شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بغداد#واشنگتن#عراق#نخست وزیر

الکاظمی:

نیازی به نیروهای آمریکایی نداریم/ هدف گفتگوی میان بغداد و واشنگتن

نیازی به نیروهای آمریکایی نداریم/ هدف گفتگوی میان بغداد و واشنگتن

نخست وزیر عراق تاکید کرد که عراق نیازی به نیروهای عملیاتی  آمریکایی ندارد و هدف گفتگوی راهبردی بین واشنگتن و بغداد هم بازنگری در روابط بین دو طرف است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در گفتگویی با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط عربستان سعودی، تاکید کرد که عراق نیازی به نیروهای عملیاتی  آمریکایی ندارد و هدف گفتگوی راهبردی بین واشنگتن و بغداد هم بازنگری در روابط بین دو طرف است.

نخست وزیر عراق  با بیان این موضوع تصریح کرد:  عراق تجربه جنگ با داعش را پشت سر گذاشته است و دیگری نیازی به حضور نیروهای عملیاتی آمریکا نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه که پس از سال ۲۰۰۳ رخ داده است، بی اعتمادی که درپی نظام سیاسی شکننده موجود حاصل شده، جنگ فرقه ای و عدم برابری و مساوت بین ملت، باعث جنگ های عبثی شده است که نتیجه  آن آوارگی و پناهندگی عراقی ها بوده است. ضمن اینکه سرنوشت عداه ای نیز مشخص نیست.

از سوی دیگر «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق امروز(جمعه) از مهمترین محورهای دور جدید گفتگوی راهبردی بین کشورش و آمریکا پرده برداشت.

وی گفت: دور جدید گفتگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن که هفتم ماه آوریل شروع خواهد شد، شامل محورهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی خواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق با اشاره به اینکه دولت عراق پرونده هایی برای بررسی آنها در چارچوب طرح الکاظمی درباره اوضاع امنیتی دارد، افزود: در این گفتگو باید نکات اصلی ثابت شود تا بتوان از آن استفاده کرد و صوری نباشد. بنابراین باید در آن اصولی در ارتباط با عراق وجود داشته باشد زیرا به چیزهای زیادی نیاز است و باید از روابط دیپلماتیک استفاده کرد.

این نماینده عراقی خاطرنشان کرد: عراق امروز دارای نیروهای امنیتی توانمندی است و می تواند در دفاع از مرزهایش و بدون نیاز به نیروهای اضافی از خود دفاع کند.