شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال 99#ایران#شمشیربازی#تاریخ

شمشیربازی در اندیشه تکمیل تاریخ‌سازی/ خیال راحت سابر در سال ۹۹


شمشیربازی در اندیشه تکمیل تاریخ‌سازی/ خیال راحت سابر در سال 99

کسب سهمیه تیمی در شمشیربازی برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران مسئولان ورزش ایران را وادار کرد تا نگاه ویژه‌ای به این رشته داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، با شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان اردو‌ها و مسابقات بین المللی در سراسر دنیا لغو شد و ورزش جهان تحت تاثیر این پاندومی قرار گرفت. حتی المپیک 2020 توکیو نیز برای یک سال به تعویق افتاد و این مسابقات از اول مرداد 1400 آغاز خواهد شد.

شمشیربازی نیز از جمله رشته‌های ورزشی بود که  در همان ابتدا اردوهای خود را تعطیل کرد اما در روزهای نخست سال 99 با تصمیم پیمان فخری، سرمربی تیم سابر ملی‌پوشان تمرینات خود را در خانه آغاز کردند  و سرمربی این تیم نیز به صورت آنلاین فعالیت و تمرینات شاگردانش را رصد می‌کرد.

خیال راحت سابریست‌ها در روزهای سخت کرونا

در شرایطی که شیوع کرونا مسابقات انتخابی المپیک را لغو کرده بود و برخی از کشورها از جمله فرانسه و روسیه هنوز موفق به کسب سهمیه نشده بودند، سابریست‌های ایران با خیالی آسوده تمرینات خود را در خانه دنبال می‌کردند چرا که شاگردان فخری پیش از پاندومی کرونا سهمیه تیمی خود را قطعی کرده بودند و لغو مسابقات فقط از جهت دور شدن آنها از مسابقات باعث نگرانی شده بود نه کسب سهمیه. همین موضوع باعث شد تا مسئولین فدراسیون با در نظر گرفتن همه جوانب و بدون عجله اقدام به تشکیل اردوها کنند. 

آغاز اردوی سابر با مثبت شدن تست هر چهار سابریست

با صدور مجوز برگزاری اردوها از سوی ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، 25 آبان ماه به عنوان زمان آغاز اولین مرحله اردوی سابر در سال 99 اعلام شد اما با مثبت شدن تست کرونای تمام سابریست‌ها این اردو آغاز نشده، لغو شد. در این اردو علی پاکدامن، محمد فتوحی، فرزاد باهر و محمد رهبری به اردو دعوت شدند اما در اتفاقی عجیب و در شرایطی که هر 4 ورزشکار از 4 شهر مختلف راهی اردو شده بودند، تستشان مثبت شد و این ورزشکاران راهی قرنطینه شدند. با منفی شدن تست سابریست‌ها اردوی تیم ملی با هدایت پیمان فخری آغاز شد.

همچنین اردوی تیم های فلوره و اپه نیز از آذر ماه آغاز شد تا نمایندگان کشورمان با حداکثر آمادگی خود را آمادهوکنند تا اردیبهشت ماه راهی مسابقات زون آسیا شوند.

آغاز لیگ‌های شمشیربازی در بالاترین سطح ممکن

لیگ شمشیربازی در سه اسلحه سابر، فلوره و اپه و در دو بخش زنان و مردان از 7 بهمن ماه آغاز شد و 22 اسفند ماه به پایان رسید.با توجه به شیوع ویروس کرونا فدراسیون شمشیربازی در این فصل بر کیفی بودن لیگ تاکید داشت به همین منظور بیش از اینکه بر افزایش تعداد تیم‌ها توجه کند، بر حضور تیم‌هایی تاکید داشت که سطح لیگ را بالاتر ببرند.

در این شرایط برگزاری لیگ فرصتی را برای ملی‌پوشان ایجاد کرد تا بعد از یک سال دوری از مسابقات، خود را محک بزنند. همچنین سایر شمشیربازان نیز در کوران مسابقات قرار گرفتند.

شمشیربازی , سابر ,

پرونده سهمیه‌های سابر در جام جهانی بوداپست بسته شد

بعد از یک سال تعطیلی مسابقات بین‌الملی، جام‌جهانی سابر و آخرین مرحله توزیع سهمیه المپیک از 21 اسفند ماه در بوداپست آغاز شد.

در پایان این مسابقات محمد رهبری در مرحله یک هشتم نهایی شکست خورد و از صعود به یک چهارم نهایی بازماند. مجتبی عابدینی، علی پاکدامن و نیما زاهدی در مرحله یک شانزدهم نهایی جدول اصلی حذف شدندد.محمد فتوحی و فرزاد باهر هم در جدول مقدماتی از دور مسابقات کنار رفتند.

به این ترتیب در رنکینگ بخش انفرادی جام جهانی مجارستان محمد رهبری سیزدهم شد، مجتبی عابدینی و علی پاکدامن نوزدهم و بیست و پنجم شدند و نیما زاهدی در رده بیست و ششم ایستاد. 

در بخش تیمی این مسابقات نیز تیم ایران در مرحله یک شانزدهم نهایی لهستان را از پیش رو برداشت، سپس برابر مصر پیروز شد اما در مرحله یک چهارم نهایی برابر کره جنوبی شکست خورد. تیم ایران برای کسب مقام پنجم تا هشتم ابتدا فرانسه را شکست داد اما برابر آمریکا شکست خورد و به مقام ششم رسید.

پیمان فخری سرمربی تیم ملی ترجیح داد در بخش تیمی از علی پاکدامن و مجتبی عابدینی نفرات اصلی خود استفاده نکند. وی پیش از آغاز مسابقات تیمی گفته بود" با توجه به اینکه سهمیه تیمی سابر ایران قطعی است هدف ما این است که در پایان این مسابقات در رده ششم یا هفتم رنکینگ جهانی قرار بگیریم. به همین دلیل در بخش تیمی مسابقات از نفرات اصلی خود استفاده نمی‌کنیم. با قرار گرفتن در این جایگاه در المپیک با قرعه آسان تری روبرو خواهیم شد."

در پایان‌بخش تیمی جام جهانی بوداپست رنکینگ جهانی اعلام شد و همانطور که سرمربی تیم نیز برنانه‌ریزی کرده بود تیم سابر ایران در رده ششم جهان ایستاد.

لغو اعزام‌فلوره و اپه به مسابقات جهانی

درحالی که فدراسیون شمشیربازی مجوز حضور یک ورزشکار را در رقابت‌های گرندپری فلوره قطر دریافت کرده بود، این اعزام انجام نشد و اردوی آمادگی در ترکیه جایگزین این اعزام‌ شد. مسابقات گرندپری قطر 6 تا 8 فروردین ماه در این کشور برگزار می‌شود.

همچنین با تصمیم کادر فنی و مسئولان فدراسیون شمشیربازی، اعزام محمد رضایی نفر اول شمشیربازی اپه بزرگسالان و محمد رضایی تادی، نفر برتر جوانان به مسابقات جام جهانی شمشیربازی روسیه 29 اسفند ماه در شهر کازان برگزار شد، انجام نگرفت.فدراسیون شمشیربازی در نظر دارد تا قبل از مسابقات زون آسیا یک اردوی آمادگی در اوکراین برگزار کند.

شمشیربازی , سابر ,

زون آسیا، آخرین فرصت شمشیربازی برای افزایش سهمیه

مسابقات شمشیربازی‌زون آسیا 5 و 6اردیبهشت ماه در ازبکستان برگزار می‌شود. در این مسابقات کشورهایی که تا کنون موفق به کسب سهمیه نشدند، شانس کسب یک سهمیه را دارند و با توجه به اینکه سابر مردان در بخش تیمی سهمیه حضور در المپیک توکیو را کسب کرده است، بنابراین ایران در این بخش نماینده ای را اعزام نمی‌کند.  ایران در این مسابقات در سابر بانوان، اپه و فلوره بانوان و مردان یک نماینده خواهد داشت.

پیش به سوی تاریخ‌سازی

در سال‌های اخیر سابر ایران نه تنها در ایران جایگاه خود را در بین رشته‌های مدال آور باز کرد، بلکه در جهان نیز به عنوان یکی از مدعیان در میان کشورهای صاحب نام در سابر قرار گرفت. کسب سهمیه تیمی در این رشته برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران مسئولان ورزش ایران را وادار کرد تا نگاه ویژه ای به این رشته داشته باشند. البته با وجود این حمایت‌ها شمشیربازی همچنان از داشتن یک سالن تمرینی اختصاصی رنج می‌برد و این خواسته‌ای است که سال‌ها از سوی مسئولان و ورزشکاران این رشته مطرح می‌شود.

سابریست‌های ایران و پیمان فخری، سرمربی این تیم در المپیک توکیو به چیزی جز مدال فکر نمی‌کنند و با تمام توان برای رسیدن به این هدف تلاش خواهند کرد. امید است شمشیربازی در توکیو مدالی خوشرنگ را در سبد کاروان ایران قرار دهد.

 

انتهای پیام/