شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#دولت#بروکسل#مخالفت#وزارت

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد؛

کنفرانس بروکسل درباره سوریه مشروعیت ندارد

کنفرانس بروکسل درباره سوریه مشروعیت ندارد

وزارت امورخارجه سوریه ضمن مخالفت با پنجمین کنفرانس بروکسل برای کمک به این کشور اعلام کرد: با توجه به عدم حضور دولت دمشق، مواضع این کنفرانس مشروعیت ندارد و غیر قانونی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، وزارت امورخارجه سوریه ضمن مخالفت با پنجمین کنفرانس بروکسل برای کمک به این کشور اعلام کرد: با توجه به عدم حضور دولت دمشق، مواضع این کنفرانس مشروعیت ندارد و غیر قانونی است.

وزارت امورخارجه سوریه در پیامی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد که سوریه به شدت از برگزاری پنجمین کنفرانس [اهدا کنندگان کمک به سوریه] بدون دعوت از دولت دمشق ابراز انزجار می‌کند.

این بیانیه افزود: ریاست سازمان ملل متحد در این کنفرانس در سایه عدم حضور دولت مربوطه، ناقض آشکار اصول منشور  سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت است.

 دمشق اعلام کرد: تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه سوریه به صورت خودسرانه و همزمان با انتشار ویروس کرونا و همزمان با برگزاری این کنفرانس بیانگر نفاق آنها در برخورد با موضوع بشردوستانه است.

وزارت امورخارجه سوریه تصریح کرد: حوادث ثابت کرده است که این کنفرانس به اهرم فشار و باج‌گیری کمک کنندگان برای دیکته کردن خواسته‌های خود در قبال ارائه کمک‌های بشردوستانه تبدیل می‌شود.

این بیانیه افزود: کمک‌ کنندگان همچنین از این کنفرانس برای سیاسی کردن فعالیت بشردوستانه و گره زدن این موضوع به شروطی است که به طور کامل با اقدام بشردوستانه شامل انسانیت، بیطرفی، پاکدستی، استقلال و دیگر موضوعاتی مغایرت دارد.

دولت سوریه فعالیت این کنفرانس را نمایشی دانست و اعلام کرد در سایه عدم مشارکت دولت سوریه، بیانیه صادر شده مشروعیت ندارد.

سوریه از برگزار کنندگان این کنفرانس خواست که از این گونه سیاست‌های شکست خورده دست بکشند و رویکرد واقعی و سازنده برپایه همکاری با دولت دمشق برای تأمین خواسته‌های اصلی ملت این کشور را در پیش گیرند.

پنجمین کنفرانس بین المللی حمایت از آوارگان سوریه در بروکسل در روزهای ۲۹ و ۳۰ مارس، ۹ و ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ و با موضوع «حمایت از آینده سوریه و منطقه» برگزار شد.