شهرخبر

باهنر: مشارکت برای رهبری «اهم» و انتخاب اصلح برای ایشان «مهم» است/سال ۹۸ برای شورای نگهبان نامه نوشتم

باهنر: مشارکت برای رهبری «اهم» و انتخاب اصلح برای ایشان «مهم» است/سال ۹۸ برای شورای نگهبان نامه نوشتم

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره مخاطب آخرین بیانات رهبر انقلاب در ۲۲ بهمن گذشته پیرامون مشارکت در انتخابات گفت: این صحبت‌ها هم پیامی به دوستان معتدل اصلاح‌طلب بود که رهبری موافق حضور همه‌جانبه آنها در انتخابات است و هم پیامی به شورای نگهبان درباره اهمیت برگزاری انتخابات با مشارکت بالا و هم پیامی برای برخی از دوستان اصولگرا که منتظرند تا فقط برای آنها فرش قرمز پهن شود.

محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با تاکید بر این نکته که درباره تاثیر این مولفه بر نرخ مشارکت بیش از اندازه بزرگنمایی شده است گفت: من زمانی شوخی کردم که برای رشد مشارکت باید آقایان خاتمی و احمدی‌نژاد تایید صلاحیت شوند، اما همان وقت هم گفتم اگر این اتفاق رخ دهد، به رغم رشد جدی و قابل توجه مشارکت، شکاف امنیتی عظیمی در کشور ایجاد می‌شود که اقتدار و امنیت کشور را تضعیف می‌کند بنابراین این مسائل در تایید صلاحیت چهره‌ها باید مد نظر قرار گیرد.

او در این باره تاکید کرد: سال ۹۶ که حضرت آقا در مشورت آقای احمدی‌نژاد اعلام کردند که کاندیداتوری ایشان را مصلحت نمی‌دانند، همین ملاحظات مطرح بود.

باهنر در پاسخ به این سوال که سهم وضعیت بررسی صلاحیت‌ها در نرخ پایین مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر بود گفت: در ثبت آن نرخ مشارکت بسیاری از مسائل دخیل بود که در بین آنها یک مورد نیز مساله عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بود، اما باید توجه داشت که بخشی از موضوع به وضعیت و ایرادات ساختاری در این زمینه بازمی‌گردد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: ۱۵ هزار نفر برای مجلس ثبت‌نام کردند و شورای نگهبان با همه عوامل یک ماه فرصت داشت تا درباره این ۱۵ هزار نفر تصمیم بگیرد، من تردید ندارم از این هشت هزار نفری که تایید شدند حداقل هزار نفر نباید تایید می‌شدند و ظلم بود، ۵۰۰ نفر از کسانی که رد شدند نیز بیخود رد شدند و در حق آنها ظلم شد.

نامه به شورای نگهبان؛ از ۸۰ اسمی که به شورای نگهبان دادم تعداد زیادی تایید نشدند

باهنر با اشاره به ارسال نامه به شورای نگهبان در ایام بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس یازدهم گفت: خود من ۷۰ تا ۸۰ اسم را نوشتم و برای شورای نگهبان فرستادم و گفتم اطلاع دارم که این افراد  صالح و سالم هستند و به درد کشور می‌خورند که در این لیست حدود ۱۵ نفر از چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب بودند و بقیه اصولگرا بودند.

او اضافه کرد: در نامه قید کردم، اگر اطلاعاتی شما دارید که من ندارم که هیچ، اما تا جایی که من می‌شناسم اینها به درد مجلس می‌خورند، اما در نهایت از ۸۰ اسم پیشنهادی من تعداد بسیار زیادی تایید صلاحیت نشدند.

باهنر در این باره توضیح داد: علاوه بر این از همین نمایندگان مجلس دهم که تعداد زیادی از آنها اصولگرا هم بودند رد صلاحیت شدند، بنابراین نمی‌توان گفت نرخ پایین مشارکت به دلیل رد صلاحیت اصلاح‌طلبان بود یا فقط اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند.

باهنر: مشارکت برای رهبری «اهم» و انتخاب اصلح برای ایشان «مهم» است/سال ۹۸ برای شورای نگهبان نامه نوشتم

اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۴ با اسامی گمنام لیست بستند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به مساله طرح‌شده از جانب اصلاح‌طلبان درباره شدت رد صلاحیت‌ها  که موجب شد در برخی شهرها کاندیداهای اصلاح‌طلب وجود نداشته باشد گفت: من یادآوری می‌کنم در مجلس دهم که اصلاح‌طلبان خود را پیروز انتخابات می‌دانستند شرایط چندان برای آنها متفاوت با سال ۹۸ نبود چراکه لیست بسیاری از شهرها از چهره‌های کاملاً گمنام تشکیل شده بود.

او ادامه داد: مگر اصلاح‌طلبان در دوره دهم چقدر آدم داشتند که لیست را بستند و رأی هم آوردند؟ بسیاری از کسانی که به لیست امید رأی دادند تقریباً اکثریت آن لیست را نمی‌شناختند و سه نفر بیشتر آدم مشهور در لیست نبود، اما لیست را بستند و رأی آوردند و این دوره هم به همان میزان آدم مشهور و آدم جدید تایید صلاحیت‌شده داشتند.

باهنر درباره ارزیابی خود از علت عدم رأی‌آوری اصلاح‌طللبان گفت: اینکه مردم رویکرد دیگری داشتند بحث دیگری است و ریشه‌های دیگری دارد که نباید با چشم بستن بر آن همانند نیروهای مشارکت سابق بگویند، اگر در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدای مورد نظر ما تایید نشود نمی‌آییم و شرکت نمی‌کنیم؛ در واقع نظارت استصوابی روی نرخ مشارکت اثر می‌گذارد اما تعیین‌کننده نیست.

کسانی که در فتنه بودند نباید انتظار تایید صلاحیت داشته باشند

باهنر درباره گفته‌های طیفی از اصلاح‌طلبان مبنی بر رویکرد سیاسی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در قبال جریان اصلاحات گفت: این ادعای اصلاح‌طلبان که نیرو نداریم و آدم نداریم چندان قابل قبول نیست چراکه بالاخره کسانی که در ایجاد فتنه نقش داشتند و به آن کمک کردند نباید انتظار تایید صلاحیت داشته باشند.

تندروهای اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌خواهند بگویند مشارکت برای نظام اهمیتی ندارد

باهنر در مورد فضای فعلی و چشم‌انداز مشارکت در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ گفت: این دوره هم متاسفانه یکسری از نیروهای تندرو اصولگرا و اصلاح‌طلب هنجارشکن تصور می‌کردند و هنوز تصور می‌کنند که درباره مشارکت از جانب نظام تعصب و اصراری وجود ندارد.

او با رد این دیدگاه گفت: بارها در تحلیل‌هایم عنوان کرده‌ام که حضرت آقا از مشارکت حداکثری ذره‌ای کوتاه نمی‌آیند و به این مساله اعتقاد قلبی دارند و بر من روشن بود که مساله مشارکت برای حضرت آقا بسیار مهم است.

مشارکت حداکثری برای رهبری اهم و انتخاب اصلح مهم است

باهنر ادامه داد: متاسفانه ۲ سر طیف‌های سیاسی کشور منتظر بودند نظام به یک مشارکت حداقلی اشاره کند یا حتی رضایت دهد، اما حضرت آقا در ۲۲ بهمن بسیار روشن بر این مساله تاکید کردند که مشارکت حداکثری برای ایشان «اهم» و انتخاب فرد صالح و اصلح «مهم» است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره مخاطبان صحبت رهبری درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من تصور می‌کنم این اظهارات در ۲۲ بهمن سال گذشته هم یک پیام به دوستان معتدل اصلاح‌طلب دارد مبنی بر اینکه رهبری موافق حضور همه‌جانبه دوستان اصلاح‌طلبان در انتخابات است و هم پیامی به شورای نگهبان درباره اهمیت برگزاری انتخابات با مشارکت بالا و هم پیامی برای برخی از دوستان اصولگرا که منتظرند تا فقط برای آنها فرش قرمز پهن شود چراکه این بار نوبت آنهاست که به ریاست‌جمهوری برسند.

باهنر صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: رهبری حتی در این بیانات تاکید کردند که من در آینده برای انتخابات بیشتر صحبت می‌کنم؛ این پیامی بسیار خوب و قدرتمند برای همه طیف‌های کشور بود.

۲۱۶۲۱۹