به گزارش برنا؛ شروع آذر ماه با تعطیلی کلی شروع شد و با جنجال های عجیب و بعضا کمدی ادامه یافت و بالاخره با جنجالی گسترده سیلی خوردن سرباز بابلی به پایان رسید.

آمارهای کرونایی

کرونا در اولین روز آذر ماه جان ۴۳۱ ایرانی را گرفت و با ابتلای ۱۲ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید تاختن به این مرز و بوم را آغاز کرد.

اعمال محدودیت ها

با افزایش شیوع کرونا و بالا رفتن شمار مرگ و میرهای کرونایی تهران و 150 شهر به مدت دو هفته از اول آذر ماه تعطیل شدند.

تردد درون شهری از ساعت 21 تا 4 صبح از ممنوع شد همه مشاغل به جز مشاغل سطح یک که تامین کننده مایحتاج بودند نیز تعطیل شد.

محدودیت+تردد

توزیع تست رایگان

با وجود تمامی این محدودیت ها و در راستای کنترل و مقابله با این ویروس منحوس از یکم آذرماه صد هزار تست سریع و رایگان در بین مراکز درمانی توزیع شد.

جریمه اصناف

با اعمال محدودیت های شدید کرونایی که با تعطیلی در 160شهر قرمز کرونایی همراه بود جرایمی هم برای متخلفان در نظر گرفته شد به گونه ای که جریمه عدم تعطیلی اصناف در آن دو هفته از سوی ستاد مقابله با کرونا 300 تا یک میلیون و 500 هزار تومان به علاوه دو هفته پلمب مقرر شد.

به دنبال انعکاس ادعایی در برخی از رسانه ها و فضای مجازی مبنی بر پرداخت نکردن خسارت به زیان دیدگانی که در ساعت های 21 تا 4 بامداد روز بعد در سطح شهر تردد می‌کنند، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب این مطلب، تاکید کرد: در صورت بروز خسارت در ساعت منع تردد نیز زیان‌دیدگان می‌توانند طبق روال سابق نسبت به اعلام و دریافت خسارت از شرکت بیمه مربوطه اقدام کنند.

شایعه آذر ماه

در آن روزها در برخی از رسانه ها و فضای مجازی خبری مبنی بر پرداخت نکردن خسارت به زیان دیدگانی که در ساعت های 21 تا 4 بامداد در سطح شهر تردد می‌کنند، منتشر شد که بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران  این خبر را تکذیب کرد.

اجباری شدن استفاده از ماسک

به دنبال اعمال ممنوعیت ها و محدودیت های شدید کرونایی در آذر ماه استفاده از ماسک از درب منازل اجباری شد و هر شخصی از ماسک استفاده نمی کرد جریمه می‌شد.

از افراد متخلف عکس گرفته می شد و تحویل مراجع ذی صلاح می‌شد.

من ماسک میزنم

جذب نیرو در واحدهای بهداشتی

با وجود سختی های فراوان زندگی با کرونا در اوایل آذر ماه بود که درپی درخواست وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، محمدباقر نوبخت،رئیس سازمان برنامه و بودجه، از جذب و به کارگیری تعداد 30 هزارنفر نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای بهداشتی درمانی با اولویت تقویت شبکه بهداشت و اورژانس پیش بیمارستانی و با رعایت قوانین و مقررات خبر داد تا امید را در دل تحصیل کرده های جویایی کار زنده کرد.

محدودیت ها تمامی نداشت

اواسط آذر ماه بود و همگان در انتظار به پایان رسیدن این محدودیت های سخت بودند که خبر رسید: از روز 15 آذرماه محدودیت‌ها در شهرهایی که از ابتدای آذرماه از وضعیت قرمز به نارنجی رسیده‌اند، مطابق وضعیت نارنجی در طرح جامع مقابله با کرونا اعمال شود و در شهرهای دارای وضعیت قرمز، به مدت یک هفته دیگر همان محدودیت‌های سطح هشدار 3 مجددا پیدا کرد.

همچنین ممنوعیت تردد شبانه که در شهرهای قرمز اعمال می‌شد در شهرهای نارنجی هم اعمال شد.

تور تزریق واکسن

پس خبر ساخت واکسن کرونا و شروع فاز انسانی این واکسن ها درآن روزها شاهد تبلیغات برخی از شرکت‌های مبنی بر راه اندازی تورها مسافرتی به دیگر کشورها جهت تزریق واکسن کرونا بودیم که در این راستا ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت این  آگهی را جعلی خواند و گفت در کشوری که واکسن را برای خود نوبت بندی می کند امکان تزریق واکسن برای تبعه دیگر کشورها وجود ندارد و هیچ فردی نمی تواند کسی را به کشور دیگری برده و تحت تزریق واکسن کرونا قرار دهد.

شیوع یک بیماری جدید

جهانیان پس از ساخت واکسن کرونا کمی خیالشان راحت شده بود و منتظر کشیدن یک نفس راحت بودند ناگهان یک بیماری ناشناخته جان ۱۴۰ نفر را در هند گرفت.

دوباره خواب و خیال راحت را از همه ربود اما خوشبختانه این بیماری نتوانست وحشت بزرگ دیگر بی آفریند.

حضور تمساح در دریاچه چیتگر تهران

آذرماه 99 بود که تصویری نیمه واضح از دریاچه چیتگر که در آن موجودی، شناور است در فضای مجازی منتشر شده که ادعا می شود که این موجود تمساح است بحثی که با واکنش های متفاوت از سوی مردم و مسئولان در فضای مجازی مواجه شد و نگرانی هایی را برای شهروندان ایجاد کرد.

تمساحی که منبع شکل گیری آن مورد بحث و نظرهای متفاوتی قرار گرفت و دستمایه طنز بسیاری از اهالی دل شد.

حدس و گمان ها و هراس در خصوص وجود موجودی ناشناخته در دریاچه چیتگر تبدیل به یک طوفان خبری شد و تا چند روز جای کرونا را در صدر اخبار گرفت.

با این وجود سید آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران در تاریخ 23آذرماه  در خصوص تمساح جنجالی دریاچه چیتگر گفت: شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر این موجود پیدا شود.

در ادامه کش و قوس این بار ادعا دیگر قوت گردف و عنوان شد گونه ای که از آن عکسبرداری شده الیگتورفیش یا ماهی سرسوسماری است که وجود اینگونه حیوان در دریاچه تأیید شده بود درپیری نپایید که این فرضیه هم رد شد. و عنوان شد: الیگِیتور فیش ماهی سرسوسماری در ایران به صورت آکواریومی نگهداری می‌شود و نمی‌تواند از آب خارج شود از این رو اگر ردپایی بیرون از آب مشاهده شده باشد، الیگیتور فیش نیست و تمساح است.

بیش از 6 روز نیز جست و جوی تخصصی در دستور کار قرار گرفت کارشناسان محیط زیست چندین مرتبه از عمق دریاچه چیتگر بازدید کردند اما در نهایت تمساحی در چیتگر پیدا نشد که نشد...

تمساح

سیلی به سرباز بابلی

اواخر آذرماه ماجرای بدرفتاری و کتک زدن یک سرباز وظیفه در بابل و در دادگستری این شهرستان خبرساز شده بود.

ماجرا از این قرار بود که یکی از بازپرس های دادگستری بابل هنگام حضور در محل کارش از در ورودی مخصوص ارباب رجوع وارد شده و به دلیل زدن ماسک و طبق رویه مرسوم، سرباز وظیفه شناسی از او درخواست کارت شناسایی کرده و قصد بازرسی بدنی او را دارد که بازپرس این اجازه را به او نداده و در ادامه به صورت او سیلی می زند. در ورودی قضات و بازپرسان در دادگستری بابل از درب ورود ارباب رجوع متفاوت است و سرباز بابلی به همین دلیل بازپرس را نشناخته و بر اساس وظیفه به تفتیش بدنی او اصرار داشت که با واکنش خشن بازپرس مواجه و این مسئول به صورت سرباز سیلی می زند.

در همین راستا هیاتی با حضور رییس کل دادگستری و مسئول بازرسی نیروی انتظامی استان با تشکیل جلسه سه ساعته پس از استماع شکایت سرباز وظیفه که به اتفاق پدرش در جلسه حاضر شده بود و بررسی اوضاع و احوال به اظهارات مطلعین و استماع توضیحات قاضی با عذرخواهی بازپرس و دلجویی مقامات قضایی از سرباز وظیفه نهایتا نامبرده از شکایت خویش صرف نظر و اعلام گذشت کرد.

بازداشت همسرپویان مختاری

در ادامه جنجال های آذر 99 خبری مبنی بری بازداشت نیلوفر صفری زاده چوکامی با نام مستعار نیلی افشار به علت قرار گرفتن در لیست قرمز اینترپل از طرف پلیس ایران، در یکی از فرودگاه های کشور مالدیو منتشر شد.این خبر در ادامه تکذیب شد.

آلودگی هوا در آذر ماه

با وجود اعمال محدودیت ها در بسیاری از شهر های کشور اما آلودگی هوا بر سر کلان شهر ها سایه افکنده بود و شهرهای بزرگی از جمله تهران اراک، اهواز، زنجان، مشهد، اصفهان و ... زیر لایه زخمی از "ازت" پنهان بودند و تنفس برای گروه های حساس به سختی ممکن بود.

آلودگی هوا

پایان آذر

در نهایت محدودیت های کرونایی تا حدودی تاثیر داشت و 30 آذر ماه با مرگ 177نفر و مجموع 53 هزار و625 فوتی تا به آن روز و مجموع یک میلیون و158 هزار و 384 مبتلا در کشور آذرماه جنجالی به پایان رسید.

//انتهای پیام: 5