به گزارش برنا؛ مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره خدمات اورژانس از ۲۵ اسفند تا نهم فروردین سال جاری در کشور گفت: از ۲۵ اسفند سال ۹۹ تا ۹ فروردین سال جاری یک میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۷۰ نفر به اورژانس‌های بیمارستانی سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۹۷۶ نفر بیمار سرپایی بوده‌اند و ۴۱۸ هزار و ۴۴۴ نفر در مراکز درمانی بستری شدند. همچنین ۲۷ هزار و ۶۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

خالدی درباره بیشترین علت مراجعه به مراکز درمانی بیان کرد: مشکلات تنفسی با ۲۲۱ هزار و ۹۶۰ مراجعه، بیشترین علت مراجعه به مراکز اورژانس بوده است. پس از آن مشکلات ترومایی با ۱۲۱ هزار و ۲۰۳ مراجعه، مشکلات گوارشی با ۷۲ هزار و ۴۴۲ نفر مراجعه، مشکلات قلبی با ۶۸ هزار و ۵۵۳ نفر مراجعه و سکته قلبی با ۶ هزار و ۳۹۷ مراجعه در رتبه‌های بعدی مراجعه به مراکز اورژانسی قرار دارند.

سخنگوی سازمان اورژانس درباره انجام تست کرونا در این بازه زمانی عنوان کرد: از ۲۵ اسفند سال ۹۹ تا ۹ فروردین سال جاری یک میلیون و ۸۹ هزار و ۹۷۱ تست pcr و ۳۲۴ هزار و ۹۲۳ تست سریع کرونا انجام شده است.

خالدی درباره مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای کشور گفت: در مرزهای کشور ۱۱۹ هزار و ۶۵۷ تست کرونا از مسافران مرزی گرفته شده است.

او درباره خدمات ارائه شده توسط مراکز سلامت و محیط کار نیز افزود: در این بازه زمانی از ۴۵۳ هزار و ۲۴۰ مکان بازرسی انجام شده است و ۵ هزار و ۹۶۴ مرکز اقامتی، ۴ هزار و ۱۶۵ پایانه مسافری و ۹۷ هزار و ۸۷۶ مورد از اماکن عمومی تحت نظارت و بازرسی مراکز سلامت و محیط کار قرار گرفتند.

خالدی گفت: همچنین ۳۳۵ هزار و ۶۴۸ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی نیز تحت بابزرسی قرار گرفتند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور بیان کرد: از کل مراکز مورد نظارت و بازرسی ۲ هزار و ۸۵۷ مرکز پلمپ شده اند. همچنین ۴۰۴ هزار و ۸۶۱ مورد معدوم‌سازی مواد غذایی انجام شده و ۱۴ هزار و ۶۸۷ مرکز به مراجع قضائی معرفی شدند.

خالدی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۷۶ هزار و ۷۴۷ ماموریت اورژانس پیش بیمارستانی در کشور انجام شده است. ۶۸ هزار و ۷۴۰ نفر در محل درمان شدند و ۸۱ هزار و ۵۶ نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند.

او همچنین درباره حوادث ترافیکی گفت: ۲۷ هزار و ۵۴۷ ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی انجام شده است که ۵۸ درصد آن مربوط به معابر شهری، ۳۵ درصد معابر برون شهری و ۶ درصد معابر روستایی بوده است. کل مصدومان این حوادث ۲۹ هزار و ۶۰۳ نفر بوده‌اند که ۲۳ هزار و ۶۲ نفر به مراکز درمانی اعزام شده‌اند و از این تعداد ۲۲ هزار و ۹۷۶ اعزام به صورت زمینی و ۸۶ اعزام به صورت هوایی انجام شده است.

خالدی درباره حوادث غیرترافیکی عنوان کرد: ۱۴۹ هزار و ۲۰۰ ماموریت غیرترافیکی توسط اورژانس انجام شده است که از این میان ۵۷ درصد مربوط به معابر شهری، ۳۰ درصد معابر برون شهری و ۱۲ درصد معابر روستایی بوده است. کل مصدومان این حوادث ۱۲۰ هزار و ۱۹۳ نفر بوده‌اند که ۶۲ هزار و ۱۹۹ نفر در محل درمان و ۵۷ هزار و ۹۹۴ نفر به مراکز درمانی اعزام شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس همچنین درباره خدمات هوایی ارائه شده از ۲۵ اسفند سال ۹۹ تا ۹ فروردین سال جاری گفت: در این مدت ۱۰۸ ماموریت اورژانس هوایی انجام شده است.

او درباره ماموریت‌های موتورلانس و اتوبوس آمبولانس در طرح سلامت ۱۴۰۰ بیان کرد: ۱۰ هزار و ۹۳۹ ماموریت موتورلانس و ۴۶ ماموریت اتوبوس آمبولانس انجام شده است. کل مصدومان بررسی شده توسط موتورلانس ۱۰ هزار و ۸۸۱ نفر و مصدومان تحت درمان توسط اتوبوس آمبولانس ۲۲۹ نفر بوده‌اند.

خالدی درباره آمار خدمات ارائه شده در طرح ۷۲۴ در نوروز ۱۴۰۰ عنوان کرد: ۴۱۷ ماموریت در این طرح انجام شده است که ۲۵۴ مرد و ۱۶۳ خانم تحت بررسی و درمان قرار گرفتند.

او درباره آمار خدمات ارائه شده در طرح ۲۴۷ در نوروز ۱۴۰۰ گفت: ۳۴۴ ماموریت در این طرح انجام شده که ۲۳۲ مرد و ۱۱۲ خانم تحت بررسی و درمان قرار گرفتند.

خالدی بیان کرد: ۴۹۷ ماموریت احیای قلبی موفق در طرح سلامت نوروز انجام شده است که ۳۴۱ مورد احیای قلبی بر روی مردان و ۱۵۶ مورد احیای قلبی بر روی خانم‌ها انجام شده است که ۳۴۱ مور قلبی بر روی خانم‌ها انجام شده است.