به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ضمن هشدار نسبت به افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا و در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر رعایت پروتکل ها را نداشته باشیم خیز بدی خواهیم داشت همانگونه که در استان خوزستان شاهد بودیم و چندین ماه درگیر پیک شدید بیماری بود سایر استان ها هم ممکن است با این امر مواجه شوند. استان خوزستان روند نزولی خود را طی می کند. در حال حاضر البرز و ایلام وارد پیک شدند و در برخی استان ها در آستانه ورود به پیک قرار دارند.

او با اشاره به استان هایی که در آستانه ورود به پیک کرونا هستند، افزود:  مازندران،گیلان، لرستان، چهارمحال بختیاری در آستانه ورود به موج هستند و سایر استان ها  مانند زنجان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان جنوبی و سمنان روند صعودی شروع شدن را طی می کنند و تا 10 روز آینده اثرات سفرها را می بینیم موج بلندی خواهیم داشت.

رئیسی تاکید کرد:  میزان بستری در بیمارستان ها از مرز 1300 نفر گذشته و نشان می دهد مرگ های بالای 100 افزایش پیدا می کند که خبر خوبی نیست.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه افرادی که از سفر آمدند به عنوان هشدار اعلام می کنیم دورهمی در این چند روز برگزار نکنند ، گفت: این افراد ممکن است آلوده به ویروس باشند و بقیه را آلوده کنند. افراد دیگر هم که سفر نرفتند هم دورهمی برگزار نکنند و افرادی که سفر رفتند تا 5 روز دورهمی نروند و با علائم سریع تر به مراکز درمانی مراجعه و قرنطینه را داشته باشند.

او ادامه داد: این هفته مهم است ممکن است خیلی افرادی که سفر رفتند اقوام و خانواده را درگیر کنند. توصیه به کارمندان ادارات دارم که دید و بازدید در ادارات نروند که بسیار خطرناک است.

رئیسی تصریح کرد: از همه مردم در خصوص رعایت روز طبیعت تشکر می کنم. افرادی که سفر نرفتند تعداد زیادی بودند و درصد کمی سفر رفتند و افرادی که در خانه ماندند 13 به در نرفتند.

وضعیت رنگ بندی کشور متاسفانه 47 شهر قرمز،126 شهر نارنچی و 247 شهر زرد و 14 شهر آبی باقی مانده است. از مردم خواهش می کنم پروتکل ها را رعایت کنند. به ویژه در این هفته می تواند خیز بدی از بیماری باشد.

سخنگوی ستاد مقالبه با کرونا بیان کرد: تصمیم در مورد ماه رمضان صورت گرفت که برگزاری مراسم با رعایت پروتکل ها در شهرهای آبی و زرد صورت گیرد و ترجیحا و اولویت در فضای باز است. برگزاری مراسم احیا هم مجدد در قرارگاه بررسی می شود و به اطلاع مردم می رسانیم.

رئیسی در پایان عنوان کرد: بیش از 15 هزار نفر افراد مثبت قرنطینه را نقض کردند و کد ملی آن ها مشخص است و به مراجع ارجاع داده شده و به ازای هر روز 200 هزار تومان جریمه می شوند.