شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#برجام#نشست وین

موضع آمریکا درباره تاثیر نشست وین بر برجام

کدخبر: 402778
اقتصاد نیوز : معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نشست وین درباره برجام را نخستین گام سالم دانست که هدف آن بازگشت متقابل به برجام است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جالینا پورتر در نشست خبری روز جمعه که به صورت تلفنی انجام شد، این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه کسی از آمریکا در مذاکرات حضور خواهد داشت، مطرح کرد.

وی افزود: هیچ‌گونه جزئیاتی از اینکه چه کسی از آمریکا در مذاکرات سه‌شنبه وین خواهد بود، ندارم که اعلام کنم. این یک گام نخستین سالم است و ما می‌خواهیم بر آن تاکید کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: وقتی موضوعات وارد بحث شوند، قصد داریم درباره گام‌های ایران که باید برای بازگشت به پایبندی خود به برجام بردارد، گفت‌وگوکنیم.

پورتر درباره گام آمریکا برای کاهش تحریم هم اظهار کرد: هیچ تحریمی را برای برداشته شدن، از پیش اعلام نمی‌کنیم اما یقینا می‌گوییم که گام‌های کاهش تحریمی که آمریکا باید در تبعیت از برجام بردارد هم جزو موارد گفت‌وگو خواهد بود.

وی تاکید کرد: من پیش از نشست وین، اظهار نظری نمی‌کنم اما تاکید می‌کنم که هدف، یک بازگشت متقابل برای انطباق با برجام است.

جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در روز سه‌شنبه به مذاکره با ۱+۴ در دو قالب متفاوت خواهند رفت به گونه‌ای که ایران در قالب کمیسیون مشترک برجام و در سطح کارشناسی حضور خواهد داشت و آمریکا هم در نشستی جداگانه با سه کشور اروپایی، اتحادیه اروپا، روسیه و چین به چگونگی بازگشت به برجام می‌پردازند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند، هیچ مذاکره مستقیمی با طرف آمریکایی نخواهند داشت اما آمریکا باید همه تحریم‌ها را پیش از بازگشت به برجام بردارد و به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین خواستار آزادی زندانیان دو تابعیتی در ایران شد.