرید وسایل خود به شرکت های معتبر ایرانی مراجعه کنند¡ کسب و کار بسیاری از این شرکت ها رونق پیدا کرده و شعار رونق تولید تحقق می بخشد. از این رو زوج های جوان برای تامین وسایل ضروری زندگی خود¡ مجبور به خرید وسایل خانه با قیمت نجومی نمی شوند. در این صورت تقاضا برای خرید وسایل خانه کاهش پیدا کرده و قیمت وسایل خانه به آرامی کاهش پیدا می کند.

این در حالی است که کاووسی کارشناس اقتصادی با این نظریه به طور کلی مخالف و در این خصوص می‌گوید: بانک ها برای وام های قرض الحسنه سودی پرداخت نکرده و باید از منبع ضرورات پرداخت شود.

وی ادامه داد: از این رو بانک ها مخالف افزایش وام ازدواج هستند. زمانی که وام ازدواج افزایش پیدا کند،منابع بانک ها برای پرداخت وام کاهش پیدا می کند.

 

وسایل ایرانی برای شروع یک زندگی

متوسط قیمت(سال ۹۸)

قیمت(سال ۹۹)

یخچال ساید بای ساید حداقل:۷میلیون/حداکثر:۱۵میلیون حداقل:۲۲میلیون/حداکثر:۲۵۰میلیون تومان!
اجاق گاز حداقل:۲میلیون/حداکثر:۷میلیون حداقل:۸ میلیون/حداکثر:۴۰ میلیون تومان
مبل حداقل:۶میلیون/حداکثر:۶میلیون به بالا قیمت متغیر است
سرویس چینی حداقل:۲۰۰هزارتومان/حداکثر:۲ میلیون به بالا حداقل:۲ میلیون/حداکثر:متغیر
جاروبرقی حداقل:۶۰۰هزارتومان/حداکثر:۲ میلیون به بالا حداقل: ۲میلیون تومان/حداکثر:۱۰ میلیون
سرویس خواب حداقل:۳میلیون/حداکثر:۶ میلیون حداقل:۸میلیون تومان/ حداکثر:متغیر
سرویس قابلمه حداقل:۵۰۰ هزارتومان/حداکثر:۴ میلیون تومان قیمت متغیر است 
فرش حداقل:۲میلیون/حداکثر:۲میلیون به بالا قیمت با توجه به نوع فرش متغیر است

لباسشویی

حداقل:۴میلیون/حداکثر:۴میلیون به بالا حداقل:۸ میلیون/حداکثر:۱۲ میلیون به بالا