شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میانمار#نیروهای مسلح

خونین‌ترین روز میانمار | بیش از ۱۰۰ کشته در تظاهرات ضد کودتا

ژنرال‌های حاکم بر میانمار روز شنبه ۲۷ مارس (۷ فروردین) را که مصادف با روز نیروهای مسلح در این کشور بود، با کشتار بیش از ۱۰۰ نفر از جمله چند کودک به پایان رساندند.

Myanmar

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین روز شنبه خونین‌ترین روز میانمار از هنگام شروع کودتای نظامی در اول فوریه (۱۳ بهمن) در این کشور بود. رسانه‌های دولتی از جمعه بعدازظهر هشدارهایی را منتشر کرده بودند که بر اساس آن معترضان که تا به حال عمدتا تظاهرات صلح‌آمیز انجام داده‌اند، در صورت به خیابان آمدن در معرض خطر شلیک «به سر و پشت» قرار خواهند گرفت.

با وجود این تهدیدها، انبوه مردم به خیابان‌های یانگون، ماندالای و سایر شهرها سرازیر شدند و نیروهای امنیتی با بی‌رحمی تمام آنها را هدف گلوله قرار دادند. گزارش شد که یک پسر یک ساله از ناحیه چشم هدف گلوله لاستیکی قرار گرفته است.

تو یا زاو، یکی از  معترضان در شهر مینگیان در مرکز میانمار که دست کم دو نفر در آن کشته شدند، گفت: «آنها ما را مثل مرغ و جوجه حتی در خانه‌هایمان می‌کشند. با این وجود ما به تظاهرات‌مان ادامه خواهیم داد. ما باید تا زمان سقوط خونتا مبارزه کنیم.»

تا به حال بیش از ۴۰۰ نفر در اعتراض بر ضد تصاحب قدرت بوسیله نظامیان در میانمار کشته شده‌اند.

کشورهای غربی مانند و آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا موج جدید خشونت در روز شنبه را محکوم کردند.

از طرف دیگر، ژنرال‌های ارشد در شهر ناپیدیوا، پایتخت میانمار که مقررات منع رفت‌وآمد در آن حاکم است، با نمایندگانی از متحدان وفادارشان از جمله چین، هند، پاکستان، بنگلادش، ویتنام، لائوس و تایلند برای رژه نظامی گرد آمده بودند.

مسکو آلکساندر فومین، معاون وزیر دفاع، ارشدترین نماینده تا به حال را به مراسم فرستاده بود و مین انگ هلاینگ، ژنرال ارشد و رهبر خونتای نظامی حاکم روسیه را «دوستی حقیقی» خواند.

هنگامی که هلاینگ در جایگاهش مستقر شد تا بر رژه نیروها نظارت کند، یک گروه نوازندگان شروع به نواختن موسیقی کرد و در حالیکه نیروهای امنیتی مشغول سرکوب خشن تظاهرکنندگان در شهرهای دیگر بودند، او در سخنرانی‌اش قول داد که ارتش «نگهبان دموکراسی» باشد و انتخابات جدید را برگزار کند.

نظامیان میانمار مدعی‌اند به علت تقلب گسترده در انتخابات نوامبر گذشته که با پیروزی تمام‌عیار حزب اتحاد ملی دموکراسی آنگ سان سوچی، رهبر جنبش مدنی میانمار، همراه بود، قدرت را به دست گرفته‌اند. کمیسیون انتخابات کشور این ادعا را رد کرده است.

از هنگام کودتا تقریبا هر روز تظاهراتی در شهرهای میانمار انجام شده است، اما تظاهرات روز شنبه مرگبارترین آنها بوده است و در طی آن به گزارش رویترز ۱۱۴ نفر کشته شده‌اند.

سوچی و اغلب مقامات ارشد حزب او از روز کودتا در بازداشت هستند و او هنوز بر مبنای اتهاماتی جزئی در مکانی نامعلوم در بازداشت است و همزمان مقامات حاکم تحقیقاتی درباره اتهامات فساد را درباره او آغاز کرده‌اند که به گرفتن طرفداران او انگیزه سیاسی دارد.

روز نیروهای مسلح میانمار برای گرامی‌داشت شروع مقاومت در برابر اشغال نظامی ژاپن است که به رهبری پدر سوچی آغاز شد و هم او بعدا ارتش میانمار را بنیان نهاد.

کودتای نظامیان علیه دختر ژنرال | آنگ سان سوچی کیست؟