به گزارش برنا؛ آشتی صنعت  و دانشگاه یکی از رسالت های دانشگاه فنی و حرفه ای است. این دانشگاه می تواند با تکیه به مهارت آموزی دانشجویان روند ارتقای مهارت آموزی و ارتقای شغلی را دربین نسل جوان ارتقا دهد.

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به خبرنگار برنا در این رابطه گفت: دو دیدگاه در اداره  دانشگاه  فنی و حرفه ای وجود دارد.  بر اساس آن سعی شده فعالیت‌های متعدد را انجام دهیم. دانشگاه فنی و حرفه ای ماموریت‌گرا است.

او افزود: انتقال مهارت به دانشجویان جزو اولویت‌های این دانشگاه ها محسوب می‌شود. این دانشگاه دغدغه‌مند نسبت به دانش افزایی و مهارت آموزی دانشجویان است. در این اقدام روند مهارت آموزی و  کسب مهارت دانشجو هم مدنظر قرار گرفته می‌شود.  

صالحی عمران با بیان اینکه  این دانشگاه می‌تواند  در فعالیت‌های اقتصادی جامعه تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: این مقوله یکی از مفروضات در فعالیت‌های دانشگاهی محسوب شده  و دانشجو محور این دانشگاه به فعالیت می‌پردازد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: دانشجو به یادگیری مهارت آموزی می پردازد و مجموعه نگرش‌ها  و مهارت آموزی ها به دانشجو منتقل و  دانشجو را فراموش نکرده است. بر اساس قانون محور برنامه‌های راهبردی بر عناصر خاص همچون سرفصل آموزش بوده است. برنامه‌های درسی آموزش و سرفصل‌ها از اهمیت ویژه برخوردار است. استاد، مربی و تجهیزات کارگاهی از  اهمیت برخوردار است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: برنامه راهبردی تصویب و مجموعه اقدامات هم انجام شده است. مجموع اقدامات در زمینه برنامه‌های درسی باید به روز شده و  استاد بر سر کلاس می‌رود توجه به برنامه درسی و  سرفصل‌ها شده است.

 او در ادامه تاکید کرد: دانشجو بر اساس برنامه‌های درسی  به یادگیری مهارت‌ها می‌پردازند. تاکنون 77 سرفصل تغییر یافته است. تمامی 42 برنامه کاردانی به روز رسانی شده  و از اهمیت برخودار است که برنامه درسی در راستای جهت‌گیری شغلی  و حرفه‌ای باشد. تحول و تغییرات برنامه‌های درسی ادامه دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: در سال گذشته برنامه‌هایی  برای جذب افراد ماهر و جدید وجود داشت. 200 عضو هیات علمی در دانشکده‌های این دانشگاه جذب شد. در کنار آن بخشی از اساتید ما به شکل حق التدریس فعالیت می‌کنند. آیین نامه صلاح معلمین نوشته شده است. شرایط ایجاد شده تا اساتید کاربلد به کارگماشته شوند. آموزش، بازآموزی و توانمندی دوره‌های متعدد برگزار شد.

به گفته او مهارت  اساتید در دانشگاه فنی حرفه‌ای از اهمیت برخوردار است و 3هزار و 400 کارگاه در دانشگاه فنی و حرفه ای وجود دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار کرد: مهارت عملی این افراد اندازه‌گیری می‌شود. آزمون عملی فنی و حرفه‌ای از اساتید گرفته  شده و تاکیدات بر روی مهارت‌های عملی مدنظر است همچنین اساتید در کارگاه‌ها بیشتر بر روی واحدهای عملی به فعالیت می پردازند.

صالحی عمران افزود: در سال 99 بالای 200 میلیارد  تومان اعتبار تجهیزاتی اخذ و در بین آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها توزیع شد که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش قابل توجهی همراه بوده است. البته همچنان در راستای افزایش اعتبارات بودجه تجهیزات کارگاهی اقدامات فراوان انجام شده است.

صالحی عمران افزود: ارتباط با صنایع برای کارآموزی دانشجویان برقرار شده است تا محیط‌های کار عملی برای دانشگاه‌ها فراهم شود. آمایش آموزش‌های مهارتی مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از رشته‌های فضای آموزش مناسب نداشته حذف شده و کد رشته محل‌هایی حذف و اضافه شده است. رشته‌های تحصیلی مطابق با  بازار کار تقویت می‌شود.

 رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: رشته‌های جدید در دانشگاه در سال 1400 دایر می‌شود. در بعد فضایی هم فضاهای ورزشی همچون افزایش 20 چمن مصنوعی برای دانشجویان را داریم. بازسازی خوابگاه‌ها، سلف سرویس و ... در شرایط کرونایی در دستور کار قرار دارد.

به گفته او پروژه‌های آموزشی مناسب بر اساس انرژی خورشیدی اختصاص داده شده تا در راستای مدیریت سبز اقدامات مناسب انجام شود. باید مدیریت سبز در سال جاری مورد توجه قرار گیرد.

 صالحی عمران در پایان تاکید کرد: هیات امنای دانشگاهی در سال 99 به صورت مستقل شکل گرفت. آیین‌نامه گسترش آموزش‌های مهارتی نوشته شده است. جنبه‌های کمی و اصرار بر ارتقای آموزش‌های مهارتی در دستور کار بوده تا تاثیرگذاری بر درآمدهای کیفی داشته باشد.

//انتهای پیام: 4