شهر خبر

اظهارات سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره تکلیف دولت نسبت به برجام

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت و سازمان انرژی اتمی مکلفند مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در خصوص برجام عمل کند و هیچ‌گونه مذاکره بین ایران و آمریکا در این مقطع نخواهد بود.

محمد حسین فرهنگی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محمدحسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی امروز صبح نمایندگان بیان کرد: در این جلسه درباره برجام مسائلی به بحث گذاشته شد. در خصوص آمریکا اکنون ما منتظر اقدام عملی هستیم چرا که این آمریکایی‌ها بودند که برجام را یکجانبه متوقف کردند. هیچ مذاکره‌ای بین ما و آمریکا اتفاق نمی‌افتد. سایر قدرت‌های جهانی اگر می‌خواهند می توانند با آمریکا مذاکره کنند اما مبنای عمل دولت و سازمان انرژی اتمی قانون مصوب مجلس است و هیچ‌گونه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا نخواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی صبح امروز قرارداد بین ایران و چین هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: این روزها مسائلی در این زمینه در رسانه‌ها مطرح شده که صحت ندارد. این قرارداد اکنون یک توافق کلی است که در جلسه امروز درباره آن توضیح ارائه شد. گروهی از نمایندگان نیز نظرات خود را مطرح کردند و معتقد بودند بر اساس فصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی هر موقع این قرارداد قابلیت اجرایی پیدا کند باید با ذکر مشخصات، مجلس هم در جریان قرار گیرد. البته همه بر این باور بودند که براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی در مواردی که به حوزه امنیتی و نظامی بازمی‌گردد  این شورای عالی امنیت ملی است که حق اظهارنظر دارد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در این سند درباره مسائل پولی و ارزی و همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی سیاست‌های کلی تبیین شده و دولت‌ها نقش تسهیلگر را در این زمینه دارند. قرار شد کمیسیونی ویژه در مجلس تشکیل شود تا گام‌های اجرایی این سند با دقت و شفافیت مورد نظارت قرار گیرد. بحث واگذاری سرزمین اصلا صحت ندارد بلکه سیاست‌های کلی برای همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این سند دیده شده است.