شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دوپینگ#سال 99#جدید

ووشو در سال ۹۹| برگزاری لیگ در سطح بین‌المللی در سال کرونا/ کمی حاشیه و البته دوپینگ


ووشو در سال 99| برگزاری لیگ در سطح بین‌المللی در سال کرونا/ کمی حاشیه و البته دوپینگ

فدراسیون ووشو پس از ۱۳ سال ریاست مهدی علی‌نژاد در سال ۹۹ با تغییر مدیریتی و حضور امیر صدیقی به عنوان رئیس جدید فدراسیون مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، سال 99 برای فدراسیون ووشو با تغییر و تحولات مدیریتی آغاز شد و پس از 13 سال ریاست مهدی‌ علی‌نژاد در این فدراسیون شاهد برگزاری مجمع انتخاباتی و انتخاب امیر صدیقی به‌عنوان رئیس جدید این فدراسیون بودیم. ووشو نیز مانند اکثر رشته‌های ورزشی با شیوع ویروس کرونا تمامی رویدادهای بین‌المللی خود را لغو کرد، اما در داخل کشور شاهد برگزاری متفاوت مسابقات لیگ، حواشی خواهران منصوریان و بحث دوپینگ‌های قهرمانان سابق تیم ملی بودیم.

مهمترین اتفاق فدراسیون ووشو در سال گذشته برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون بود. مجمع انتخاباتی این رشته 15 تیر ماه سال 99 برگزار شد و حسین اوجاقی، محمود رشیدی، امیر صدیقی، محمود متدین، امیرعباس لشگری و علی اصغر شعبانی شش کاندیدایی بودند که برای حضور در انتخابات تأیید صلاحیت شدند. انتخاباتی که در نهایت با پیروزی صدیقی همراه بود و رئیس سابق کمیته تای‌چی فدراسیون ووشو با کسب 34 رأی به‌عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد.

حضور اوجاقی در عرصه مدیریتی

حسین اوجاقی سرمربی موفق تیم ملی ووشو که در سال‌های گذشته دستاوردهای بی‌نظیری را همراه با تیم ملی کشورمان کسب کرده بود، پس از انصراف در مجمع انتخاباتی فدراسیون ووشو به سود امیر صدیقی به‌عنوان نایب رئیس فدراسیون انتخاب شد. اوجاقی البته همچنان به‌عنوان سرمربی با تیم ملی ووشو همکاری خواهد داشت و هدایت ووشوکاران را در میادین آینده عهده‌دار خواهد بود.

تعویق تمام رویدادهای بین‌المللی ووشو

شیوع بیماری کرونا در سال گذشته باعث شد رویدادهای رشته ووشو لغو شود یا به تأخیر بیفتد. جام جهانی تالو در ژاپن، مسابقات جوانان جهان در مراکش، قهرمانی بزرگسالان آسیا در هند و جام جهانی تالو در استرالیا چهار رویداد مهمی بودند که در سال گذشته لغو شدند تا عملاً شاهد برگزاری هیچ رویداد بین‌المللی در این رشته نباشیم.

دوپینگ ستاره‌های ووشو

یکی دیگر از اتفاقات مهم سال گذشته ووشو، مثبت شدن تست دوپینگ حمیدرضا قلی‌پور و معین تقوی در نهمین دوره مسابقات جام جهانی در سال 2018 و مریم هاشمی در مسابقات جهانی سال 2019 بود که با محرومیت چهار ساله این ورزشکاران همراه شد.

با وجود باز پس‌گیری مدال طلای تقوی و مدال نقره‌ قلی‌پور، تغییری در قهرمانی تیم ملی در مسابقات جام جهانی 2018 ایجاد نشد و تنها چین با تعداد مدال برابر در کنار تیم کشورمان به مقام قهرمانی مشترک رسید.

دوپینگ مریم هاشمی و کاهش یک مدال طلا از تعداد مدال‌های ایران در مسابقات جهانی 2019 نیز تغییری در قهرمانی تیم کشورمان در بخش ساندا این مسابقات ایجاد نکرد و تیم ملی ووشو ایران با هفت مدال طلا بالاتر از چین باقی ماند.

* محرومیت و بخشش خواهران منصوریان

در مرداد ماه سال گذشته و در آغازین ماه‌های ریاست صدیقی در فدراسیون ووشو، کمیته انضباطی این فدراسیون شهربانو و سهیلا منصوریان را با توجه به شکایت مریم هاشمی و همچنین اظهارات و مصاحبه‌های این دو قهرمان و تخلف آنها در مجموعه‌های ورزشی انقلاب و چیتگر به ترتیب 20 ماه و هشت ماه از حضور در میادین ورزشی محروم کرد.

با این حال به دنبال درخواست تجدیدنظرخواهی خواهران منصوریان در تاریخ 19 آذر ماه، محرومیت باقیمانده سهیلا منصوریان با توجه به عدم سابقه قبلی این ورزشکار به طور کامل بخشیده شد و محرومیت شهربانو منصوریان نیز با توجه به سوابق این قهرمان به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمد.

* فعالیت‌های جدی فدراسیون ووشو در بُعد همگانی

یکی از اقدامات فدراسیون ووشو در زمان کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، برگزاری مسابقات مجازی و رایگان در تالو، ساندا و آمادگی جسمانی بود که با استقبال خوبی نیز همراه و باعث شد فعالیت‌های فدراسیون به خصوص در بُعد همگانی تعطیل نباشد. علاوه بر این مسابقات، فدراسیون ووشو در قالب طرح «سفیر سلامت ووشو»، تمرینات همگانی و ساده ووشو را در دسترس عموم قرار داد.

* افتتاح کمپ تمرینی کوراش

یکی دیگر از اقدامات خوب فدراسون ووشو در سال گذشته افتتاح کمپ تمرینی کوراش در بجنورد بود. کمپی که با حضور امیر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو و رضا نصیرنژاد رئیس انجمن کوراش افتتاح شد. این کمپ طبق گفته‌های رئیس فدراسیون ووشو نقطه قوتی در آینده ورزش ووشو خواهد بود و از این پس خراسان شمالی را به پایتخت کوراش ایران تبدیل خواهد کرد.

* برگزاری لیگ‌های ووشو در سطح مسابقات بین‌المللی

از اقدامات قابل توجه فدراسیون ووشو برگزاری لیگ‌های ووشو در سطح مسابقات و رویدادهای معتبر بین‌المللی بود که مورد تأیید و رضایت تمامی تیم‌ها، مربیان و ورزشکاران حاضر در مسابقات قرار گرفت.

ایجاد فضای وارم‌آپ، نورپردازی، پخش موسیقی، رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه، نظم در برگزاری مسابقات و پخش مستقیم از شبکه سه سیما اتفاقات بسیار خوبی بود که در زمان برگزاری مسابقات لیگ ووشو انجام شد.

* قهرمانی دانشگاه آزاد و فولاد مبارکه سپاهان در لیگ‌های ووشو

چهاردهیمن دوره رقابت‌ها لیگ ووشو در بهمن ماه برگزار شد و دانشگاه آزاد با توجه به غیبت تیم پاس ناجا در دیدار نهایی به مقام قهرمانی دست یافت. پاس ناجا پس از شکست 5 بر صفر در رقابت‌های تالو در اعتراض به قضاوت تیم داوری مسابقات از حضور در دیدار نهایی سرباز زد و باعث قهرمانی راحت شاگردان کیوان شیرآقایی و علی دهقانی شد.

در دیدار رده‌بندی نیز تیم مقاومت با برتری مقابل بیمه حکمت ارتش روی سکوی سوم مسابقات قرار گرفت.

پس از رفتار غیرحرفه‌ای مسئولان پاس در عدم حضور در دیدار نهایی و به هم زدن کنداکتور پخش تلویزیونی مسابقات که برای اولین بار قرار بود از شبکه سه سیما به صورت زنده پخش شود و همچنین با توجه به ضرر و زیان‌های مالی اسپانسرها که جبران آن برعهده فدراسیون بود، مسئولان فدراسیون ووشو در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل شدند و با این تصمیم برخورد کردند.

در حکم کمیته انضباطی فدراسیون ووشو، حمیدرضا منصوریان سرمربی تیم پاس ناجا به مدت دو سال، غفار امانی سرمربی تیم تالو پاس ناجا به مدت یک سال، رسول احمدی‌وند سرپرست پاس ناجا به مدت سه سال و تیم پاس ناجا به مدت دو سال از حضور در میادین و مسابقات رشته‌های ووشو و کوراش محروم شدند و عنوان نایب قهرمانی این تیم نیز لغو شد. همچنین مبلغ 173 میلیون تومان جریمه نقدی شامل حال تیم پاس ناجا و مسئولان و مربیان این تیم شد.

رقابت‌های لیگ برتر ووشو بانوان هم 18 بهمن ماه با قهرمانی مقتدرانه شاگردان شهربانو منصوریان در تیم فولاد مبارکه سپاهان به پایان رسید، تیم دانشگاه آزاد  به عنوان نایب قهرمانی رسید و تیم‌های هیئت ووشو تهران و البرز به طور مشترک در رده سوم قرار گرفتند.

رونمایی از طرح خانه ووشو امید «بشاگرد»

آخرین اقدام فدراسیون ووشو در سال گذشته برگزاری آیین رونمایی از طرح خانه ووشو امید بشاگرد بود. طرحی که به موجب آن قرار است با کمک خیرین و مردم ورزش‌دوست، خانه ووشویی در روستای دوگنویر از توابع استان هرمزگان ساخته و تبدیل به مکانی برای تربیت نیروهای مستعد و بدون امکانات استان هرمزگان شود.


انتهای پیام/