شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رهبران جهان#جدید#کشورهای جهان

در بیانیه ای مطرح شد؛

پیشنهاد رهبران جهان در تهیه پیمانی مشترک برای مبارزه با بیماری‌ها

پیشنهاد رهبران جهان در تهیه پیمانی مشترک برای مبارزه با بیماری‌ها

بیش از ۲۰ تن از سران کشورهای جهان خواستار ایجاد یک معاهده بین‌المللی جدید برای کمک به مقابله با همه‌گیری‌های آینده شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، سران ۲۴ کشور جهان به همراه رئیس شورای اتحادیه اروپا و رئیس سازمان جهانی بهداشت، خواستار تهیه یک «پیمان بین‌المللی بیماری‌های همه‌گیر» برای مقابله با بحران های سلامتی و بهداشتی جهان در آینده شدند.

پیشنهاد تهیه این پیمان را طی بیانیه ای مشترک، سران کشورهایی از پنج قاره جهان، مطرح کرده‌اند.

سران این کشورها از جمله فرانسه، آلمان، کره جنوبی و آفریقای جنوبی می گویند که ویروس کرونا بزرگترین چالش برای جامعه جهانی از زمان وقوع جنگ جهانی دوم است.

در این بیانیه تاکید شده است که «شیوع همه گیری کووید۱۹ به ما نشان داد که جهان نیاز به یک تعهد و پیمان مشترک جهانی برای مبارزه با همه گیری در بالاترین سطوح سیاسی دارد و هیچ سازمان بهداشتی مستقل و یا هیچ دولت به تنهایی نمی تواند از پس مبارزه با همه گیری‌های آینده برآید».

در همین راستا، «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا در نشست خبری که امروز سه‌شنبه به همراه رئیس سازمان جهانی بهداشت داشت؛ گفت: بیماری کووید-۱۹ به همه ما آموخت که هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی اقدام کند.

وی افزود: هدف اصلی تهیه این پیمان، پیش‌بینی بهتر، پیشگیری و پاسخ به موارد بیماری های همه‌گیر در سطح جهانی خواهد بود.

وی با تاکید بر این نکته که همه‌گیری، نقاط ضعف جامعه جهانی را آشکار کرده است، افزود: هیچ کسی در امان نیست. درس‌های زیادی وجود دارد که باید پس از این بحران بیاموزیم.

قرار است این پیمان یکی از پایه های اساسی «مقررات بهداشتی بین المللی» که در سال ۲۰۰۵ به تصویب رسید، باشد.

«تدروس آدانوم گبریسوس» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز در این نشست خبری گفت که مشکلی در اشتراک داده‌ها و فناوری وجود دارد که می‌توان در معاهده «تقویت ظرفیت جهانی» برای پاسخگویی به بیماری‌های همه‌گیر آن را برطرف کرد.