شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#دولت#سازمان ملل

دمشق: برگزاری نشست بروکسل بدون حضور دولت سوریه محکوم و غیرقانونی است


دمشق: برگزاری نشست بروکسل بدون حضور دولت سوریه محکوم و غیرقانونی است

وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد اعلام کرد که دمشق برگزاری پنجمین نشست بروکسل بدون حضور دولت سوریه را محکوم می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا ) وزارت خارجه سوریه در نامه‌ای رسمی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این سازمان برگزاری پنجمین نشست بروکسل بدون دعوت از دولت سوریه را محکوم کرده و سازماندهی کنندگان این نشست خواست تا با عدم تکرار این سیاست های شکست خورده رویکرد واقع بینانه و سازنده‌ای برای همکاری با دولت سوریه در راستای تامین نیازهای اساسی مردم این کشور اتخاذ کنند.

وزارت خارجه سوریه در این نامه تاکید کرد که دمشق با برگزاری این نشست مخالف بوده و آن را غیرقانونی می‌داند.

این وزارتخانه افزود مشارکت سازمان ملل متحد در این نشست به عنوان رئیس آن در سایه عدم حضور دولت سوریه نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت محسوب می‌شود که در همه آنها بر احترام به حاکمیت و استقلال جمهوری عربی سوریه و وحدت و تمامیت ارضی زمین های این کشور تاکید شده است.

وزارت خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد، اقدامات و اعمال تحریم های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده و نیز تمدید آن ها و پیامدهای منفی این تحریم ها هم زمان با شیوع اپیدمی کرونا نشان دهنده تناقض و دو رویی در برخورد با شرایط انسانی در سوریه است.

در نامه وزارت خارجه روسیه آمده است که کمکهای انسانی با اعمال تحریمهای یک جانبه تناقض دارد و در واقع به نوعی تروریسم اقتصادی و مجازات جمعی در سوریه تبدیل شده است. علاوه بر آن دبیرکل سازمان ملل متحد و مقامات ارشد در این سازمان بارها درخواست ها برای رفع این تحریمها را نادیده گرفته و نسبت به پیامدهای فاجعه بار آن در معیشت ملت سوریه و تامین نیازهای ضروری مردم این کشور همچون غذا، دارو، سوخت لوازم بهداشتی و حتی شیر خشک برای کودکان بی توجه هستند.

این وزارتخانه تصریح کرد، مشارکت اتحادیه اروپا و ایالات متحده در سیاستهایی با هدف بی ثبات کردن امنیت سوریه، حمایت از اقدامات متجاوزان و اشغالگری در این کشور، نادیده گرفتن جنایات گروه های تروریستی و حمایت مالی از آنها هرگونه ادعاهای این کشورها درباره نگرانی های بشردوستانه را انکار می کند. کشورهایی که در این کنفرانس مفتخر به ارائه کمک های انسانی به سوری ها هستند قبل از هر چیز باید از سرقت ثروت های سوریه و دارایی های فرهنگی و محصولات کشاورزی آن توسط بیگانگان جلوگیری کنند.

وزارت خارجه سوریه همچنین اعلام کرد که واقعیت ها نشان می دهد بسیاری از اهداکنندگان در این کنفرانس به تعهدات اعلامی خود عمل نکردند و در صورتی که بیشتر کمک ها به مناطق خارج از کنترل دولت سوریه ارائه شود، این عمل نتیجه‌ای جز طولانی‌تر کردن بحران و محدود کردن تلاش ها برای بهبود اوضاع بشردوستانه در سوریه ندارد.

این وزارتخانه افزود ، بهبود شرایط زندگی مردم سوریه مستلزم همکاری جدی و سازنده با دولت سوریه و حمایت از تلاش های آن در تامین نیازهای اساسی سوری‌ها در سراسر این کشور است؛ چراکه مرکز اقدامات بشردوستانه در سوریه دمشق بوده و هماهنگی سازوکارهای مربوط به ارائه کمک‌های بشردوستانه باید تحت نظارت دولت سوریه باشد. این ساده ترین معنای اصل احترام به حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی و وحدت این کشور است.

انتهای پیام/