شهر خبر

همکاری سه‌جانبه و هماهنگ آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای رویارویی با کره شمالی

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی بسیار نادر یک دیدار حضوری با همتایان ژاپنی و کره‌ای خود در مریلند انجام و در آن قول داد این سه کشور برای رویارویی با برنامه‌های هسته‌ای و بالستیک کره شمالی «همکاری سه‌جانبه هماهنگ» داشته باشند.

كيم جونگ اون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، دیدار حضوری سالیوان با شیگرو کیتامورا و سو هون در آکادمی دریایی ایالات متحده در آناپلیس مریلند برگزار و پس از آن یک بیانیه مشترک منتشر شد. در بخشی از بیانیه مشترک مشاوران امنیت ملی واشنگتن، سئول و توکیو آمده است: «ما نگرانی‌هایمان را درباره برنامه‌های هسته‌ای و بالستیک پیونگ‌یانگ به اشتراک گذاشتیم و بر ضرورت اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از سوی جامعه جهانی به ویژه کره شمالی به توافق رسیدیم. هدف از این اقدام جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و همکاری برای تقویت توان بازدارندگی و حفظ صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره است.»

همکاری سه‌جانبه و هماهنگ آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای رویارویی با کره شمالی
دیدار جیک سالیوان با مشاوران امنیت ملی کره جنوبی و ژاپن در مریلند

دولت جو بایدن در حال بازبینی سیاست‌های واشنگتن در قبال پیونگ‌یانگ است و دیدار با مشاوران امنیت ملی دولت‌های ژاپن و کره شمالی از بخش‌های نهایی این فرآیند به شمار می‌رود. دانلد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا سیاست شخصی خود را با کره شمالی و پیش می‌برد و سه نوبت هم با رهبر قدرتمند آن کیم جونگ-اون دیدار خصوصی داشت که به سرانجام خوش نرسید. انتظار می‌رود دولت بایدن دیدارهای دیپلماتیک با دولت کره شمالی را از سطوح پایین آغاز کند و دست‌کم در آینده نزدیک دیدار مقام‌های بلندپایه واشنگتن و پیونگ‌یانگ در دستور کار نیست.

از دیگر بحث‌های دیدار مشاوران امنیت ملی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن مبارزه با ویروس کرونا و دگرگونی‌های اقلیمی و تلاش برای استقرار دمکراسی در میانمار بود. گفتگوهای آناپلیس از معدود دیدارهای حضوری دولت بایدن در اوج دوران کرونا و نخستین برنامه سه‌جانبه سالیوان پس از گرفتن مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید است.