شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#جدید#منابع

نیروهای انصارالله یمن در آستانه تسلط بر پایگاه راهبردی «صحن الجن»


نیروهای انصارالله یمن در آستانه تسلط بر پایگاه راهبردی «صحن الجن»

منابع نظامی یمنی از پیروزی‌های جدید انصارالله یمن در جبهه مأرب و نزدیک شدن آنها به پایگاه نظامی راهبردی «صحن الجن»، خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از البوابه، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشروی‌های گسترده و چشمگیری در مأرب داشته‌اند.

منابع نظامی یمنی اعلام کردند که نیروهای صنعا در آستانه تسلط بر پایگاه راهبردی «صحن الجن» هستند.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق به کشاندن دامنه درگیری‌ها به «جبل الاخشر» مهمترین دژ پایگاه صحن الجن شده‌اند.

نیروهای صنعا بر مناطق «خلفان» و«القرن الاحمر» و «السویداء» «الدشوش» در شمال «إیدات الراء» مسلط شده و مهمات نظامی زیادی به دست آورده‌اند.

این در حالی است که قبلا هم، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پایگاه‌های نظامی جدید را هم در منطقه «صرواح» در غرب مأرب آزاد کرده بودند.

پس از پیشروی‌های‌ اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در غرب و شمال غرب استان مأرب، یکی از شیوخ سرشناس این استان و از وابستگان به ائتلاف سعودی تصریح کرد که شهر مأرب تا چند روز دیگر سقوط خواهد کرد.

استان مأرب در 173 کیلومتری شمال شرق صنعا پایتخت یمن قرار دارد که هم‌اکنون تمرکز درگیری‌ها بین نیروهای مردمی و ارتش یمن از یک طرف و نیروهای وابسته به منصور هادی رئیس جمهور یمن و ائتلاف حمله به یمن به رهبری عربستان سعودی در این استان قرار دارد.

استان مأرب اهمیت راهبردی بسیار بالایی دارد؛ زیرا از یک طرف به صنعا پایتخت یمن بسیار نزدیک است و همچنین منبع نفتی یمن به حساب می‌آید، ترکیب قبیله‌ای این استان نیز بزرگترین و قوی ترین ترکیب در کل یمن است و همچنین از لحاظ فرهنگی و تاریخی به دلیل وجود سد تاریخی مأرب در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

کشورهای ائتلاف حمله به یمن به رهبری عربستان سعودی و امارات از طریق گذرگاه الودیعه در استان حضرموت یمن تجهیزات و نیروهای زیادی را به مأرب وارد کردند که هدف از آن ابتدا تصرف مأرب و سپس حرکت به سمت صنعا پایتخت یمن بود.

یکی از ویژگی‌هایی که مأرب را به یک استان راهبردی در یمن تبدیل کرده است، اهمیت و جایگاه این استان در تامین انرژی این کشور است. این استان در یک منطقه صحرایی واقع شده است که بیشترین منابع نفت یمن را در خود جای داده است.

همچنین بسیاری از تاسیسات نفتی یمن در این استان قرار دارد. از طریق خط لوله صافرـ راس عیسی نفت از این استان به دریای سرخ و گاز نیز از تاسیسات بلحاف به دریای العرب منتقل می‌شود.

همچنین در این استان یک پالایشگاه نفتی وجود دارد که بخش زیادی از نیازهای مردم یمن را به انرژی تامین می‌کند و نیروگاه برق مأرب که با انرژی گاز کار می‌کند بزرگترین تامین کننده برق در سراسر این کشور به حساب می‌آید.

انتهای پیام/