شهر خبر

عزیزی در گفتگو با مهر:

جزئیات سند ایران و چین به اطلاع مجلس برسد/ توجه به شرق ضروری است

جزئیات سند ایران و چین به اطلاع مجلس برسد/ توجه به شرق ضروری است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه توجه به ظرفیت‌های شرق جهت مقابله با نظام سلطه ضروری است، گفت: نمایندگان مجلس باید در جریان سند همکاری ایران و چین قرار گیرد.

ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به امضای سند همکاری راهبردی بین ایران و چین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تا امروز راهبردش این بوده که از همه ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی البته با حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور استفاده کند.

وی بیان کرد: متاسفانه عده‌ای فقط به غرب توجه می‌کنند و نگاه یکجانبه گرایانه‌ای دارند اما مسلم است ما باید از نگاه صرف به غرب دوری کنیم و ظرفیت‌های سایر کشورها را هم مورد توجه جدی قرار دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: راهبرد نگاه به ظرفیت‌های شرق هم باید مورد توجه قرار گیرد  والبته ما باید مراحل قانونی را هم در این مساله مورد توجه قرار دهیم.

عزیزی افزود: مطابق با قانون هر گونه معاهده و توافقنامه با کشورهای خارجی باید به تصویب مجلس برسد و مجلس باید بر آن مهر تایید بزند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت هنوز درباره سند ایران و چین چیزی به مجلس ارائه نکرده و مجلس در جریان کم و کیف این  قرارداد نیست. قطعا باید این سند به مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا نمایندگان از جرئیات آن اطلاع داشته باشند.

وی تاکید کرد: البته اصل نگاه و رویکردی که باید به ظرفیت‌های شرق هم توجه کرد، کاملا درست است و ما مدت ها بود به دولت‌مردان تاکید می کردیم نگاه صرف به غرب را کاهش دهند و ظرفیت سایر کشورها از جمله ظرفیت شرق را مورد توجه قرار دهند، چراکه توجه به ظرفیت‌های شرق جهت مقابله با نظام سلطه کاملا ضروری است.

عزیزی گفت: در مجموع این رویکرد که ما نگاه صرف به غرب را کاهش داده و ظرفیت های جهان شرق را هم مورد توجه قرار دهیم کاملا مطلوب است و  قرارداد همکاری بین ایران و چین از این لحاظ امری مطلوب و مورد توجه است.