شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیت کوین#پدیده

راز یک پدیده در بازار طلا/ شایعه ای نگران کننده برای بیت کوین

کدخبر: 402325
اقتصاد نیوز: چرا با وجود تزریق بسته های مالی بزرگ به اقتصاد قیمت طلا کاهش می یابد. روز گذشته قیمت طلا یک مرز روانی مهم را از دست داد و در مقابل قیمت بیت کوین به قله تاریخی یک ثدم دیگر نزدیک شد.

به گزارش اقتصاد نیوز، طلا در بین بازارهای دارایی به یک محافظ تورم شهره است اما در روزهایی که چپ و راست خبرهایی از تزریق بسته های مالی به اقتصاد می رسد و حجم بسته ها روز به روز بزرگتر می شود قیمت طلا کاهش می یابد. دیروز بازار جهانی طلا به کف سه هفته ای رسید. در واقع قیمت طلای جهانی دومین روز هفته را  با روند کاهشی آغاز کرد و سطح روانی 1700 دلار از دست داد. قیمت طلا برای دقایقی از سطح 1680 دلار نیز پایین‌تر آمد و به کمترین مقدار سه هفته اخیر خود رسید.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که سطح مقاومتی بعدی برای فلز زرد رنگ 1670 دلار است. همراه با کاهش قیمت طلا نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا افزایش یافت و  به بیشترین مقدار 14 ماه اخیر رسید. افت قیمت طلا در حالی اتفاق افتاده که با توجه به سیاست‌های انبساطی دولت آمریکا و اختصاص بسته‌های حمایتی انتظار افزایش تورم و به تبع آن رشد قیمت طلا می‌رفت. یکی از دلایلی که مانع رشد طلا در این شرایط شده، همین افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا است.اما چرا این بسته ها به ضد قیمت طلا تبدیل شده اند؟

پاسخ به یک پرسش در بازار طلا

برخی کارشناسان اعتقاد دارند شرایط تورمی تنها در شرایطی که بازدهی ثابت در نظر گرفته شود، برای قیمت طلا مساعد است و افزایش بازدهی مانع جذب سرمایه توسط بازار فلز زرد رنگ می‌شود. در واقع طلا مانعی برای تورم است، اما وقتی نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری در حال افزایش است، سرمایه گذاران به سمت اوراق خزانه داری جذب می‌شوند. اما چرا سرمایه ها به سمت اوراق می رود چرا تزریق های سنگین دولت آمریکا انتظارات تورمی را مطابق آنچه تصور می رفت تحریک نکرده است؟ برخی دیگر از کارشناسان این اتفاق را از جنبه انتظارات توضیح می دهند. از دید آنان  تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای اختصاص بودجه‌های سنگین به توسعه زیرساخت‌های انرژی پاک را به نظر عده‌ای از کارشناسان نمی‌توان محرکی قوی برای تورم دانست.

چرا که قرار است که این سرمایه 3 تا 4 تریلیون دلاری صرف توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری شود نه مصرف بخش خصوصی. انتظارات تورمی نیز احتمالا در همین جهت شکل می‌گیرند. علاوه بر این چون نرخ تورم در آمریکا مدت‌ها است که بسیار پایین و زیر حد مطلوب بوده، انتظارات تورمی به راحتی تغییر نمی‌کند. شاخص دلار نیز در روز افت قیمت طلا، همچنان افزایشی بود و به بیشترین مقدار چهار ماه اخیر رسید. ممکن است بین ادامه رشد شاخص دلار و افت طلا نیز همبستگی وجود داشته باشد.

مردم انتظار دارند دیر یا زود واکسیناسیون عمومی بیماری کرونا را کنترل کند و اوضاع اقتصادی بازسازی شود. روند صعودی و ادامه‌دار شاخص دلار و نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا سیگنالی است که این امیدها را تقویت می‌کند. در نتیجه استقبال از طلا به عنوان یک پناهگاه امن سرمایه‌گذاری در شرایط نااطمینانی کاهش یافته و افت قیمت را موجب شده است.

البته عده‌ای از کارشناسان اقتصادی در شرایط کنونی نیز توصیه به فروش طلا  نمی‌کنند و معتقدند روند قیمتی فلز زرد رنگ تغییرخواهد کرد، اما نمی‌توان زمان مشخصی را برای آن تعیین کرد.

سود 16 درصدی بیت کوین در 4 روز

افت قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن در حالی است که استقبال از دارایی‌های با ریسک بالاتر در حال افزایش است. بیت کوین دارایی است که در طول 4 روز گذشته، 16 درصد سود برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد، اما این روند می‌توانست معکوس باشد. قیمت این ارز دیجیتال در روز سه شنبه بیشترین قیمت حدود 59 هزار و 380 دلار را تجربه کرد. این درحالی است که تنها چهار روز پیش قیمت بیت کوین درحوالی 51 هزار دلار نوسان می‌کرد و رشد 16 درصدی قیمت در کمتر از چهار روز اتفاق افتاد.  

خبر بد برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجتالی شایعه ای است که در هند بر سر زبان ها افتاده است،ظاهرا پارلمان هند در حال تصویب طرحی است که معاملات ارزهای رمزنگاری را به طور کامل ممنوع می کند.

در سال 2018 ، بانک مرکزی هند تلاش کرد تا تجارت بانک ها در رمزنگاری را ممنوع کند. اما سال گذشته ، دیوان عالی هند این ممنوعیت را لغو کرد و امید به رونق را افزایش داد.

هیچ کس - حتی به  کارشناسان - نمی دانند اکنون چه اتفاقی خواهد افتاد. موضع رسمی دولت طی سالهای گذشته بسیار منفی بوده است. اما برخی از جناح های سیاسی نظر مثبتی به تجارت ارزهای رمز نگاری دارند.

حدس و گمان این است که دولت ممکن است سرانجام پرداخت با ارزهای دیجتالی را ممنوع کند اما امکان افراد در نگهداری ارزهای دیجتالی را به عنوان سرمایه گذاری (به شرط پرداخت مالیات) حفظ کند. هند می خواهد قدرت خود را بر پول خود حفظ کند و قصد دارد در زمان مناسب روپیه دیجیتال صادر کند.

اما ، به یک معنا اساسی ، موقعیت دقیق دولت ممکن است مهم نباشد. صنعت رمزنگاری هند ، هرگونه تدوین سیاست ، در حال ایجاد است و این به این دلیل است که تقاضا در میان جمعیت های برجسته هند بسیار زیاد به نظر می رسد.

هند یکی از جوانترین کشورها در جهان است و این جوانان 28 تا 29 ساله افرادی هستند که می خواهند بخشی از انقلاب دیجتالی باشند.

هندی های جوان تر ، بیت کوین را جایگزینی برای طلا می دانند که به طور سنتی جذابیت خاصی دارد. طلا سرمایه انتخابی برای نسل قدیمی خواهد بود. اما نسل جوان بیت کوین را مزیت می داند طلا نوسان بالایی ندارد اما بیت کوین بسیار سریع حرکت می کند و برای جوانان پر هیجان است. از این نظر کار دولت هند سخت است.