شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مدارس#سیستان#سیستان و بلوچستان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور:

کمترین میزان سرانه آموزشی در سیستان و بلوچستان و البرز/ 49 درصد مدارس ما خیرساز هستند

به گزارش منیبان؛ فاطمه مهاجرانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان روند مدرسه سازی به برنامه های موجود سال 1400 در این حیطه اشاره کرد و به آخرین وضعیت این مهم اشاره کرد.

• نوسازی مدارس در کشور از سوی کدامیک از سازمان های دنبال می شود و تاکنون اقدامات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوسازی مدارس بر اساس سند تحول بنیادین اقدامات خود را انجام می‌دهد. باید سرانه فضای آموزشی و تربیتی و ورزشی هر دانش آموز 39/8 باشد این در حالی است که میانگین سرانه ما در کشور 5 مترو 21 سانتی متر است. با مقایسه این عدد باید به این نکته اذعان کرد که با استاندارها فاصله داریم. اگر میزان کمبود سرانه آموزشی را به تعداد دانش آموزان ضرب شود، متوجه می‌شویم که با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم. هرچند اقدامات مناسب در سال‌های گذشته را نباید نفی کرد. در 10 استان کشور کمتر از میانگین است و بسیاری از آنها در حال خروج از این وضعیت هستند.

• وضعیت استان های کشور در زمینه نوسازی مدارس چگونه است؟

 استان‌های سیستان و بلوچستان و البرز دو استان با کمترین میزان سرانه آموزشی را دارند. در استان یزد و ایلام بیشترین سرانه آموزشی را در کل کشور دارند.

• تمهیدات دولتی در زمینه نوسازی مدارس چگونه بوده است؟

وجود یک نهاد با عنوان خیرین مدرسه ساز کاربزرگی در قالب مشارکت در مدرسه سازی را انجام می دهد. این مقوله با قدمتی 22 ساله سعی کرده تا اجماع را در بین خیرین ایجاد و کمک‌هایی را جلب  کند. در سال گذشته بیش از 2 هزار میلیارد تومان برای مدرسه سازی از سوی خیرین مدرسه ساز جذب شده است.  تعهدات دولت نیز در این زمینه موثر بوده است. روزانه 29 کلاس درس به فضای آموزشی کشور افزوده شده و بودجه بیش از از 4 هزار میلیارد تومانی برای سازمان نوسازی پیشنهاد شده است.

• هم اکنون نوسازی مدارس به چه شکلی انجام می شود؟

مدارس یا صد در صد دولتی ساز یا خیر ساز و یا مشارکتی هستند. اغلب مدارس به شکل مشارکتی ساخته می شود. در شهرها 50 درصد دولت  و 50درصد خیرین و در شهرستان ها 70 درصد دولت  و 30 درصد از هزینه های خیرین تقبل می کنند. 51درصد مدارس ما دولتی ساز و 49 درصد هم خیر ساز هستند.

• اقدامات برای 1400 در راستای نوسازی مدارس را توضیح دهید؟

در سال 1400 نوسازی موظف است تا زیرنظام تجهیزات و فن آوری را تجهیز کند. بنابراین در طرح آجر به آجر نگاه بر افزایش مشارکت است و تجهیزات را بر اساس اسناد بالادستی حرکت کرد. استاندارد و ایمن سازی اماکن آموزشی یکی از برنامه های جدی تحت بررسی سازمان نوسازی است. ساماندهی مدارس کوچک مقیاس عشایری و مدارس روستایی به شکل جدی برای سال 1400 در دستور کار است. در برخی از مناطق روستایی به دلیل جمعیت کم که احتمال مهاجرت وجود دارد باید به این موضوع توجه کرد تا بدانیم کدام گزینه ها از اهمیت برخوردار است. در مجموع دیدگاه ها بر این است جمعیت در هر خطه تا 10 سال آینده بررسی شود و با توجه به مطالعات جمعیت شناسی و محیطی بتوان مدرسه ای را از دخترانه به پسرانه و برعکس تغییر داد. تا به این شکل بتوان به بهترین شکل موجود اقدامات را انجام داد و مدارس با سازه های سبک را به بهره برداری بهینه برسانیم. سامانه آجربه آجر فعال است و از این طریق می توان در مدرسه سازی فعالیت کرد.