شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار خودرو

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

۳ نکته مهم درباره وضعیت بازار خودرو در ۱۴۰۰

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: بهترین روش برای عرضه خودرو در بورس این است که نرخ تمام شده خودرو به اضافه یک سود متعارف به دست خودروساز برسد و مابقی پول در صندوقی جمع آوری شود.

خودرو ۳ نکته مهم درباره وضعیت بازار خودرو در ۱۴۰۰

با شروع سال ۱۴۰۰ شاهد این بودیم که در مقطعی قیمت برخی از خودروها تا حدودی بالا رفت و به نوعی از امیدها برای کاهش قیمت خودرو کاسته شد. اما در ادامه شرایط به چه صورت خواهد بود؟ به طور کلی ۳ نکته مهم درباره وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ وجود دارد. یکی از آن ها وضعیت قیمت ها که باید دید آن را بررسی کرد؛ دیگری بحث دریافت مالیات از خودروهای لوکس و مورد سوم شیوه عرضه خودرو به بازار است.

برای بررسی بیشتر این موارد گفت و گویی با آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران که در ادامه مشروح گزارش را می‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

خالقی

خالقی ابتدا در خصوص وضعیت قیمت ها اظهار کرد: می‌توانیم امیدوار باشیم که وضعیت بازار خودرو و قیمت ها در سال ۱۴۰۰ بدتر از سال ۱۳۹۹ نباشد. چندین احتمال وجود دارد البته به نظر می‌رسد شرایط تورم تا زمان استقرار دولت جدید به همین روال سابق پیش رود. بنابراین اگر تغییری بخواد رخ بدهد بعد از شهریور ماه خواهد بود و پیش از آن اتفاق خاصی در بازار خودرو صورت نمی‌گیرد. البته احتمال این که اجازه واردات خودرو داده شود وجود دارد.

پیش بینی قیمت خودرو در ۱۴۰۰

وی در ادامه گفت: با این وجود قیمت خودرو قطعا در سال ۱۴۰۰ بالاتر خواهد رفت. برای بعضی از خودروها قیمت گذاری به خودروسازان داده می‌شود اما برای برخی دیگر توسط شورای رقابت نرخ تعیین می‌شود. خودروها به دو دسته پرمصرف و کم مصرف تقسیم می‌شوند. در خودروهای پرمصرف قیمت گذاری با شورای رقابت است و به دلیل تورم قیمت آن ها در بازار بالا می‌رود اما در خصوص خودروهای کم مصرف شرایط تغییر می‌کند. اما به طور کلی با وجود تورم به نظر می‌رسد که قیمت ها کلا بالا برود مگر این که اتفاقی در حوزه سیاسی کشور رخ دهد.

دریافت مالیات از خودروها

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت در رابطه با دریافت مالیات از خودروهای بالای یک میلیارد تومان نیز اظهار کرد: دریافت مالیات از خودروهای لوکس در برخی کشورها نیز وجود دارد. به طور کلی هرچقدر درآمد بالاتر می‌رود مالیات نیز تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. این مصوبه در حقیقت یک سیاست کاری است و هر کسی که خودروی گران تری دارد باید مالیات بالاتری را نیز بپردازد. البته به طور کلی تعیین کردن قیمت برای دریافت مالیات از خودروها روش صحیحی نیست. به طور مثال باید گفته شود که خودروهای با پیشرانه بالای ۲۰۰۰ سی سی مشمول مالیات شوند.

شرایط عرضه خودرو به بازار

وی در رابطه با شرایط عرضه خودرو به بازار نیز به گسترش نیوز گفت: در خصوص عرضه خودرو در بورس و قیمت گذاری در این بستر قرار بود سازوکار آن مشخص شود که هنوز معلوم نیست شرایط به چه صورت خواهد بود. اگر بخواهیم خودرو را در بورس عرضه کنیم باید وضعیت آن معلوم باشد. بحث این است که فروشنده و خریدار چه کسی است. در این بازار انحصاری، خودروساز هر محصولی و با هر کیفیت و قیمتی تولید کند مردم مجبور به خرید آن هستند. قاعدتا این خودروها اگر در بورس نیز با هر قیمتی عرضه شوند و این پول کاملا به خودروسازان برسد در حقیقت یک ظلم مضاعف به مصرف کننده است. تنها حسن این ماجرا حذف دلالان خواهد بود. بهترین روش برای عرضه خودرو در بورس این است که نرخ تمام شده خودرو به اضافه یک سود متعارف به دست خودروساز برسد و مابقی پول در صندوقی جمع آوری شود. از این صندوق نیز می‌توان برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی کشور استفاده کرد. در این میان خودروساز نیز از یک سود سرشار بی حساب و کتاب نیز بهره مند نخواهد شد.