شهر خبر

کودتا شکست خورد/چند نیروی نظامی دستگیر شدند!

به گزارش منیبان، فرانس ۲۴ گزارش داد یک اقدام به کودتا در نیجر صورت گرفت. صدای تیراندازی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در نیامی شنیده شد. گارد ریاست جمهوری وارد عمل شد و پس از یک ربع ساعت اوضاع به روند آرام خود بازگشت.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد چندین سرباز پس از اقدام به کودتا در نیجر دستگیر شدند. این رسانه فرانسوی به نقل از منابع امنیتی نوشت: پس از دستگیری نیروهای ارتش در پشت صحنه تلاش برای کودتا، اوضاع در نیجر «تحت کنترل» است.

پیشتر، خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از شاهدان در منطقه پلتو در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری نوشت که تیراندازی از ساعت ۳ صبح به وقت محلی حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید.

دوم فروردین، دادگاه قانون اساسی نیجر، انتخاب محمد بازوم نامزد حزب حاکم به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور که بیش از ۵۵ درصد آرا را در دور دوم انتخابات از آن خود کرده بود، تایید کرد. 

رئیس جدید دولت نیجر از دوم آوریل / ۱۳ فروردین / کار خود را آغاز می‌کند. به این ترتیب، بازوم جانشین محمد ایسوفو که دو دوره پنج ساله رئیس جمهوری نیجر بود، می‌شود.  پس از تایید انتخابات از سوی دادگاه قانون اساسی، در سلسله حملات هماهنگ به روستاهای جنوب غرب نیجر، ۱۳۷ نفر به دست یک گروه مسلح ناشناس کشته شدند. 

در حمله تروریستی به غیرنظامیان در روز چهارشنبه ۲۷ اسفند در مرز نیجر با کشور مالی نیز ۵۸ نفر جان خود را از دست دادند.

نیجر در طول کمتر از نیم قرن گذشته پیش از این شاهد چهار بار کودتا در این کشور بوده است. در سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۹۶،  و ۱۹۹۹ و ۲۰۱۰، نیجر شاهد کودتای نظامی بود.