شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سوریه#امور خارجه#وزیر امور خارجه

قدردانی ایران از نقش قزاقستان در مذاکرات هسته‌ای و روند صلح در سوریه


قدردانی ایران از نقش قزاقستان در مذاکرات هسته‌ای و روند صلح در سوریه

وزیر امور خارجه در حاشیه کنفرانس قلب آسیا در تاجیکستان با کایرات ساریبای ، دبیر اجرایی سیکا دیدار کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در این دیدار، دبیر اجرایی سیکا ضمن قدردانی از مشارکت و همکاری های جمهوری اسلامی ایران در فعالیتهای منطقه ای سیکا، به تشریح برنامه های پیش روی سیکا از جمله برنامه ریزی برگزاری نشست وزرای عضو و نشست سران کشورهای عضو سیکا پرداخت.

محمد جواد ظریف نیز در این دیدار با اشاره به پایان دوره تک قطبی و غرب سالاری در نظام بین الملل، بر اهمیت آسیا و کشورهای منطقه در معادلات جاری روابط بین الملل تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام حمایت ایران از تقویت سیکا و همکاری های کشورهای عضو، از نقش قزاقستان در مذاکرات هسته ای ایران و نیز مذاکرات مربوط به روند صلح در سوریه در قالب روند آستانه به عنوان تنها روند موثر در بازگرداندن صلح به سوریه تقدیر کرد.

سفر دو روزه وزیر امور خارجه به منظور شرکت در کنفرانس قلب آسیا (9 تا 10 فروردین 1400) و نیز گفتگو با مقامات کشور تاجیکستان درخصوص روابط فی مابین دو کشور ایران و تاجیکستان انجام می شود.

15 کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، ،تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می روند.

کنفرانس قلب آسیا از سال 2011 تا 2019 در استانبول، کابل، آلماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.

انتهای پیام/