شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای عالی

معاون اجرایی شورای عالی قرآن تبیین کرد؛

سیر رو به رشد فعالیت‌های شورای عالی قرآن در یک سال اخیر

سیر رو به رشد فعالیت‌های شورای عالی قرآن در یک سال اخیر

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن ضمن ارائه گزارش اجمالی از اقدامات این شورا در سال ١٣٩٩، به تبیین رویکرد برنامه‌های شورای عالی قرآن در سال ١۴٠٠ پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد تقی میرزاجانی معاون اجرایی شورای عالی قرآن با تبریک سال نو به جامعه قرآنی کشور گفت: شورای عالی قرآن همانند سایر مجموعه‌های قرآنی، در سالی که گذشت تمام توان خود را به کار گرفت تا به رغم محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، در صورت امکان خدشه‌ای به روند اجرای برنامه‌ها وارد نشود.
وی ادامه داد: در یک نگاه کلی، حرکت شورا در یک سال اخیر در بخش‌های آموزشی، پژوهشی، نظارتی، تولیدی، اطلاع رسانی و ارتباطات، رو به رشد و در برخی حوزه‌ها با یک جهش همراه بوده است.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن، برگزاری موفق محفل انس با قرآن در ارتباط تصویری با رهبر معظم انقلاب در طلیعه ماه رمضان که اولین برنامه زنده تصویری با حضور معظم‌له به این سبک و سیاق بود را حُسن مَطلع فعالیت‌های شورا در ابتدای سال ٩٩ برشمرد.
وی، دوره‌های ارتقا قاریان و دعاخوانان، دوره آموزش غیرحضوری، جلسات آموزش مجازی، نهمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان، برنامه حیات طیبه با حضور پیشکسوتان قرآنی، کرسی‌های اذان گاهی تلاوت قرآن، تولید اذان و صدها قطعه دعا و قرائت، ضبط و آماده سازی ۶ دوره ترتیل کل قرآن و تولید آلبوم‌های تلاوت باهدف پخش از رسانه ملی و بارگذاری در فضای مجازی را از جمله اقدامات شورا در یک سال گذشته عنوان نمود.
میرزاجانی در ادامه تشریح فعالیت شاخص شورای عالی قرآن در سالی که گذشت، برگزاری چهاردهمین نشست تخصصی، چاپ ٧ تألیف و اثر علمی پژوهشی قرآنی، توسعه تعاملات شورا با بدنه شبکه‌های استانی و سراسری صداوسیما، اعمال نظارت مستمر و دقیق بر پخش برنامه‌های قرآنی از رسانه ملی، حضور مؤثر در فضای مجازی، دوره‌های تخصصی اقراء و انجام برنامه‌های مشترک در همکاری با سایر دستگاه‌ها و نهادها از جمله برگزاری نشست رسول رحمت و مراسم اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی را از دیگر اقدامات سال ٩٩ ذکر کرد.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن افزود: فعالیت‌هایی که به جهت پرهیز از طولانی شدن مطلب، به بیان عناوین برخی از آن‌ها بسنده کردم، با یک بودجه ناچیز و با حداقل نیروی انسانی محقق شده که قطعاً محصول روحیه و عملکرد جهادی مدیران و همکاران عزیز شورا بوده است.
وی در بخش دیگری گفت: به حول و قوه الهی، ضمن این که همین برنامه‌ها را با کیفیت بهتر در سال ١۴٠٠ پی خواهیم گرفت، بنا داریم تا فرم و قالب‌های جدیدی را متناسب نیاز منطقی مخاطبان، در بخش‌های مختلف از جمله در تولیدات و همچنین در دوره‌های آموزشی، طراحی و اجرا کنیم.
میرزاجانی ادامه داد: اگر به عنوان مثال، قالب‌های هنری تولید تلاوت و نغمه‌های دینی، متناسب نیاز و ذائقه مخاطبان، روزآمد نباشد محتمل است به تدریج با کاهش اقبال مواجه شود. البته در اینجا اصل محتوای مقدس و الهی تلاوت و نغمه‌های دینی محل بحث نیست بلکه منظور، ظرف ارائه و عرضه آن است که باید با تنوع و نوآوری همراه باشد. این موضوع صرفاً به تولیدات منحصر نمی‌شود بلکه در سایر حوزه‌ها هم تحول در قالب‌های ارائه محتوا، از ضرورت‌هایی است که در دستور کار شورای عالی قرآن در سال پیش رو خواهد بود. جلسات مقدماتی کارشناسی در این خصوص هم از مدتی پیش آغاز شده است.
وی افزود: همچنین در سال ١۴٠٠ در صدد هستیم گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی که از اهمیت زیادی برخوردار است ولی متأسفانه به آن کم توجهی شده را در قالب برنامه‌های مختلف دنبال کنیم.
مسئول دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، در خصوص عملکرد کمیته اعزام هم گفت: با توجه به توقف کلیه اعزام‌های تبلیغی به خارج از کشور، اعزام به حج تمتع و اعزام به مسابقات بین‌المللی به علت شیوع ویروس کرونا، عملاً به جز چند مورد اعزام تبلیغی به کشورهای محور مقاومت، فعالیت دیگری انجام نشده است.
میرزاجانی اذعان کرد: البته در این مدت چند جلسه کمیته اعزام برگزار و تصمیماتی برای اعزام‌های سال ١۴٠٠ اتخاذ شده است تا در صورت رفع موانع، آمادگی لازم وجود داشته باشد.