شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#جدید#سال جدید

ماجرای واریز یارانه در نوروز، بعد از تهدید حذف برخی یارانه بگیران!

ماجرای واریز یارانه در نوروز، بعد از تهدید حذف برخی یارانه بگیران!

یارانه حمایت معیشتی در سال جدید روز ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

به گزارش تحریریه،  سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، زمان واریز نخستین یارانه سال ۱۴۰۰ را ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه هفته آینده (۱۰ فروردین) اعلام کرد. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هفدهمین مرحله یارانه معیشتی و اولین یارانه سال ۱۴۰۰،‌ دهم فروردین به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است: مبلغ یارانه مانند دوره‌های قبل برای خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز خواهد شد.

لازم به ذکر است، شناسایی خانه‌های خالی در قانون سال 1394 صرفاً بر اساس تجمیع اطلاعات دستگاه‌ها در سامانه ملی املاک بود که با اضافه شدن خوداظهاری مردمی در اصلاحیه سال 1399، از اطلاعات دستگاه‌ها و خود اظهاری تقاطع‌گیری می‌شود و آخرین  محل و نوع سکونت خانوار تشخیص داده خواهد شد.

در قانون جدید دیگر نیازی به کنترل مصرف برق، آب و  سایر خدمات نیست و نیازی هم به کنترل خالی بودن خانه از طریق مراجعه حضوری بازرسان و ممیزی نخواهد بود؛ چراکه تمام فرآیند تشخیص توسط اظهار مردم و دستگاه‌های دولتی به صورت سامانه‌ای صورت می‌پذیرد.

در اصلاحیه قانون چندین ضمانت برای الزام افراد به خود اظهاری دیده شده است. به عنوان مثال برخی از خدمات عمومی کشور مانند ارسال اسناد و مدارک، گذرنامه، ثبت نام مدارس و یا دریافت یارانه منوط به خود اظهاری شده است.

همچنین در صورت عدم اظهار ملک، علاوه بر اینکه تعرفه‌های برق با بالاترین پلکان مصرفی محاسبه می‌شود؛ واحد مسکونی در حکم خانه خالی شناسایی شده و مالیات از آن اخذ می‌شود.

پایان/