به گزارش برنا، از تارنمای شبکه تلویزیونی "المنار" لبنان، دبیر کل حزب‌الله لبنان که به مناسبت بزرگداشت «شیخ القاضی احمد الزین» سخن می گفت، همچنین افزود: هر فرد منصفی باید از ایران اسلامی حمایت کند.

نصرالله در این مراسم که به کوشش " تجمع علمای مسلمان" برگزار شد، افزود: انقلاب اسلامی ایران، شاه را به عنوان متحد اسرائیل و آمریکا سرنگون کرد، فردی که دشمن ملت فلسطین بود.
وی تصریح کرد: امام خمینی از رهبران ملت فلسطین استقبال کرد و هر فرد منصفی باید در کنار امام خمینی، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بایستد.
دبیرکل حزب الله لبنان به موضع شیخ القاضی احمد الزین در حمایت از انقلاب و امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان از نسل های نخستینی بود که سریع و روشن ، در مقام حمایت از امام خمینی (ره) برآمد.
وی افزود: شیخ احمد الزین با وجود تمام اتهامات اما همچنان به صورت استوار و روشن بر موضع خود در دفاع از امام خمینی باقی ماند و هیچ تزلزلی به خود راه نداد و این موضع را حتی پس از رحلت امام خمینی و با امام خامنه ای نیز ادامه داد.
نصرالله خاطرنشان کرد: سخت ترین شرایط همان اتفاقاتی بود که در سوریه افتاد و به خاطر آن شیخ احمد الزین و دیگر برادران از علمای اهل سنت و شخصیت های سنی تحمل کردند، چرا که حوادثی که در سوریه رخ داد، که در جریان آن دروازه های فتنه انگیزی باز شد.

وی افزود: پس از گذشت ۱۰ سال  از جنگ سوریه، اسناد بسیاری وجود دارد که موضع گیری شیخ احمد الزین و موضع ما را نشان می دهد که درست بوده است، چرا که در این حوادث، فلسطین و مقاومت و محور آن هدف قرار گرفت.
دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: شیخ احمد الزین در برابر نقشه اسرائیل- آمریکاییها در منطقه ایستاد و وی ملاک را مسأله فلسطین و مقابله با دشمن دانست و مخالف با هرگونه نابودی آرمان ملت فلسطین یا راه حلی بود که به قیمت ضربه زدن به این ملت صورت گیرد.
نصرالله اظهار کرد: شیخ احمد الزین از تمام کسانی حمایت می کرد که حامی فلسطین بودند، به همین خاطر خود را در جایگاه طبیعی در کنار امام موسی صدر می دید به همین خاطر پس از سال ۱۹۸۲ با شیخ "راغب حرب" و سید عباس موسوی و تمام رهبران مقاومت بود، حتی زمانی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی به پیروزی رسید.
دبیرکل حزب الله لبنان افزود: جنگ رسانه ای و سیاسی علیه مجاهدان یمنی آغاز شده که میخواهد چنین القا کند که عربستان به دنبال توقف جنگ است و انصارالله آن را رد می کند.
وی افزود: آنچه که به یمنی‌ها ارائه شده است، نیرنگ و فریبکاری است و توقف آتش بس با ادامه انواع جنگی نمی تواند کودکان یمن را فریب دهد.
نصرالله از عربستان و آمریکا خواست که بدانند که درحال وقت تلف کردن هستند، چرا که یمنی ها دیگر هرگز فریب [این توافقات] را نخواهند خورد.
وی افزود: اعلام توافق آتش بس بدون برچیدن محاصره بیانگر این موضوع است که آنها تمایل دارند آنچه را که در میدان جنگ نتوانستند به دست بیاورند، [با اعلام این توافق] محقق کنند.
نصرالله ادامه داد: برادران یمنی خواهان پایان جنگ نظامی و انسانی هستند و نمی‌توان کسی را با این جمله فریب داد که "گفته شود فقط جنگ نظامی در یمن باید پایان یابد".
دبیرکل حزب الله لبنان با تمجید از مقاومت مردم یمن گفت: استواری یمنی‌ و آنچه که آنها بدست آورده اند حاوی درسها و تجربیات زیادی برای ما ، فلسطین و همه مردم جهان است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مردم فلسطین پرداخت و افزود: در روز زمین ، من می گویم که این پایداری فلسطینی ها مایه امید است.
نصرالله اظهار کرد: ما دیگر چیزی از "معامله قرن" را نمی شنویم، زیرا با پایداری و مقاومت مردم فلسطین سقوط کرد و مرد.
وی گفت: معامله قرن ضلع نخست آن که دونالد ترامپ بود، سرنگون شد و ضلع دوم آن که نتانیاهو باشد نیز شرایط بسیار سختی را دارد و احتمالا سقوط می‌کند، اگر هم بماند، دستکم بحران در اسرائیل به ما بحران رهبری در این رژیم را نشان می دهد که براساس یک توهم بیان گذاشته شده است.
نصرالله اظهار داشت: امروز محور مقاومت در حالت ایستایی قرار ندارد، بلکه طی ۱۰ سال گذشته بدترین مراحل را تجربه کرد و با تهدیدات مختلفی روبرو گشت که موجب افزایش تلاش ها و قدرت و توان ما شد.
وی افزود: اسرائیل تهدید به جنگ می کند اما از این که جنگی رخ دهد، هراس دارد، چرا که قدرت و توان مقاومت را می داند.
وی ادامه داد: اسرائیل در هفته ها و ماه های گذشته صدایش بابت توسعه محور مقاوم درآمده و بسیار نگران است، بله باید هم چنین باشد، چرا که مقاومت در تلاش برای توسعه توانایی‌هایش است.
وی تصریح کرد: تحولات بسیار مهم بین المللی در جریان است و واضح روشن است که اولویت دولت جو بایدن، چین و روسیه است، چین احتمالا به قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل شود، درحالی که واشنگتن به مسکو بیشتر از نقطه نظر نظامی می نگرد.

 جبهه مشترک ایران، چین و روسیه

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش به تلاش های بین المللی اشاره کرد که برای جلوگیری از تشکیل جبهه‌ای با حضور ایران در کنار روسیه و چین انجام می شود، به همین خاطر آنها تلاش می کنند تا از راه دیپلماتیک موضوع توافق هسته‌ای ایران را حل کنند.
وی تصریح کرد: ایران امروز، قدرتمند است و خواسته‌هایی که با تهدید و محاصره حاضر به تسلیم نشده است، [با مذاکره] نخواهد داد.
نصرالله اضافه کرد: فلسطین، اهمیتی برای آمریکا ندارد و به همه می گویم که اولویت های واشنگتن در منطقه ما به جز اسرائیل، کشوری  نیست و خطاب به کسانی که منتظر آمریکایی‌ها برای حل بحران‌شان هستند، گوشزد می کنم که آنها زیاد انتظار خواهد کشید.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا دیگر آن آمریکایی نیست که می شناختید، بلکه در مرحله افول قرار گرفته و مشکلات داخلی بسیاری دارد و این همان چیزی است که امام خامنه ای پیشتر بر عبارت "افول آمریکا" تأکید کرده بود.
نصرالله تصریح کرد: مسیر محور مقاومت ، کشورها و جنبش های این محور یک مسیر صعودی است. بنابراین ، ما خواستار گفتگوی منطقه ای و ملی بین کشورها و مردم منطقه برای حل بحران های خودمان بدون تکیه بر آمریکا هستیم.
وی خاطرنشان کرد: من معتقدم هرکسی که به محور مقاومت تعلق داشته باشد آماده دستیابی به راه حل ها و وتسویه حساب های مشخص است و همین موجب می شود که از تمام مراحله دشوار عبور کنیم.
وی به افول رژیم صهیونیستی مثل آمریکا اشاره کرد و گفت: اسراییل نیز مانند ارباب خود؛ آمریکا در مسیر سرازیری و افول پیش می برود و [به زودی] آرزوی الشیخ احمد الزین و آرزوی ما که "نمازخواندن در قدس است" برآورده خواهد شد.

لبنان

نصرالله همچنین به موضوع تشکیل نشدن دولت لبنان اشاره کرد و گفت: همه می دانند که فرصت در کشور به پایان رسیده و زمان آن رسیده همه چیز را کنار بگذاریم و واقعاً به اوضاع کشور بپردازیم.
وی افزود: همه موافقند که تشکیل دولت لبنان ما را در مسیر دستیابی به راه حل قرار می دهد و در این روزها تلاش های جدی و جمعی برای همکاری برای غلبه بر بقیه موانع در برابر تشکیل دولت وجود دارد.
نزدیک به شش ماه است که از مکلف شدن چهارمین بار "سعد حریری" برای تشکیل کابینه لبنان می گذرد، اما وی تاکنون نتوانسته و یا نخواسته است به تعهد خود در این زمینه عمل کند و تشکیل کابینه این کشور در چرخه ناکامی در حال گردش است.
تاکنون جلسات مختلفی میان حریری و میشل عون و یا حریری با برخی سران احزاب و گروه های لبنانی برای تشکیل کابینه لبنان برگزار شده ولی به دلیل دخالت های کشورهایی همچون عربستان، فرانسه و آمریکا، کابینه حریری هنوز تشکیل نشده است.

بنابر اعلام منابع لبنانی در آخرین جلسه ای که میان حریری و "نبیه بری" رییس پارلمان لبنان در هفتم فروردین برگزار شد، دو طرف درباره اقدام عملی جهت تشکیل دولت لبنان توافق کردند، که البته باید برای مشاهده نتیجه و واقعیت این موضوع هنوز صبر کرد.

این منابع می گویند، حریری و نبیه بری درباره اقدام برای تشکیل دولت لبنان توافق کردند و رئیس پارلمان لبنان ابتکار جدید خود را در این راستا ارائه داده است.

از سوی دیگر منابع سیاسی دیگری  در لبنان اعلام کردند حریری دیگر اصراری بر تشکیل دولتی متشکل از ۱۸ وزیر ندارد و این موضوع را با نبیه بری در میان گذاشته است.

حریری در گفت وگو با بری ضمن تاکید بر اینکه هیچ گروهی نمی تواند به «یک سوم معطل» (ثلث معطل یا یک سوم معطل بنا به تعبیر برخی، یعنی دستیابی اقلیت به یک سوم کرسی‌های وزارتی به اضافه یک و این مانع از آن می‌شود که اکثریت، تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز را به تنهایی بگیرد و تک‌روی کند به خصوص که قانون اساسی لبنان شرط کرده که مصوبات دولت این کشور باید با رای یک سوم اعضای دولت تصویب شود تا لازم الاجرا باشند) دست پیدا کند اعلام کرد دیگر اصراری به تشکیل دولت با حضور تنها ۱۸ وزیر ندارد.