«محمد مهاجری»، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص ضعف های ساختاری کشور اظهار کرد: سال گذشته از جهت اینکه انتخابات در آمریکا برگزار می شد و بحث تحریم های ترامپ خیلی جدی بود یک بخشی از وقت کشور و شاید ساختارهای کشور، صرف این شد که با تحریم های دوره ترامپ و احیانا با تحریم های پساترامپ چه خواهیم کرد. یک نگاه این بود که تحریم ها نه تنها تهدید و سختی آفرین نیست بلکه برکت است و اگر هم شما نقصی می بینید از ضعف مدیریت های داخلی است. خوب نگاه دیگر معتقد بود گرچه ضعف هایی در مدیریت داخلی هست اما تحریم ها می تواند عامل اصلی و کمرشکن برای اقتصاد ایران باشد.

او افزود: نگاه من به نگاه دوم نزدیک تر است وقتی ما همچنان کشور تولیدکننده نفت هستیم، وقتی کشور واردکننده انواع مواد غذایی هستیم و حتی محصولات دیگری وجود دارد که ما ناگزیریم آنها را به عنوان کالای واسطه ای وارد کنیم تحریم ها یک پاشنه آشیل برای اقتصاد ماست و با این شعار که ما هیچ مشکلی نداریم و فقط موضوع ما مسائل داخلی است، مسئله اقتصاد حل نمی‌شود. در واقع ما به لحاظ ساختاری این مشکل را در گذشته داشتیم که نتوانستیم این ادبیات را در اقتصاد و سیاست جا بیندازیم که تحریم ها تا چه اندازه آثار عملی بر اقتصاد کشور دارد.

مهاجری در خصوص توسعه نیز اظهار کرد: قطعا بحث اصلی در مورد توسعه سیاسی گسترش احزاب است. من به ایجاد احزاب واقعی در کشور خوشبین نیستم چون ساختارهای فکری، ذهنی، اخلاقی و رفتاری مردم ما دست کم تا 50 سال آینده اجازه تاسیس و تشکیل احزاب گسترده را نمی دهد به همین دلیل فکر می کنم، ما به جای اینکه بتوانیم به گسترش احزاب فکر کنیم و آنها را به عنوان یک راه حل سیاسی جایگزین وضعیت کنونی کنیم راهی جز اینکه جامعه مدنی را گسترش دهیم نداریم. یعنی از طریق فعالیت هایی که لزوما سیاسی نیستند از طریق NGOها و تقریبا همان کاری که ما در قبل از انقلاب در قالب هیات های مذهبی انجام می دادیم و شاید بعضی از انجمن های خیریه نه مثل امروز که برخی از آنها دکانی برای فساد مالی شدند شاید آنها بتوانند به عنوان نهادهای مدنی موثر، وفاق اجتماعی ایجاد کنند.

او افزود: در مورد توسعه اقتصادی نگاه من این است که ما هنوز نتوانسته ایم خودمان را از چنبره برخی تصورات و نگاه های سیاسی نجات دهیم مثلا ما هنوز نمی توانیم نگاه سوسیالیستی به کشور داشته باشیم یا نگاه کاپیتالیستی، نگاه بازار آزاد داشته باشیم یا نگاه دولتی، با اینکه در قانون اساسی تکلیف این چیزها روشن است ولی ما هنوز هم بنا به دلایل متعددی نگاه سوسیالیستی مان به اقتصاد و حتی نگاه کمونیستی مان به اقتصاد نگاه پررنگی است و تا نتوانیم، رابطه فکری و ذهنی خودمان را با اقتصاد روشن کنیم، احتمالا با مشکلات فعلی همچنان دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

او در خصوص اصلاح قوانین خاطرنشان کرد: آن قدر قانون داریم که نمی دانم به کدام باید پرداخت و اصلاح کرد. شاید اگر کل این قوانین را خرد و خمیر کنیم و دور بریزیم از وضعیت فعلی که انقدر تزاحم بین قوانین زیاد است راحت تر شویم.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه در صورت مسئولیت داشتن چه اقداماتی انجام می دادید، متذکر شد: جواب سوال چهارم شما واقعا سخت است یک روزنامه نگار هیچ وقت به مسئولیت، شغل و سمت فکر نمی کند چون یک روزنامه نگار حرفه خود را برمبنای واقع بینی، حق بینی، صداقت و شنیدن و بازتاب دادن حرف مردم و مشکلات جامعه می داند و اگر اینها را با یک سمت حکومتی و دولتی عوض کند، قطعا باید با اکثر این ویژگی ها خداحافظی کند. من واقعا قصد خداحافظی با هیچ یک از این ویژگی ها را ندارم و قطعا به هیچ سمتی فکر نمی کنم.

او در پیام نوروزی به مردم بیان کرد: به دوستان و نزدیکانم همیشه توصیه می کنم که چیزی برای خوشحال بودن و بهانه ای برای خوشی کردن وجود دارد ولو کوچک. در همه مشکلات بزرگی که در اوج تاریکی ها وجود دارد گاهی اوقات یک شمع می تواند جایی را روشن کند اگر هم شمعی نیست، ما یک شمعی را روشن کنیم. زندگی آنقدر سختی ها و مشقت ها دارد که آدمی نیاز داشته باشد گاهی اوقات برای دقایقی یا ساعتی از آن نجات پیدا کند و خود را نجات دهد و یک مقدار هم به خود بپردازد و شاد باشد. شاید فرصت نوروز زمان خوبی باشد که این لذت هایی که خداوند در بهار فراهم کرده یک مقدار بچشیم. 8