به گزارش برنا، متن مصاحبه حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ با برنا انجام داده که می خوانید:

ضعف های ما به لحاظ ساختاری در سال گذشته چه بوده و برای ریل گذاری جدید چه کار باید کنیم؟

دولت و سازمان هایی که می بایست در خصوص جهش تولید کار می کردند در مجموع حرکت های خوبی داشتند. همانطور که مقام معظم رهبری گفتند مجموع کارهای انجام شده قابل ستایش است اما این بدان معنی نیست که جهش کاملا انجام شده است این روش و جهش باید پیگیری شود. متاسفانه در معیشت مردم و در مدیریت مسائل مربوط کالاهای مورد نیاز مردم، ضعف فراوانی دیده شد. با وجود اینکه تحریم ها تاثیر دارند ولی جامعه ما در توزیع و کنترل قیمت شاهد ضعف بود. در خصوص کالاهایی که ادعا می شد در تولید و تهیه آن نقصی وجود ندارد دیدیم که صف هایی طولانی ایجاد شد و تورم روزانه وجود داشت و هر روز یک نرخ را شاهد بودیم. در حقیقت جامعه ما جامعه ای شد که گویی در تولید متصدی وجود دارد ولی در توزیع مدیریتی در کار نبود و این ضعف بزرگی برای جمهوری اسلامی است. ملت ما در همه جا خود را به عنوان مقاوم ترین ملت ها نشان داده است و این برای ملت ما، سخت بود که در صف تخم مرغ و مرغ و گوشت بایستد و مشکل تامین روغن داشته باشد. به عقیده من در توزیع مدیریتی مشاهده نشد و این ضعف بزرگی در جامعه ما بود و اگر این ضعف وجود نداشت و کالاها بر مبنای ارز 4200 تومان به دست مردم می رسید، جامعه مشکلات را تحمل می کرد. امروز پبخشی از سرمایه اجتماعی را به دلیل سوء مدیریت از دست داده ایم این خطر بزرگی است که باید به نحوی در جامعه جبران شود این ضعف فراگیر بود.

چه بخش هایی برای رسیدن به توسعه نیازمند اصلاح هستند؟

طبق اظهارات دستگاه های متولی ما در تولید مشکلاتی داریم ولی نه انقدر اما در بخش توزیع مشکلات زیادی داشتیم. مردم ما با توجه به عملکرد غربی ها توقع زیادی ندارند چون می دانند که بخش زیادی از مشکل ما به عدم عمل به تعهدات و کارشکنی غربی ها وابسته بوده لذا مشکلات برای جامعه ما قابل تحمل است اما وضعیت مدیریتی کالاهای ضروری مشکل ایجاد کرده است. اینکه هنوز هم در سیستم کشور ما افرادی می توانند احتکار کنند مساله بدی است آن هم احتکار توسط کسانی که با ارز 4200 جنس وارد کرده اند این مساله فاجعه است. امروز حتی کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد می شود باید در آینده برای این فاجعه چاره کنند.

قوانین نیازمند چه تغییراتی هستند؟

به نظر من قوانین ما خوب است و مشکل ندارد. در ابتدای انقلاب نیز همین قانون بود ولی برخوردها حساب شده بود؛ من در زمان جنگ در صحنه بودم و به چشم دیده بودم که رفتارها چگونه بود؟! اما امروز گویی برنامه ای و نظارتی وجود ندارد و بازار یله و رها شده است. همه متوجه این مساله هستند و این چیزی نیست که به آسانی از کنار آن گذشت لذا من عقیده دارم مشکل اساسی ما همین موارد است.

اگر شما مسئول بودید برای برون رفت از این شرایط چه میکردید؟

من کارشناس نیستم و نمی توانم در باب اقتصاد اظهارنظر کنم. من از ابتدا عنصری فرهنگی و سیاسی بودم و نمی توانم در مورد اقتصاد اظهار عقیده کنم و تنها آنچه را که محسوس و ملموس است عرض کردم. 9