شهر خبر

سیاست‌زدگی اقتصاد یکی از موانع تحقق شعار سال است


سیاست‌زدگی اقتصاد یکی از موانع تحقق شعار سال است

وزیر اسبق بازرگانی سیاست‌زدگی اقتصاد را از موانع تحقق شعارها و اهداف اقتصادی کشور دانست و گفت: ما اقتصاد را با متر سیاسی و رأی سامان داده ایم درصورتیکه اقتصاد یک علم بوده و قوانین خاص خودش را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، رشد اقتصادی را نیازمند ثبات در قوانین و مقررات، سیاست ها و نظام مدیریتی کشور دانست و گفت: اگر ثباتی در کار نباشد همه حوزه ها متزلزل می شوند.

وی با بیان اینکه برای موفقیت در یک فعالیت اقتصادی و نظام مدیریتی در هر سطحی اعم از خانواده، بنگاه، منطقه و کشور سه شرط اساسی لازم است افزود: شرط نخست شناخت فضای مدیریتی، شرط دوم روحیه حاکم بر نظام مدیریتی و شرط سوم هم داشتن علم و تجربه و حرفه همراه با غیرت دینی و ملی و روحیه متناسب با جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر اسبق بازرگانی در رابطه با دلیل عدم تحقق صددرصدی «جهش تولید» در سال گذشته اظهارکرد: چرایی این مسئله به این برمی گردد که آیا ما جمهوری اسلامی ایران را با تمام زوایای آن شناختیم و فضای حاکم بر اقتصاد کشورمان چه فضایی است.

آل اسحاق نوع بودجه ریزی، قوانین و مقررات، انضباط، فرهنگ، شناخت بازیگران خارجی و همچنین بازیگران داخلی موثر در اقتصاد را در این قضیه دخیل دانست و افزود: یکی از مشکلات ما این است که فضای لازم را آنگونه که باید نشناختیم و عزم و رویکرد واحدی نسبت به این موضوع نداریم.

عضو اتاق بازرگانی تأکید کرد: اگر ما مجموعه بازیگران خارجی موثر در اقتصادمان را به درستی بشناسیم و در داخل کشور نیز یک استراتژی و عزم واحد ملی برای این موضوع تعریف کنیم به نتیجه خواهیم رسید.

وی سیاست زدگی اقتصاد را از موانع تحقق شعارها و اهداف اقتصادی کشور دانست و گفت: ما اقتصاد را با متر سیاسی و رأی سامان داده ایم درصورتیکه اقتصاد یک علم است و قوانین خاص خودش را دارد.

آل اسحاق خاطرنشان کرد: مجلس، دولت، قوه قضائیه، رسانه ها، قوانین و مقررات موجود، اصناف، صادرکنندگان و واردکنندگان به عنوان مجموعه بازیگران داخلی موثر بر اقتصاد کشور هستند که هم جهت و هم دل نیستند و هر کدام راه خود را می روند.

وزیر اسبق بازرگانی با تأکید بر اینکه قوانین، بودجه های سالانه و فرهنگ جامعه ما باید متناسب با اهداف تعریف شوند گفت: مجموعه بازیگران خارجی، داخلی و قوانین و فرهنگ جامعه باید با هم هماهنگ باشند.

وی یادآور شد: اقتصاد کشور ما نقاط ضعف و مثبت و اهداف مختلفی هم دارد اما با روحیه بد و ناامیدانه نمی توان این اقتصاد را اداره کرد و لذا نیازمند روحیه فعالانه و جسورانه و حسابگر و عاقلانه هستیم.

انتهای پیام/