‎به گزارش برنا، متن مصاحبه خبرگزاری برنا با شهاب الدین صدر، رئیس خانه احزاب ایران، به شرح زیر است:

در دنیا نمی توان هیچ فکر و اندیشه ای را بدون سازماندهی جلو برد

1. انتظار شما از رئیس جمهور آینده در خصوص احزاب و تغییر رویکرد در این مورد چیست؟ 

فعالیت احزاب در کشور ما براساس اندیشه اسلام و اعتقادات اسلامی اهمیت دارد و هم براساس مواد مختلف قانون اساسی و هم از منظر بحث های عقلی مطرح در دنیای امروز بنابراین نیازمند سازماندهی و نظم و انظباط برای پیشبرد اهداف و اعتقاداتمان هستیم. این موضوع بسیار مهم است و اگر بخواهیم اعتقادات اسلامی و افکار انقلابی خود را در جامعه ترویج کنیم، نیازمند سازماندهی مناسب و تشکیلات منظمی برای این کار هستیم. در دنیا نمی توان هیچ فکر و اندیشه ای را بدون سازماندهی جلو برد. پیامبر و یاران او در اقلیت بودند و می خواستند اعتقادات توحیدی را عالم گیر کنند بنابراین پیامبر برای انتشار دعوت خداپرستی طیفی را تربیت کرد و هیات هایی به سرتاسر عالم فرستاد و نظم و انظباط خاصی در آن شرایط ایجاد کرد. در اعتقادات شیعی ما همواره معتقد به حقانیت اهل بیت هستیم. شیعیان همواره منضبط بودند و با سازمان دهی و ساماندهی خاصی کارهای خود را پیش می بردند. ما براساس اعتقادات دینی خود باید حتما سازماندهی و تربیت نیروهای انسانی مناسب و برنامه ریزی برای انتشار دعوت به حق و توحید را داشته باشیم. در قانون اساسی نیز موارد متعددی وجود دارد و باید سازمان هایی برای تربیت نیروی انسانی و مدیران مناسبی که از کشور دفاع کنند و آرمان های اسلامی را پیش ببرند وجود داشته باشند و احزاب باید فعالیت کنند و خواسته های به حق مردم را به حاکمان منتقل کنند. لذا در برخی از تحلیل ها گفته می شود اگر احزاب در چهارچوب قانون اساسی فعالیت کنند می توانند ضربه گیر نظام باشند و به جای اینکه خواسته های مردم در کوچه و بازار منعکس شود و به شورش و اعتراض خیابانی منجر شود احزاب می توانند بهترین کانال برای انتقال مطالبات و نظرات مردم به مسئولین باشند. در کشور ما که نظام مردم سالاری دینی حاکم است باید حکومت به صورت منظم به آرا عمومی مردم مراجعه و رای و نظر مردم را دریافت کند. برای اینکه رای گیری از کیفیت بالایی برخوردار باشد لازم است احزاب امین مردم باشند چون همه مردم نمی توانند نامزدها را بشناسند و احزاب این کار را انجام می دهند احزاب نقطه نظرات خود را به مردم می دهند و مردم به آنها رای می دهند.

‎نکته دیگر این است که در دنیای امروز روابط اجتماعی روز به روز گسترده تر و پیچیده تر می شود و قاعدتا برای حضور در صحنه های سیاسی و اجتماعی همه مردم دنیا نیازمند این هستند که احزاب سیاسی، قانونی در چهارچوب مقررات هر کشوری فعالیت کنند تا بتوانند اهداف ملت ها را پیش ببرند. امروز مسائلی که در کشورهای مختلف وجود دارد پیچیده تر از گذشته است و گستردگی دارد لذا این امری منطقی است که عده ای امین مردم باشند و فعالیت کنند و آگاهی های لازم را به مردم بدهند و اخبار صحیح را به مردم منتقل کنند و مردم را در صحنه حاضر و ناظر نگه دارند؛ بخش مهمی از مسائل نظارتی مورد نظر مردم می تواند از طرف احزاب انجام بگیرد. با نگرشی که در سه بعد به لحاظ اعتقادات دینی و قانون اساسی و عقلانیت در دنیای امروز وجود دارد ما در کشور چنین رویکردی را نسبت به احزاب نداشتیم. احزاب در کشور فعالیت می کنند؛ ما چندین حزب قانونی در کشور داریم که فعالیت می کنند و حدود 85 حزب ملی قانونی وجود دارد و سی و چند حزب استانی داریم اما هیچ یک از این احزاب از نگاه مسئولین و دستگاه های حاکمیتی با نگاهی شایسته و بایسته دیده نمی شوند. در انتخابات همه احزاب را به کار می گیرند و نامزدهای مختلف سعی می کنند با احزاب رایزنی و حمایت احزاب را جلب کنند و بتوانند به خواسته خود که انتخاب توسط مردم است برسند اما اینکه نگاهی سیستماتیک نسبت به احزاب وجود داشته باشد اینطور نیست.

امروز حکومت و قدرت احزاب را بر نمی تابد

‎امروز حکومت و قدرت احزاب را بر نمی تابد و وقتی یک رییس جمهور با کمک احزاب بر سر کار قرار می گیرد فکر می کند این احزاب اظهارنظر خواهند کرد و انتقاد خواهند داشت و احساس مزاحمت می کنند لذا سعی می کنند، کارهای خود را بدون مداخله و مشارکت احزاب پیش ببرند. گمان می شود حزبی بودن صفت بدی است و پسندیده نیست و مزموم است. لذا این رویکرد مناسب نیست و حتما باید تغییر کند. در دنیا احزاب مقابل مطرح می شوند و نامزدهای حزبی حضور پیدا می کنند و مردم در حقیقت به احزاب رای می دهند. خاصیت این رویکرد در این است که حزب موظف به پاسخگویی و نظارت بر فرد منتخب است. امروز در مجلس شورای اسلامی که 270 نفر با انتخاب مردم وارد مجلس می شوند بعد از ورود به مجلس احساس استقلال می کنند و به هیچ گروهی پاسخگو نیستند ولی در سیستم حزبی بعد از انتخاب فرد، نظارت جدی است و منتخب باید به حزب و حزب باید به مردم پاسخگو باشد لذا نقش احزاب از این منظر بسیار مهم است.

انتقاد شما از لحاظ سیاسی و ساختاری بیشتر در چه مواردی است؟

‎سال 99 سال سختی بود همه گیری کرونا در دنیا شرایطی جدید ایجاد کرد. سال گذشته ارتباطات به سمت مجازی رفت و به جای سمینار وبینار مطرح شد. سال 99 پایان کار دولت بود و سال اول مجلس بود و با تغییر ارتباطات شرایط جدیدی در کشور بوجود آمد. امروز با وجود اینکه چند ماهی به انتخابات شوراها و ریاست جمهوری مانده است از میتینگ ها و تجمعات سیاسی و اجتماعی خبری نیست و شاهد شور و هیجانی که در گذشته وجود داشت، نیستیم. اما ارتباطات حضوری از منظر تعلق خاطر افراد تاثیر بهتری دارد ولی در فضای مجازی سرعت انتشار بالا است و آسیب هایی وجود دارد. امروز فضای سیاسی ما باید بسیار فعال و با نشاط باشد ولی متاسفانه شاهد این فضا نیستیم. نکته دوم این است که همه مردم گرفتار این بیماری و عوارض و علایم و مرگ و میر آن هستند و اولویت هایی که برای مردم مطرح است این است که مراقبت کنند تا به بیماری مبتلا نشوند. بیماری بهداشت روانی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. از این رو انتظار ما از انتخابات 1400 در بخشی تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته است.

‎از طرفی در سال های اخیر وضعیت اقتصادی مردم تحت تاثیر قرار گرفته است و بخشی از کرونا نشات گرفته و بخش بعدی به سیاست های اقتصادی مربوط است. مردم از وضعیت زندگی خود احساس خوشایندی ندارند و نارضایتی وجود دارد. فشارهای اقتصادی در زندگی مردم دیده می شود و مشکلات معیشتی بالا است و توقع داشتند مسئولین کشور توجه بیشتری به این مسائل و مشکلات منظور کنند. در تحلیل هایی که مطرح می شود بخشی از این فشارها به تحریم ها مرتبط دانسته شده است این تحلیل قابل توجیه است ولی بخش بزرگی از مشکلات مردم به مدیریت و تدابیری که برای اداره کشور اندیشیده شده و بخش مدیریت اجرایی کشور بر می‌گردد؛ نوسانات ارز و تغییر نرخ سکه مردم را نگران کرده و موجب التهاب در جامعه شده است. مسائل زندگی مردم به صادرات و واردات و تغییر نرخ ارز مرتبط است و التهاب در بازار ارز بر کیفیت زندگی مردم سایه می اندازد. لذا مردم در سال های گذشته با مشکلات عدیده ای روبرو شدند. اگر بخواهیم انتخابات پر شوری با حضور حداکثری مردم داشته باشیم باید همه دستگاه های اجرایی برای رفع مشکلات امروز مردم و ایجاد گشایش در عرصه های مختلف تلاش کنند و با کنترل بر قیمت ها شرایطی ایجاد کنند تا مردم با امید بیشتری وارد انتخابات شوند. نظام ما متکی بر آرا مردم است و آرا مردم موجب عزت و اقتدار نظام می شود. مردم ما شایسته زندگی بهتر و رفاه بیشتر و آرامشی پایدارتر هستند.

‎توقع شما از اولویت های رییس جمهور در سال ۱۴۰۰ باتوجه به مشکلات امروز کشور چیست؟

‎فردی که خود را در معرض آرا عمومی قرار می دهد باید توانمندی اداره کشور و رفع مشکلات مردم را داشته باشد و از روی هوا و هوس وارد این عرصه نشود. انتخابات ریاست جمهوری با مجلس فرق دارد در مجلس افراد وارد گروهی می شوند و کار می کنند ولی در ریاست جمهوری یک نفر مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده می گیرد و کارهای کشور از این کانال به جریان می افتد. این مقام در قانون ما دومین مقام رسمی کشور بوده و اولین مقام اجرایی است و اهمیت فراوانی دارد. ریاست جمهوری جای کسب تجربه برای افراد تازه کار نیست. کاندیدا ریاست جمهوری باید سوابق اجرایی داشته باشد و انتظار می رود فردی با سابقه انقلابی و با توانایی وارد عرصه رقابت شود. این توانایی ها باید علاوه بر توان بالقوه توانی بالفعل باشد شاید برخی از افراد در سن و سالی باشند که نیروی سرزندگی و جوانی در آنها کاهش پیدا کرده باشد از این رو مطرح شدن بحث جوان گرایی از طرف مقام معظم رهبری به همین مسائل اشاره می کند.

‎کاندیدا باید عزم خود را برای رفع مشکلات کشور راسخ کرده باشد. امروز مشکلات کشور بسیار زیاد است. مردم ما مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند و کسی که رییس جمهور می شود باید برای اصلاح امور اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی برنامه داشته باشد باید برای رفع مشکلات امروز کشور دیدگاه های روشنی داشته باشد. باید با کمک قوای دیگر و زیر نظر مقام معظم رهبری برنامه ای برای رفع مشکلات داشته باشد و بتواند، آینده روشنی را پیش روی مردم کشور ترسیم کند. باید بتواند مردم را به آینده ای بهتر امیدوار کند.

‎مساله سوم روحیه همراهی و همکاری با قوای دیگر است باید بتواند هم افزایی داشته باشد و از همکاری آنها استفاده کند تا مشکلات اجرایی کشور را با کمترین هزینه ای برطرف کند. حتما باید روحیه ای ولایت پذیر داشته باشد تا در چهارچوب قانون اساسی عمل شود. رییس جمهور باید تحت ولایت رهبری کار کند. اگر رییس جمهور بخواهد هر روز در ارتباط با سایر قوا به جان مردم نق بزند و امور را به شخص دیگری منتسب کند و به نحوی حرف بزند که مردم سردرگم شوند، اوضاع کشور اصلاح نخواهد شد.

ما نمی خواهیم با کشورهای مختلف درگیر شویم یا بداخلاقی کنیم/ رییس جمهور نباید خود در اختلافات بدمد

‎نکته دیگر که توقع ما از رییس جمهور آینده است این خواهد بود که باید در عرصه سیاست خارجی به دنبال سیاست عزت و حکمت و مصلحت مقام معظم رهبری باشد و در این مسیر حرکت کند و ارتباطات با بین الملل را در جهت عزت مردم برقرار کند و حکمت لازم را داشته باشد و مصالح ملت ایران را به خوبی در نظر بگیرد و کار را عاقلانه پیش ببرد. رییس جمهور نباید به شرق و غرب اتکا کند باید به قدرت مردم ایران و ذات اقدس الهی و راهنمایی های رهبری اتکا کند و دائما متوجه خوشایند قدرت های بیگانه نباشد. این مساله باید دائما در سیاست خارجی مدنظر مسئولین اجرایی کشور باشد. ما نمی خواهیم با کشورهای مختلف درگیر شویم یا بداخلاقی کنیم بلکه باید در شیوه کار و تدوین و اجرای سیاست ها به قدرت ملت ایران اتکا شود. امروز شرایط کشور ما متفاوت از چهل سال گذشته است و ما اقتدار بهتری در دنیا داریم و از منظر دفاع از مرزها و قدرت نظامی شرایط بهتر و متفاوتی داریم رییس جمهور باید به این قدرت ملت باور داشته باشد. در عرصه سیاسی رییس جمهور باید پرچم دار اقتدار ملت و وحدت در کشور باشد. رییس جمهور باید بتواند یکپارچگی ملت را توسعه بدهد. رییس جمهور نباید خود در اختلافات بدمد در رقابت های سیاسی بالاخره یک جریان به پیروزی می رسد ولی جریان پیروز نباید باقی گروه ها را حذف کند. این اشتباهی بود که در دولت ها در چند سال اخیر رخ داد و به این ترتیب خود را از یک سری انسان های شایسته و توانمند و متخصص محروم کردند. رییس جمهور باید برای اداره کشور از شایسته ترین ها استفاده کند معنی پیروزی یک سلیقه از بین رفتن باقی سلایق در یک کشور نیست این غلط ترین اتفاقی است که گاهی رخ می دهد. زائقه انتخابات رقابت است ولی بعد از انتخابات باید به جای رقابت رفاقت را جانشین کرد. عقل حکم می کند باید هر گروهی بعد از پیروزی از شایستگان گروه دیگر استفاده کند. یکی از مشکلات ما در سال های گذشته حذف های باندی و جناحی بود که دستگاه اجرایی و مدیریتی کشور را از یک سری نیروهای شایسته محروم کرد. انتظار می رود کسی که در راس قوه اجرایی کشور قرار گرفته است فردی قانون مدار باشد و حتما باید از قانون اساسی صیانت و دفاع کند و باید از اسلام و مذهب تشیع دفاع کند و ضمن احترام به تمام مذاهب کشور از اسلام و مذهب تشیع دفاع کند. رییس جمهور باید قانون مند باشد و همه او را سمبل اجرای قانون در کشور بدانند. 9