وی که با روزنامه ایتالیایی «لا استامپا» مصاحبه می‌کرد، گفت: «رابطه ما با پکن همانند بسیار دیگری از متحدان،‌ در برخی زمینه‌ها رقابتی بوده و در برخی زمینه‌های دیگر مبتنی بر همکاری است و جنبه تخاصمی در تعداد از زمینه‌ها نیز همچنان وجود دارد».

بلینکن در ادامه افزود: «با این وجود،‌ یک وجه مشترک وجود دارد که بر اساس آن باید با چین از موضع قدرت مقابله کرد که این موضوع با اتحادی قدرتمند، همکاری و هماهنگی آغاز می‌شود».

وزیر خارجه آمریکا که هفته پیش به اروپا سفر کرده بود تا با سران ناتو و کشورهای اروپایی دیدار کند گفت که آمریکا هیچکدام از متحدان را مجبور به انتخاب میان پکن و واشنگتن نخواهد کرد و گفت که هدف آمریکا این نیست که چین را مهار کند بلکه حفظ قوانین نظم بین‌المللی است که همگی ما طی ۷۵ سال گذشته بر روی آن سرمایه گذاری کرده و در خدمت منافع و ارزش‌های ما بوده است.

وی اضافه کرد: «وقتی کسی،‌ چه چین باشد یا دیگران، این سیستم را به چالش می‌کشاند،‌ زمانی که آنها بدون احترام به قواعد باز می‌کنند یا تلاش می‌کنند تعهداتی که توسط دیگران ایجاد شده را تضعیف کنند،‌همگی ما دلیل داریم تا با آن مخالفت کنیم».

بلینکن در جریان سفرش به اروپا گفت که آمریکا خواستار کار با متحدانش درباره چگونگی پیشبرد منافع اقتصادی مشترک و مقابله با برخی اقدامات خصمانه چین است.

روابط چین و کشورهای غربی طی هفته‌های گذشته با تنش‌هایی همراه بوده است. آمریکا، انگلیس، کانادا و اتحادیه اروپا چند روز پیش به بهانه دفاع از حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ، تحریم‌هایی را علیه تعدادی از مقام‌های چین اعمال کرد.چین نیز در واکنش به این اقدام غرب، تعدادی از مقام‌های این کشور را تحریم کرد