شهر خبر

عجیب ترین اتفاقات در اتاق عمل؛ از نواختن ویولن تا آواز خواندن حین جراحی گلو+عکس

عجیب ترین اتفاقات در اتاق عمل؛ از نواختن ویولن تا آواز خواندن حین جراحی گلو+عکس

عجیب ترین اتفاقات در اتاق عمل؛ از نواختن ویولن تا آواز خواندن حین جراحی گلو+عکس
همواره اتفاقات جالب و در عین حال عجیبی ممکن است در اتاق عمل رخ دهد که در این خبر به برخی از آنها اشاره شده است.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از اودی، جراحی یکی از راهکار‌های درمانی است که پزشکان مجبور هستند در برخی مواقع برای درمان بیماران از آن استفاده کنند. گرچه جراحی کاری بسیار سخت و حساس است، اما در برخی موارد اتفاقات عجیب و جالبی در اتاق عمل رخ می‌دهد.

در این مطلب به عجیب‌ترین اتفاقات رخ داده در اتاق عمل می‌پردازیم:

۱- نواختن موسیقی در حین عمل جراحی

در سال ۲۰۱۴ پزشکان یک تومور را در مغز یک زن نوازنده ویولن اهل لیتوانی شناسایی کردند. جراحان برای از بین بردن این تومور نیازمند آن بودند که یک دستگاه تنظیم کننده به منطقه‌ای از مغز وی وارد کنند و با شوک‌های الکتریکی باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی شوند.

برای جاساز کردن این دستگاه تنظیم کننده نیاز به هوشیاری این بیمار بود. در نتیجه وی در طول عمل جراحی بر روی مغز خود اقدام به نواختن موسیقی موزارت کرد. این بیمار آنچنان با احساس اقدام به نواختن ویولن می‌کرد که حتی با پایان یافتن عمل جراحی نیز به این کار ادامه داد. با قرار گرفتن مناسب دستگاه تنظیم کننده و از بین رفتن تومور مغزی، عوارض این بیماری نیز در این فرد از بین رفت.

۲- پخش مستقیم عمل جراحی

در سال ۲۰۱۲ پزشکان اقدام به پخش زنده عمل جراحی بر روی مغز یک بیمار کردند و تصاویر مربوط به آن را به طور مستقیم در توییتر بارگذاری شد. این بیمار به دلیل وجود یک تومور مغزی دچار عوارضی مانند بی حالی و غش شده بود.

جراحان در این عمل جراحی از فناوری پیشرفته رایانه‌ای برای تشخیص مکان دقیق تومور و خروج آن استفاده کردند و به طور همزمان یک تیم شبکه اجتماعی نیز در اتاق مجاور به سوالات کاربران در توییتر در این زمینه پاسخ می‌دادند.

عجیب‌ترین اتفاقات رخ داده در اتاق عمل؛ از نواختن ویولن تا آواز خواندن حین جراحی گلو

۳- متخصص بیهوشی که برای خوردن ناهار اتاق عمل را ترک کرد

در سال ۲۰۱۱ یک مرد ۷۲ ساله در سوئد برای عمل جراحی به اتاق عمل برده شد. متخصص بیهوشی دقایقی بعد برای خوردن ناهار اتاق عمل را ترک کرد. سرپرست متخصصان بیهوشی نیز مدتی بعد و در حین عمل جراحی برای غذاخوردن از اتاق عمل خارج شد.

با این حال، بیمار نگون بخت پس از مدتی دچار خونریزی شد و فشار خونش افت کرد. زمانی که متخصصان بیهوشی از ناهار بازگشتند، متوجه شدند پرستاران به اشتباه دستگاه تنفس مصنوعی این بیمار را ۸ دقیقه پیش خاموش کرده اند. علی رغم تلاش پزشکان برای احیای بیمار، وی به دلیل آسیب‌های جدی به مغز جان خود را از دست داد.

۴- آواز خواندن حین عمل گلو

خواننده‌ای به نام آلاما کِنت در فرانسه برای آنکه اطمینان یابد پزشکان حین عمل جراحی گلوی به تار‌های صوتی اش آسیب وارد نمی‌شود اقدام به آواز خواندن در اتاق عمل کرد. پزشکان برای اینکار از بیهوشی کامل بیمار خودداری کردند و از تکنیک‌های ویژه‌ای برای خارج کردن تومور از گلوی این خواننده بهره بردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان