شهر خبر

لبنان|گفتگوی طولانی وزیر خارجه فرانسه با نبیه بری درباره تشکیل دولت


لبنان|گفتگوی طولانی وزیر خارجه فرانسه با نبیه بری درباره تشکیل دولت

وزیر امور خارجه فرانسه با ورود شخصی به خط تماس با مقامات لبنانی برای بستن پرونده تشکیل دولت این کشور، بر افزایش فشارها در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته صحبتی طولانی با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان درباره پرونده تشکیل دولت در این کشور داشت؛ به ویژه اینکه پاریس حساب زیادی روی نقش نبیه بری برای خروج لبنان از این بن بست سیاسی ، باز می کند.

منابع سیاسی لبنان اعلام کردند که لودریان زمان مناسبی را برای ورود شخصی به خط ارتباطات با مقامات لبنانی انتخاب کرده است و قصد دارد همه مسئولان سیاسی لبنان را در برابر مسئولیت‌های خودشان قرار دهد.

منابع مذکور اظهار داشتند، هر چند که فرانسه حساب زیادی روی نقش نبیه بری، برای حل پرونده تشکیل دولت لبنان باز کرده اما تلاش اصلی آن متمرکز بر ایجاد سازوکاری برای برقراری دوباره روابط میان «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور است.

وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در گفتگو با مقامات ارشد لبنان، ادامه روند توقف تشکیل دولت جدید این کشور را مردود دانسته و به مقامات بلندپایه لبنان اعلام کرده است این ایده و تفکر در سطح اتحادیه اروپا وجود دارد که راههایی برای اعمال فشار بر عاملان توقف روند تشکیل دولت جدید لبنان در نظر گرفته شود. ژن ایو لودریان روز دوشنبه در گفتگو با مقامات ارشد لبنان تاکید کرد فرانسه به متحدان اروپایی خود اعلام کرده است که پس از توقف هفت ماهه روند تشکیل دولت جدید لبنان‏، زمان آن فرا رسیده است تا فشار‌ها برای تشکیل دولت در این کشور افزایش یابد.

سعد حریری با تصویب پارلمان لبنان و تایید عون برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شده، اما ناظران تاکید دارند آمریکا، فرانسه و سعودی که همچنان مقاومت ضدتروریسم تکفیری و صهیونیستی را مانع تحقق اهداف خود می‌دانند، به حریری اجازه تشکیل دولت جدید را نمی‌دهند. مشکل اساسی لبنان دخالت‌های عربستان، آمریکا و فرانسه در امور داخلی این کشور و پیروی برخی گروه‌های لبنانی از سیاست‌ها و راهبرد‌های کشورهای مذکور است. چندی پیش سعد حریری، پس از دیداری کوتاه با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، شکست مذاکرات مربوط به تشکیل کابینه را اعلام کرد. به گفته کارشناسان تا زمانی که حریری از مواضع یکجانبه برای تشکیل کابینه دست برندارد و به جای توجه به نقطه نظرات ریاض و برخی کشور‌های دیگر همچون فرانسه و آمریکا، به توانمندی‌های داخلی لبنان توجه نکند، به نظر نمی‌رسد که بتواند از بحران و مشکلات اقتصادی به راحتی خلاص شود.

انتهای پیام/