غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، درباره مشکلات کشور در سالی که گذشت، بیان کرد: در دهه پنجم انقلاب قرار گرفتیم. شرایط امروز جامعه ما در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به ناهنجاری‌های گسترده ای مبتلا شده و ناامیدی فزاینده ناشی از رفتار دست‌اندرکاران قدرت، حکومت و نابسامانی های حاکم بر سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه همه گیر و گسترده شده است، همچنین نظارت استصوابی قدرت انتخاب را از مردم گرفته و عملاً انتخابات را از معنا تهی کرده و دخالت عوامل قدرت سبب شده است که نهاد ریاست جمهوری و دولت ناتوان نشان داده شود.

او درباره پیشنهادات خود برای رفع مشکلات اظهار کرد: مشکلات کشور ما ساختاری است. قطعاً با توجه به شرایط مکان، زمان و تغییراتی که انقلاب ارتباطات و تکنولوژی در جامعه به وجود آورده و دسترسی آحاد جامعه که خصوصاً نسل های پویا، جدید و نوظهور در عرصه اجتماعی دارند ما با راهکارهایی که در چهار دهه گذشته برای ساماندهی امور پیش‌بینی کردیم، نیازهای امروز  پاسخگو نیست و اصلاحات ساختاری و عمیقی را برای پویا شدن حرکت چرخ های جامعه به سوی توسعه تمام عیار، نیازمندیم.

او درباره اینکه راه بهبود شرایط در چه نوع عملکردی است، بیان کرد: برای تغییر، جایگزین کردن سیاست تعاملی به جای سیاست تقابلی الزامی است، در سیاست خارجی دشمنی‌ها دائمی نیست اگر استمرار دشمنی‌ها جزو اصول بود، باید با انگلستانی که در جنگ جهانی میلیون‌ها ایرانی را قتل عام کردند و یا روسیه که در دو جنگ پیش آمده و قراردادهای ننگین ترکمنچای و گلستان بخش قابل توجهی از خاک میهن را از سرزمین مادری به یغما بردند، نباید امروز مراوده می داشتیم. باید تعامل سازنده با جهان برقرار کرد و منافع ملی را در چهارچوب شعار عزت، حکمت، مصلحت در نظر گرفت. باید تلاش کرد مشکلات صاحبان اصلی کشور یعنی مردم را در جهت صلاح و رفاه تأمین کرد درغیر این صورت تاریخ قضاوت سختی نسبت به کاستی ها و ضعف های این برهه زمانی، خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اینکه این تغییرات از کجا باید آغاز شود، گفت: نیازمند تغییرات اساسی در همه ارکان جامعه هستیم. برای تغییر نمی توان همه چیز را به گردن تقدیر انداخت، برای تغییر نیازمند مدیریت متمرکز بسیار قوی با اختیارات فراوان هستیم، برای تغییر باید به مفهوم واقعی کلمه سه قوه از هم منفک و کاملاً مستقل باشند، برای تغییر نیاز به سیاست‌های موازی و دولت در دولت نیست، برای تغییر نیازمند صداقت و راستگویی مجریان در هر سطحی هستیم، برای تغییر نیاز مبرم به آزادی بیان و آزادی پس از بیان داریم، برای تغییر نیازمند قلم‌های نترس و سربداری داریم که شخم بزند همه کاستی ها، دورویی ها، ریاها، پشت پرده ها، خیانت ها و خباثت‌ها را. همچنین برای تغییر نمی توان فقط دعای بی تحرک کرد و ذکر خواند. برای تغییر نیاز سریع به تحول اساسی در سیاست های داخلی و خارجی داریم و در نهایت برای تغییر نیازمند تغییر هستیم.

این فعال سیاسی درباره اینکه پیام شما برای سال ۱۴۰۰ به مسئولین و رئیس جمهور انتخابی چیست؟ اظهار کرد: در آستانه سال نو و ورود به قرن جدید قرار گرفته‌ایم. سالی که گذشت مشکلات  غیر قابل تصوری را برای ملت ما به دنبال داشت. باید فروتنانه سر تعظیم به دلیل مقاومت و ایستادگی و صبری که مردم و تحمل کردند، فرود آورد. در سال جدید انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را پیش روخواهیم داشت قطعاً فروکاستن انتخابات به رقابت اصولگرا و اصلاح طلب خطای بزرگ و نشانه ای نادرست از واقعیت سیاست در این سرزمین بلا دیده است. 

او در پایان افزود: بنابراین ضرورت باز کردن فضای سیاسی و روزنه ای که امید را در بستر اجتماعی ایجاد کند تا مردم احساس کنند که رأی شان می تواند تأثیر مثبتی در سرنوشت آینده آنها در جهت اصلاح رقم بزند از ضروریات اجتناب ناپذیر فضای سیاسی کشور است. امیدواریم با ایجاد چنین شرایطی امید مجدد در بستر اجتماعی ایجاد شود و با توجه به سرمایه های عظیم انسانی و منابع غنی موجود در کشورمان با چاشنی امید و در بستر آزاد و رقابتی، بتوان شرایط توسعه و پیشرفت را در کشور فراهم کرد و همچنین بتوان عقب‌ ماندگی‌های تاریخی گذشته را با تلاش بیشتر و با پشتکار و جدیت در توسعه همه جانبه آحاد جامعه، سامان داد. 9