شهر خبر

لاوروف: سیاست فشار و تحریم آمریکا شانسی برای موفقیت ندارد

لاوروف: سیاست فشار و تحریم آمریکا شانسی برای موفقیت ندارد

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای عنوان کرده که سیاست فشار و تحریم‌ آمریکا علیه کشورش شانسی برای موفقیت ندارند.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه یک روسیه سیاست فشار و تحریم‌های آمریکا علیه کشورش را بی‌اثر و ناموفق ارزیابی کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، لاوروف در این خصوص گفت: «سیاستی که ما شاهد اشکال مختلف آن هستیم هیچ شانسی برای موفقیت‌ ندارند و این مسئله جدیدی نیست.»

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا افزود: «جو بایدن روی کار آمد و شروع به استفاده از تحریم‌ها علیه روسیه کرد، لفاظی‌ها را شدیدتر کرد و به طور کلی در همه جبهه‌ها فشار اعمال کرد. این کارها سالهاست که ادامه داشته‌اند.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه حتی قبلتر از «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا هم وجود داشته است.

لارورف دقایقی پیش همچنین با تأکید بر رسیدن روابط روسیه و آمریکا به پایین‌ترین سطح گفت:‌ «چیزهایی که در مصاحبه [جو] بایدن رئیس جمهور آمریکا با شبکه اِی‌بی‌سی شنیدیم لفاظی‌هایی بی‌سابقه و شوکه‌کننده بود».

وزیر امور خارجه روسیه افزود، روابط روسیه و آمریکا از زمان روسای جمهور پیشین این کشور نیز رو به تیرگی گراییده بود.

لاوروف گفت:‌ «گاهی گمانه‌زنی‌هایی درباره اتحاد نظامی روسیه و چین صورت می‌گیرد. اولاً، یکی از مهم‌ترین سندهای [مشترک] ما تأکید دارد که اتحادمان جنبه نظامی نداشته و چنین هدفی را دنبال نمی‌کند».

او با اشاره به اینکه روسیه و چین به اتحادی نظامی مشابه ناتو نیازی ندارد، چنین اتحادی را برای دوره جنگ سرد مناسب دانست.

تنش‌های اخیر میان مسکو و واشنگتن پس از آن آغاز شد که بایدن در مصاحبه با شبکه «ای بی سی نیوز»، رئیس‌جمهور روسیه را «قاتل» خطاب کرد و با اتهام‌زنی به وی در خصوص مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تأکید کرد که اگر چنین چیزی ثابت شود، پوتین باید تاوان سنگینی بدهد.

بایدن پیشتر همچنین در مصاحبه تفصیلی با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» با اتهام‌زنی علیه رئیس‌جمهور روسیه، گفته بود پوتین برای مداخله در انتخابات آمریکا تاوان خواهد داد. 

ادعاهای جو بایدن بعد از انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا مطرح شد. در آن گزارش ادعا شده روسیه از طریق نائبانش یک عملیات موفق را برای نفوذ به حلقه نزدیکان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا هدایت کرده است.

تنش‌ها در روابط روسیه و آمریکا از سال‌ها پیش به دلیل چند پرونده از جمله تحولات اوکراین و ادعاهای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شدت گرفته و واشنگتن چندین دور تحریم علیه مسکو وضع کرده است.

منبع: فارس