شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#نخست وزیر#اسلواکی#مدیریت بحران#کرونا

استعفای غیر منتظره نخست وزیر اسلواکی


استعفای غیر منتظره نخست وزیر اسلواکی

نخست وزیر اسلواکی در پی مناقشات بر سر مدیریت بحران کرونا در دولت ائتلافی روز گذشته به صورت غیر منتظره ای استعفای خود را اعلام کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "آر ان دی" آلمان، "ایگور ماتوویج"، نخست وزیر اسلواکی روز گذشته به صورت غیر منتظره ای از سمت خود استعفا کرد و این مسئولیت را به "ادوارد هگر" وزیر دارایی 44 ساله این کشور واگذار کرده و اعلام کرد که خود سمت وزیر دارایی را در کشور بر عهده خواهد گرفت.

ماتوویج پس از مشاوره با روسای سه حزب از چهار حزب ائتلافی تشکیل دهنده دولت؛ تعویض قدرت را در براتیسلاوا اعلام کرد. هگر از سیاستمداران جناح محافظه کاران مسیحی؛ قرار است دوشنبه با رئیس جمهور این کشور که مسئولیت تعیین نخست وزیر جدید را برعهده دارد دیدار کند.

ایگور ماتوویج، نخست وزیر اسلواکی در پی بالا گرفتن مناقشات بر سر مدیریت بحران کرونا در دولت ائتلافی حدود یک هفته پیش اعلام کرد که به علت حفظ ثبات در کشور آماده است از سمت خود کناره گیری کند. نخست وزیر اسلواکی با اعلام استعفای خود؛ به خواسته‌های دو حزب ائتلافی در دولت مبنی بر کناره گیری از قدرت؛ اکنون پاسخ مثبت داده بود. نخست وزیر اسلواکی در عین حال شروطی را برای کناره گیری از پست خود اعلام کرد.

وی تاکید کرد به شرطی از سمت خود کناره ‌گیری می‌کند که قائم مقام او ریچارد سولیک از حزب راست لیبرال که وزیر اقتصاد این کشور هم هست و ماریا کولیکوا وزیر دادگستری هم دولت کنونی را ترک کنند. وی همچنین خواستار آن شد که به عنوان یک وزیر در دولت کنونی حضور داشته باشد.

بحران کنونی دولت اسلواکی بر سر مناقشه مدیریت بحران کرونا است. تصمیم خودسرانه ماتوویج برای خرید واکسن کرونای "اسپوتنیک وی" از روسیه سبب خشم دیگر احزاب ائتلافی در دولت شده بود و دو حزب تشکیل دهنده در دولت خواستار استعفای نخست وزیر شدند. احزاب مخالف دولت اسلواکی، ایگور ماتوویج نخست وزیر محافظه کار این کشور را متهم می‌کنند از وضعیت اضطراری به وجود آمده ناشی از همه گیری کرونا، برای جلوگیری از اعتراضات مردم علیه دولت سوءاستفاده می‌کند.

در ادامه این مناقشات شش تن از 16 عضو دولت در طی چند روز گذشته از سمت خود استعفاء کردند.

ماتوویچ، بدون یک تصمیم رسمی دولت و هماهنگی با شرکای ائتلافی خود واکسن روسی اسپوتنیک وی را سفارش داده و شخصا در این باره تصمیم گیری کرده بود. این مسئله خشم شرکای ائتلافی وی را برانگیخت.

انتهای پیام/