شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#اتحادیه اروپا#روسیه

دیپلمات روس:

اتحادیه اروپا علاقه‌ای به بازسازی سوریه ندارد

دیپلمات روس: اتحادیه اروپا علاقه‌ای به بازسازی سوریه ندارد

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا با اشاره به استانداردهای دوگانه بروکسل، گفت: اتحادیه اروپا تا زمانی "بشار اسد" در سوریه در قدرت باقی باشد، علاقه‌ای به بازسازی این کشور ندارد.

به گزارش مشرق، "ولادیمیر چیژوف" نماینده دائم روسیه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو از این مسئله ابراز تأسف کرد که تا زمانی "بشار اسد" در سمت ریاست جمهوری سوریه قرار دارد، اتحادیه اروپا علاقه‌ای به بازسازی پس از جنگ این کشور ندارد.   

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد: «همانطور که مشخص است، هیچ صحبتی در خصوص فراهم سازی مقدمات بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان  نمی‌شود، چه رسد به اینکه شرایط برای بازسازی سوریه پس از گذراندن سال‌ها جنگ فراهم شود. خود مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا نیز اعتراف کرده‌اند که مک مالی این سازمان در این جهت گیری‌ها تنها تحت شرایط مناسب امکان پذیر خواهد بود که به عقیده مقامات بروکسل، از جمله این شرایط، قبل از هر چیز برکناری بشار اسد از قدرت در سوریه است.»

چیژوف در صحبت در خصوص کنفرانس بین المللی کمک‌های مالی به سوریه نیز گفت: «اتحادیه اروپا به جای آنکه نمایندگان دولت قانونی سوریه را به کنفرانس‌های مربوط به این کشور دعوت کند، همچنان به اعمال تحریم‌های غیرعادلانه علیه رهبران سوریه ادامه می‌دهد. واقعیت این است که اروپایی‌ها اصلاً قصد ندارند به بازسازی سوریه و بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان کمک کنند.»

نماینده روسیه در بروکسل افزود: «متأسفانه در اتحادیه اروپا درکی از اهمیت بازسازی سوریه به منظور تثبیت اوضاع درازمدت در این کشور و بطور کلی در کل منطقه خاورمیانه وجود ندارد. صحبت تنها بر سر استاندارد دوگانه کشورهای اروپایی در این رابطه است.»

کنفرانس بین المللی ارائه کمک‌های مالی به سوریه از سوی اتحادیه اروپا بطور سالانه برگزار می‌شود. در سال ۲۰۲۰ در جریان این کنفرانس ۷ میلیارد یوروو جمع آوری شد. ولی مشکل اینجاست که این پول غالباً صرف حمایت از مناطقی در خاک سوریه می‌شودکه تحت کنترل دمشق قرار ندارد و یا به کشورهای همسایه، مانند ترکیه، که پناهجویان سوری را پذیرفته‌اند، داده می‌شود.

این در حالی است که اتحادیه اروپا از پاسخ دادن به ابتکارعمل روسیه در خصوص راه اندازی یک مکانیزم بین المللی برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان، بعد از پایان یافتن جنگ در سوریه خودداری می‌کند.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا همچنان به اعمال تحریم‌ها علیه دولت سوریه ادامه داده و در اواسط ماه ژانویه سال جاری (میلادی)، حتی "فیصل المقداد" وزیر امور خارجه سوریه را در فهرست تحریمها علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در این کشور افزود. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و خانواده وی نیز در فهرست محدودیت‌های اتحادیه اروپا قرار دارند.

منبع: تسنیم