شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فوتسال

محمد ناظم الشریعه:

اینفانتینو گفت ایران پادشاه فوتسال آسیا است

محمد ناظم الشریعه ، سرمربی تیم ملی فوتسال در گفتگویی مفصل در خصوص مسائل مختلفی مثل وضعیت تیم ملی فوتسال، دوران مربیگری خود و رده های پایه فوتسال صحبت هایی را انجام داده است.

به گزارش منیبان، گفتگوی  محمد ناظم الشریعه را می خوانید:

در مورد نحوه ورودت به فوتسال صحبت کنید؟

 سید محمد ناظم الشریعه متولد 31 شهریور 1348 و در رشته کارشناسی مهندسی اصلاح نباتات و کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی فارغ التحصیل شدم. همسرم استاد دانشگاه است. یک دختر و 2 پسر دارم و از 10 سالگی به ورزش روی آوردم.

از ابتدای شروع فوتسال ( جام رمضان) در کشور به عنوان بازیکن فعالیت خود را آغاز کردم  و در سال ۱۳۷۵ در تیم فوتسال منتخب فارس در گیلان سوم ایران شدیم.در سال ۱۳۷۶ در اولین رقابت‌‌های باشگاهی کشور کاپیتان تیم صدرا که قدیمی‌ترین باشگاه فوتسال ایران است عنوان چهارمی را کسب کردیم. البته قبل از فوتسال در 16 سالگی با تیم فوتبال مرصاد شیراز در لیگ دو حضور داشتم، در آن مقطع لیگ برتر نبود فقط لیگ اول دوم و سوم بود.

مربیان شما در طول  فعالیت ورزشی چه کسانی بودند؟

 در فوتبال افراد زیادی برای من زحمت کشیدند اما ما باید در شیراز  قدر غلام پیروانی را بدانیم. توسط حسن حبیبی سرمربی تیم فوتبال ملی امید به اتفاق افشین پیروانی به اردوی این تیم دعوت شدم و بعد از تیم ملی در تیم پاس تهران به عنوان سرباز بازی کردم که آخرین حضورم در فوتبال بود. دو سال هم شاگرد مرحوم حسین فکری بودم که علاوه بر مسائل فنی به ما درس زندگی هم داد، وی شخصیت بسیار بزرگی داشتند.

چی شد سرمربی تیم ملی فوتسال شدید؟

در سال 1393 مربی تیم ملی فوتسال امید و دستیار خسوس در تیم ملی بزرگسالان شدم به یکباره این مربی از سرمربیگری تیم ملی انصراف داد و در سال 94 اولین حضورم  در تیم ملی در تورنمنتی که در ارومیه برگزار شد به عنوان سرمربی تیم ملی امید و بزرگسالان حضور داشته و نتایج خوبی بدست آوردم اما بعد از این تورنمنت رسما استعفا کردم که استعفای بنده مورد قبول قرار نگرفت.

بزرگترین افتخار ورزشی حرفه‌ای شما چیست ؟

در سال 2016  وقتی که تیم فوتسال سوم جهان شد این اتفاق خوبی برای  من و ورزش ایران بود.

تیم ملی فوتسال می‌تواند در 2021  لیتوانی قهرمان جهان شود؟

در حال حاضر از استانداردهای لازم در جام جهانی دور هستیم، در جام جهانی قبلی برنامه ریزی بسیار خوبی انجام شد و در تورنمنت‌های بسیار خوبی شرکت کردیم بعد از جام جهانی2016  تا 2018 برنامه‌های تیم ملی خوب پیش می‌رفت اما بعد از 2018 شرایط فوتسال خوب نبود.

البته می‌توانیم در جهان حرف‌‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم اما باید شرایط و زیر ساخت‌ها مهیا شود. قهرمانی در جهان دور از دسترس نیست همانطور که گفتم به شرطی که همه امکانات مهیا باشد کادر فنی چند سال حقوق نگرفته و از طرفی هنوز پاداش بازیکنان در قهرمانی آسیا پرداخت نشده است، اگر می خواهیم قهرمان جهان شویم همه مسئولان ورزش کشور  باید یک دل و هم صدا شوند و فوتسال مستقل شود.

لیگ برتر ما حرفه‌ای است؟

لیگ ما حرفه‌ای نیست تیم‌ها هزینه‌های زیادی انجام می‌دهند اما برای آن‌ها خروجی وجود ندارد و تنها با عشق و علاقه تیم‌داری می‌کنند، فدراسیون فوتبال ،سازمان لیگ و کمیته فوتسال باید با برنامه‌‌ریزی مناسب فکری به حال باشگاه‌‌ها  و ورود اسپانسرها و پخش مستقیم بازی‌ها کنند.

نگاه فدراسیون جدید فوتبال به فوتسال چگونه است؟

جلسه‌ای که با آقای عزیزی خادم ریس فدراسیون داشتم صحبت‌های خوبی انجام شد و گفتند تلاش می‌کنند بحث اسپانسرینگ فوتسال را  از فوتبال جدا کنند و نگاه ویژه‌ای به فوتسال خواهند داشت.

بهترین مربی از نگاه شما؟

مربیان خوبی در ایران داریم و هر کدام سبک خاص خود را دارند و به نظر بنده بهترین مربی کسی است که بیشترین تاثیر را می‌گذارد.

بهترین باشگاه ایران از نظر شما کدام است ؟

سپاهان یکی از باشگاه های خوب ایران است و امیدوارم در فوتسال نیز سرمایه گذاری کنند.

بهترین خاطره شما از دوران ورزش حرفه ای چیست؟

آقای گل شدنم در رده‌سنی جوانان و دعوت به تیم ملی امید بهترین خاطره من در  آن زمان است.در زمان مربیگری سوم شدنم در جام جهانی2016  کلمبیا یکی از بهترین روزای ورزشی عمرم بوده است.

چرا فوتسال فارس نتوانسته انتظارات را در لیگ برتر برآورده کند؟

ایراد گرفتن از فوتسال و یا  فوتبال فارس کافی نیست. در استان فارس مدیریت خاصی برای حضور تیم‌داری در لیگ برتر تعریف نشده است. تا حمایت لازم از سوی مسئولان استانی از باشگاه‌ها  نشود نمی‌توانیم عملکرد خوبی در لیگ برتر فوتسال یا فوتبال داشته باشیم.استعدادهای زیادی در فارس حضور دارند اما برای حضور در لیگ برتر ابتدا باید بر روی رده‌های سنی سرمایه‌گذاری شود که متاسفانه اینگونه نیست، به جرات می‌گویم تا به امروز از بنده چیزی درخصوص برنامه ریزی  درخواست نشده است.

الگوی ورزشی شما در ایران و جهان چه کسانی هستند؟

 در ایران غلام پیروانی می‌تواند الگوی ورزشی بسیار مناسبی برای من و  دیگر جوانان باشد.در جهان یوهان‌‌‌کرایف الگوی من است.به نظرم در مربیگری بیشترین چیزی که اهمیت دارد مدیریت است.

آیا به خودتتان نمره قبولی می دهید؟

من نمی‌‌توانم به خودم نمره بدهم مردم باید به عملکردم نمره دهند.

بدترین خاطره شما از سال 99؟

 شیوع ویروس کرونا در ایران بود این ویروس یکی از دوستان نزدیک و عموی عزیزم را از بنده گرفت که بدترین اتفاقات سال برای من بود.

بهترین خاطره شما از عید نوروز؟

بهترین خاطره تحویل سال نو بر می‌گردد به زمانی نوجوانی که به خانه پدربزرگم می‌رفتیم من نوه اول خانواده بودم خیلی من را دوست داشت و خاطره‌‌ای است که همیشه در ذهنم باقی مانده است.

آیا سال 99 برای فوتسال موفق آمیز بوده است؟

در سال ۹۹ نتوانستیم کارهای خاصی برای تیم ملی انجام دهیم فقط توانستیم به همت تیم ملی فوتبال دو بازی با ازبکستان داشته باشیم و به دلیل شیوع ویروس کورنا اردوی زیادی هم نداشتیم.

انتظارات شما از مسولین کشوری برای کنترل تورم در بازار چیست ؟

مسئولین باید هوای مردم را بیشتر داشته  باشند و نظارت‌ها را  در بخش‌های مختلف بازار بیشتر کنند و با توجه به شیوع ویروس کورنا و به گفته مقام معظم رهبری همه باید با کمک‌های مومنانه برای قشر ضعیف جامعه پیش قدم باشیم.

شما از مسولین ورزش کشور چه انتظاری دارید؟

مسئولین در رابطه با ورزش باید رویکرد دیگری داشته باشند و به عنوان پیشگیری و سلامت جامعه به آن نگاه کنند، قطعا بها دادن به ورزش همگانی در آینده تاثیرات زیادی خواهد داشت. در کل باید دیدگاه مسئولین کشور عوض شود و برای نسل آینده برنامه‌‌ریزی کنند مسئولین ما باید در حال حاضر هزینه ورزش کنند تا در آینده نسل ما نخواهند هزینه درمان کنند.

بهترین خاطره‌ای که از اینفانتینو ریس فیفا دارید؟

 اینفانتینو به فوتسال ما علاقه دارد و در جام جهانی بعد از رتبه سومی در جهان به رختکن تیم ملی آمد و ابراز لطف کردند و به ما گفتند ایران پادشاه فوتسال آسیاست این حرف خیلی برای ما دلگرم کننده بود.

چرا  فوتسال تا کنون نتوانسته در هیات ریسه فدراسیون فوتبال عضوی داشته باشد؟

 فوتبال همیشه نسبت به فوتسال قوی بوده و اگر فوتسال  بخواهد جز هیات رییسه باشد از همین الان باید برای انتخابات 4 سال آینده برنامه‌ریزی مناسب داشته باشد و از یک کمیته فراتر برود و به آن پر بال بدهند. همه فوتسالی‌ها فقط یک هدف واحد را دنبال کنند تا به هیات رئیسه فدراسیون برسد.

شما به عنوان سرمربی تیم ملی چه انتظاراتی از مردم دارید ؟

 توقع من از مردم  این است که همچنان تیم ملی را دوست داشته باشند. من  همیشه مثل یک شاگرد و  سرباز مردم هستم. می‌دانم مردم توقع بالایی از تیم ملی دارند اما ما  هم توقعاتی از لحاظ امکاناتی از مسئولین داریم اما اجرایی نمی‌شود و بارها گفتیم همه باید واقع گرایانه به تیم ملی نگاه کنند.

این که ما مردم را شاد کنیم از همه چیز مهم‌‌‌تر است و امیدوارم دعای خیر آن‌ها پشت سر ما باشد، امیدوارم مسئولین به این رشته ورزشی نگاه بهتری داشته باشند.

آیا فدراسیون فوتبال در رده‌های پایه فوتسال عملکرد خوبی داشته ؟

فدراسیون فوتبال در گذشته در رده‌های پایه کارهای خوبی انجام داده است ولی در حال حاضر خیر، باید برنامه محور باشیم.

تعطیلات عید به کجا سفر کردید؟

در تعطیلات عید باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و در این دو سال از شیوع ویروس کرونا به دلیل رعایت پروتکل‌ها مسافرت نرفتم.

روز طعبیت از نظر شما ؟

  سیزده فروردین که روز طعبیت نام‌گزاری شده باید از طبیعت بسیار خوب ایران استفاده کنیم و من همیشه سعی می‌کنم  از 12 ماهی که در طبیعت نبودم از آن استفاده کنم اما متاسفانه 2 سال است که به دلیل کرونا به مسافرت و طعبیت سفر نکردم.