«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص سند جامع همکاری 25 ساله ایران و چین گفت: توافقنامه امضاء شده کمک می کند به اینکه ما نقش خود را در عرصه های بین المللی و سیاسی به عنوان یک کشور بزرگ و قدرتمند ایفا کنیم. این قرارداد در واقع یک نظمی هم به اقتصاد ما با دیگر کشورها می دهد، چرا که یک قرارداد 25 ساله است. ما با کشورهای غربی بیشترین مراودات را داشتیم چه در مورد انگلیس مثل کارخانه پیکان از آن زمان و کارخانه های بزرگ مثل پژو فرانسه و قراردادهای بزرگ که با شرکت های مختلف آمریکایی داشتیم، بنابراین این قراردادها کمک می کند به اینکه از استعدادهایی که در شرق است، استفاده کنیم یعنی یک تعادلی را در روند تبادل تجربیات تجاری برای ایران و کشورهای جهان ایجاد کنیم.

او افزود: قبلا نه تنها ما بلکه بسیاری از کشورهای غرب آسیا روابطشان با غرب بود، کما اینکه به تناسب این همه دستگاه ها و کارخانه جات و آن بخش از کشاورزی ما که نیاز به صنعت دارد به نوعی وابسته به غربی ها بود و همین هم سبب شد که آنها به فکر تحریم اقتصادی ما باشند. مثلا تحریم اقتصادی که آنها اعمال می کنند با توجه به این است که ما صنعت مان متکی به کمک های آنها بوده و آنها دریغ کردند. اما کشوری که صنعت، کشاورزی و تکنولوژی آن مرتبط با مجموعه ای از کشورها باشد نقطه ضعفش کاهش پیدا می کند و این یک مسئله مهم است.

قنادباشی ادامه داد: مسئله مهم دیگر این است که آمریکایی ها علنا و آشکارا منتظر بودند که با تحریم اقتصادی، ایران آنقدر ضعیف شود که بنا به گفته خود آنها در دامن آمریکا بیفتد، تحریم اقتصادی در ابتدای انقلاب آغاز شده یعنی در زمان کارتر و همینطور کلینتون افزایش پیدا کرده و با حلقه  انرژی هسته ای بسیار گسترش پیدا کرده است. تحریم ها از ابتدا برای این بوده که ما آنقدر ضعیف شویم که در دامن آمریکا بیفتیم و آمریکایی ها به ایران برگردند این قرارداد کمک می کند به ما و مجمع کشورهایی که از دریچه ضرر کردند.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: اگر این کشورها سیاست های درست داشته باشند می توانیم با آنها هم قرارداد 25 ساله امضا کنیم. حتی اگر فرانسوی ها و انگلیسی ها هم سیاست درستی داشته باشند می توانیم با آنها هم قرارداد ببندیم، این قراردادی نیست که اقتصاد ما را به انحصار چین در بیاورد. 4-5 سال است که به شدت مردم ما فشارها را تحمل کردند و این تیر خلاصی بر اعمال فشار حداکثری است.

او متذکر شد: عربستان و اسرائیل در این راستا کمک کردند. کشورهای نفت خیز منطقه آشکارا اعلام کرده بودند که اگر شما نفت ایران را استفاده نکنید ما نیاز غرب را تامین می‌کنیم یعنی یک سیاست مشترکی بود با اسرائیل که این رژیم درخواست می کرد فشارها را بر ایران و تحریم ها بیشتر شود. در حال حاضر این مجموعه شکست خورده است پس این قرارداد بزرگترین سیاست ها را علیه آنها شکست می دهد.

قنادباشی در پاسخ به اینکه آیا این قرارداد آینده ایران را تضمین می کند، عنوان کرد: هیچ قراردادی آینده یک کشور را تضمین نمی کند، بلکه یک ضرورتی برای ما بود برای اینکه وارد عرصه معاملات اقتصادی شویم. کشور ما یک کشور بزرگی است و برای تبادل اقتصادی با جهان سهم بزرگی دارد.

او اضافه کرد: 194 کشور در جهان وجود دارد، از 194 کشور که عضو سازمان ملل هستند در مراودات اقتصادی و جهانی کمتر از یک درصد سهم از تبادلات اقتصادی داشتیم. از این 194 کشور ما از لحاظ وسعت و جمعیت جزو کشورهای 13 تا 16 هستیم این قرارداد کمک می کند که به سمت معیارهایی که لازم است حرکت کنیم اما به صورت کامل تضمین کننده نیست. 9