شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش

باید نسبت به احتمال احیای مجدد داعش و ظهور گروههای تروریستی تکفیری حساس بود

سفیر ایران نزد اتحادیه اروپا گفت:با انتقال بحران سوریه از مرحله نظامی به سیاسی، جامعه بین المللی وظیفه تسهیل این انتقال را دارد و در این برهه حساس، باید نسبت به احتمال احیای مجدد داعش و ظهور سایر گروههای تروریستی تکفیری حساس بود.

باید نسبت به احتمال احیای مجدد داعش و ظهور گروههای تروریستی تکفیری حساس بود

 پنجمین دوره کنفرانس بروکسل با عنوان «حمایت از آینده سوریه و منطقه» در تاریخ 10 فروردین ماه به صورت مجازی برگزار شد و غلامحسین دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد اتحادیه اروپا و بلژیک، در این کنفرانس سخنرانی کرد.

نماینده کشورمان  در این نشست سخنان خود را با بیان این موضوع که بحران سوریه، دهمین سال خود را سپری کرده است، آغاز کرد و گفت:  این امر نشانگر این واقعیت تلخ است که جامعه جهانی هیچ اراده واقعی برای حل این بحران بر مبنای حقوق بین الملل به ویژه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ندارد.

دهقانی با اعلام اینکه از آغاز بحران سوریه، ایران همواره از راه حلهای سیاسی حمایت کرده است، اظهار  کرد:  ایران با همکاری روسیه و ترکیه مبدع روند« آستانه » با هدف پایان دادن به عملیات نظامی و یافتن راه حل سیاسی بوده است. کمیته قانون اساسی نیز به عنوان بستری برای گفت و گوهای سوری-سوری ایجاد شد که ایران همواره از این کمیته حمایت کرده است.

سفیر ایران در بروکسل، همچنین افزود:   با انتقال بحران سوریه از مرحله نظامی به سیاسی، جامعه بین المللی وظیفه تسهیل این انتقال را دارد و در این برهه حساس، باید نسبت به احتمال احیای مجدد داعش و ظهور سایر گروههای تروریستی تکفیری حساس بود.

وی با اشاره به موضوع پناهندگان سوری، تاکید کرد: بازگشت امن پناهندگان در عین حفظ کرامت انسانی آنها و بدون استفاده ابزاری از آنها برای برای دریافت امتیازات سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما نباید برخی کشورها با سوء استفاده از موضوع باز سازی سوریه و بازگشت آوارگان بدنبال گرفتن امتیازات سیاسی باشند.

نماینده کشورمان با اشاره به همه گیری کرونا در جهان، گفت  : سوریه به صورت همزمان با دو فاجعه جنگ و ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و این شرایط اهمیت بازسازی و کمکهای بشردوستانه به مردم سوریه را دوچندان می کند.

دهقانی  در پایان افزود : اعمال تحریمهای یکجانبه خلاف حقوق بین الملل بوده و فقط درد و رنج مردم جنگ زده سوریه را در این شرایط افزایش می دهد.  وظیفه سایر کشورهاست که به دور از اقدامات فرصت طلبانه ای همچون تشویق دمشق به مشارکت سیاسی از یکسو و همزمان اعمال تحریمها؛ امکان دهند مردم سوریه بدون هرگونه مداخله خارجی برای آینده کشور خود تصمیم بگیرند و به بحران این کشور خاتمه دهند.  

بر اساس این گزارش، در این نشست مقامات تعداد زیادی از کشور جهان و منطقه در سطح معاونین نخست وزیر، وزیران امور خارجه و مقامات سازمانهای بین المللی  مواضع خود درباره سوریه را اعلام کردند .

 

منبع: ايسنا