شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسئولیت

مسئولیت تحقق شعار سال ۱۴۰۰ بر عهده کیست؟

شعار سال

نزدیک به 10 سال است که مقام معظم رهبری شعارهای ابتدای هر سال را با رویکرد اقتصادی مشخص کرده اند. باید دید چه کسانی مسئول تحقق این شعارها هستند.

به گزارش مشرق،  قریب به ده سال است که مقام معظم رهبری شعارهای ابتدای هر سال را با رویکرد اقتصادی مشخص کرده اند. برای مثال جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی،   حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، تولید اشتغال  و... نام‌هایی بودند که توسط مقام معظم رهبری برای ابتدای هر سال انتخاب شدند.

موضوعی که سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح آن گفته است که دلیل اهتمام به تولید و امور اقتصادی مقام معظم رهبری شرایط خاص کشور در این دهه، اقتضائات، ضرورت‌ها و اولویت‌ها بوده است.
در واقع بخشی از مشکلات معیشتی مردم ناشی از تحریم‌ها و فشار حداکثری و بخش مهم‌تری ناشی از ضعف مدیریت دستگاه‌های اجرایی بوده است. مسلما افزایش تولید راهکار برون رفت از گرفتاری‌های فعلی است، چون تولید، آثار و برکات فراوانی به همراه دارد از جمله اینکه عمده مشکلات بیکاری را حل می‌کند، نیاز کشور به کالاهای مختلف را برطرف می‌سازد، فراوانی کالا در تعدیل قیمت‌ها نقش دارد، امکان صادرات محصولات ایرانی به بازار کشورهای همسایه، منطقه و جهان فراهم شده و درآمد سرشاری نصیب کشور می‌شود و در نتیجه وابستگی اقتصاد به نفت کاهش می‌یابد.

ایران یکی از کشورهای پر ظرفیت برای تولید در دنیا

علاوه بر این حجت عبدالمکی  استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق گفته که ایران یکی از کشورهای پر ظرفیت برای تولید در دنیاست و همه منابعی که برای تولید لازم است کشور ما همه را در حد اعلا دارد.برای مثال او گفته است که اولین  عنصر لازم برای تولید بازار است که در داخل کشور یک بازار ۸۵ میلیون نفری داریم و یک بازار بالقوه ۶۲۰ میلیون نفری هم در کشورهای همسایه وجود دارد.
دومین موضوع مورد نیاز بازار کار است که در کشور ما بیش از ۴۰ میلیون نفر جمعیت در سن کار وجود دارد.سومین موضوع هم از نظر علم فناوری است که باز هم در داخل کشور وجود دارد و ایران حدود ۵ هزار شرکت دانش بنیان دارد.موضوع چهارم هم سرمایه است که ما امروز بیش از سه هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم که برای تولید قابلیت تامین سرمایه لازم را در کشور دارد.
پنجمین عامل کشور هم منابع طبیعی نظیر زمین، مواد معدنی و ذخایر نفت و گاز و اقلیم مناسب است که همه این‌ها را هم در حد عالی داریم.

چرا حال و روز تولید در کشور ما چندان مساعد نیست؟

این سوالی بود که حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در پاسخ به  آن گفته است که قوانین و مقررات دست و پا گیر، ایجاد موانع اداری بر سر راه تولید کنندگان، واردات بی رویه، قاچاق کالا، رانت های سیاسی، اقتصادی و فساد در مراکز اداری که عمدتا تولیدکنندگان برای گرفتن مجوزهای خود به آنها رجوع می‌کنند؛ بزرگ‌ترین موانع تولید هستند که باید برطرف شوند.

سعید نورمحمدی فعال سیاسی هم با اشاره به نقش دولت در تحقق تولید، گفته است که در دولت عزم جدی برای این کار وجود نداشته؛ برای مثال در بسیاری از قوانینی که در دستورالعمل‌های صادر شده توسط دولت بود شاهد بودیم یک مانع جدی وجود داشت و دولت نتوانست به نقش تسهیل‌گری خود برای سرمایه گذاران و تولید کننده‌ها عمل کند.

دولت باید حمایت خود را عملی و اجرایی کند تا تولید رشد کند

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درباره موانع تولید هم گفت: به طور عمده یک مساله در رفع موانع ناشی از پیچیدگی شرایط دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی است و  باید همه مواردی که به عنوان مانع در حال عمل است برداشته شود. برای مثال قوانینی که دست و پاگیر است باید توسط دولت و مجلس کنار گذاشته شود.

وی همچنین با اشاره به انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری درباره چگونگی حمایت از تولید هم گفته است:  زمانی که سخن از پشتیبانی می‌شود یعنی دولت و ملت موظف به حمایت از تولید هستند و حمایت هم به طور عمده در بخش دولتی در این است که بانک‌ها تسهیلات لازم را برای سرمایه در گردش تولیدکنندگان در اختیار آن‌ها قرار دهند و کار آن‌ها را سهل کنند. علاوه بر این در بخش دولتی هم وزارتخانه‌های مربوطه نظیر وزارت جهاد و کشاورزی در بخش تولید محصولات کشاورزی و وزارت صمت در بخش تولیدات صنعتی و معدنی  باید حمایت خود را عملی و اجرایی کنند تا تولید رشد کند.

مصباحی مقدم به نقش مردم در تحقق این شعار نیز اشاره کرده و گفته است که مردم باید بنا را بر این بگذارند که سرمایه‌های خود را در بخش تولید به کار بگیرند و آنچه که در بخش تولیدی نیاز به سرمایه دارد را مردم حمایت کنند، برای مثال اگر منابع مالی دارند که نیاز به سرمایه گذاری حس می‌کنند آن را در بخش تولید قرار دهند.  

دولت بعدی با حمایت از تولید به معیشت مردم کمک کند

وهاب عزیزی، دبیرکل جهادگران ایران اسلامی هم یکی از افرادی بود که مسئولیت دولت بعدی را برای تحقق شعار سال بسیار مهم ارزیابی کرده و گفته است: کسانی که قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری را دارند، می بایست کلید واژه تولید را در اولویت برنامه های خویش لحاظ کنند.

علاوه بر عزیزی، سعید نور محمدی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان هم در این باره گفته است که دولت بعدی قطعا باید هم و غم خود را بر روی معیشت بگذارد و طبیعتا با توجه به مطالباتی که در جامعه وجود دارد دولت بعد نمی‌تواند جز این عمل کند و حتما باید اولویت خود را بر روی این موضوع گذاشته و موانع را رفع کند و تسهیل گری بیشتری برای تولید کننده‌ها انجام دهد و اینکه چقدر موفق باشد را باید در نتیجه عملکردش مشاهده کرد.

و شاید ختم کلام این ماجرا صحبت‌های مقام معظم رهبری باشد که در دیدار با مردم آذربایجان با اشاره به مسائل اقتصادی کشور و لزوم مقابله با تحریم‌های دشمن در این زمینه، فرمودند: «علاج چیست؟ علاج این است که یک ملّت در درون خود تلاشی بکند و کاری بکند که ضربه دشمن که حتمی است، اثر نگذارد یا کم اثر بگذارد؛ علاج این است.»

منبع: فارس